2016-02-15, 20:11
Medlem
ArseneLupins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
http://lt.se/nyheter/nyheter/1.35619...m-dodskraschen

Så vilken version är rätt?
Eftersom ögonvittnet såg vad som hände, och Sjöfartsverket inte såg det, så vet jag vem jag ska tro på.
Citera
2016-02-15, 20:12
Medlem
zocus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KronPelle
Detta är bron (lyftbro) som var öppen när olyckan skedde och inte någon klaffbron:

http://www.sjofartsverket.se/pages/3...drakanalen.JPG
Bron på den bilden är den nya järnvägsbron ca 60 utanför E4bron...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lyftbr...t%C3%A4lje.jpg
På den här bilden är den gamla järnvägsbron med, inte den nya som du länkat till
Citera
Medlem
shadow666s avatar
Har kanske sagts.. Men om bron var påväg UPP, måste alltså föraren trott att om man gasar som en galning och kör förbi hela kön så kommer han hinna upp på bron som i en action film.. och istället kört rakt ner i kanalen..
Citera
Medlem
Infogat sammanfattning i början på tråden som användaren Dial999 skrivit
/moderator
Citera
2016-02-15, 20:19
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArseneLupin
Eftersom ögonvittnet såg vad som hände, och Sjöfartsverket inte såg det, så vet jag vem jag ska tro på.
Kanske, men motstridiga uppgifter och tills dess jag sett mer info är jag inte övertygad.

Själv har jag stått precis där mitt i natten och väntat ett antal gånger. Man vet att det kommer att ta ett bra tag och det sista jag gör är att stirra på blinkande röda ljus i natten.
Men ögonvittnet kanske gjorde det iofs, hoppas se en skymt av masttoppen när fartyget passerar.
Citera
2016-02-15, 20:19
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av efterforskaren
Med en acceleration av ca 10 m/s2 har bilen fallit 20 m efter 2 sekunder. Hastigheten är då 20m/s eller 72 km/t.
Helt sant. Man ska multiplicera med kvadratroten ur 2 på min kalkyl så det bör bli minst 77 km/h
Citera
2016-02-15, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Om passagen inte skulle räcka skulle väl inte bilen tjoffat ner i plurret?

Jo, om bron lämnade 1,20- 1,50 meter i frigång. Håller man 60 km/t så skalas taket av och farten räcker till för fortsatt färd ner i kanalen.
Citera
2016-02-15, 20:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shadow666
Har kanske sagts.. Men om bron var påväg UPP, måste alltså föraren trott att om man gasar som en galning och kör förbi hela kön så kommer han hinna upp på bron som i en action film.. och istället kört rakt ner i kanalen..
i 70-80 skulle inte tro det 200 kanske han hade fått hålla då.
Citera
2016-02-15, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det var som fanken, varför muttrade den där jäkla lastbilschaffisen om att den var på väg ner då. Den här snubben på Sjöfartsverket verkar ju säker med tidsangivelser på minuten så då var den väl på väg upp. Jag vet bara inte riktigt hur de vet att bilen smällde 02.02, deras egen personal såg ju inget och det finns tydligen inte inspelat på film heller (jäkla skit när det ändå finns kameror men tydligen ingen inspelning förutom den på någon sida för allehanda webkameror men där sparades bara en bild var tjugonde minut). Det måste väl vara något vittne som säger 02.02 då.

Ändå konstigt i så fall om första larmet inte kom förrän 02.19. Om en bil kör förbi kön, smäller bommar och försvinner mot en bro som håller på att öppnas så borde man väl undra vad fanken som hände.

Var bron på väg upp borde de på lastfartyget haft blicken åt det hållet men de kanske var för långt ifrån, svårt att missa några fallande billysen mot natthimlen annars.

Mmm, jag tror inte på 02.02 om de inte förklarar var den uppgiften kommer från. Ett eller två vittnen kan ha varit apatiska, men det är helt orimligt att inte en enda ringer på 17 minuter. Särskilt om de själva väntar in hela broöppningen och inte har något annat att göra än att just ringa 112.
Citera
2016-02-15, 20:58
Medlem
Hemskt sätt att dö på. Snacka om panik.
Citera
2016-02-15, 21:42
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RuneRusk
Förr i världen styrdes broar på plats. Under den aktuella bron finns ett rum där den styrdes från en gång i tiden.
Nu är broarna fjärrstyrda och det är entreprenörer som styr, dvs de som vinner Trafikverkets upphandling.
Enligt antingen Sjöfartsverket eller Trafikverket, jag kommer inte ihåg vem som uttalade sig men det har i alla fall stått någonstans senaste dagarna att många broar förvisso är fjärrövervakade men inte denna utan här sitter någon på plats.

Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Om bron var på väg upp så kan ju inte båten ha passerat innan bilen åkt ner, vilket betyder att båten "kört över" bilen efteråt... eller!?
Över eller vid sidan av.

Citat:
Ursprungligen postat av ArseneLupin
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22259428.ab

Han säger också i filmklippet att han väntade i kön på att bron skulle stängas.
Texten i citatet är inte exakt vad han säger egentligen. Han säger inte uttryckligen att bron höll på att stängas, han säger bara att han väntade på att den skulle stängas. Egentligen är det ju det man gör hela tiden från att man stannar med sitt fordon.

Andra vittnen säger att de tror bron var på väg upp för att de precis hade stannat längst fram vid bommarna. Jag undrar bara, vad fan då tror? De ser ju för tusan brodjävlen hur bra som helst från den positionen, de borde inte behöva gissa. Ok att en del tittar i sina telefoner när bilen står stilla 20 minuter men de längst fram kan knappast ha missat att en bil tjongade igenom bommen och försvann.

Citat:
Ursprungligen postat av geddo
Mmm, jag tror inte på 02.02 om de inte förklarar var den uppgiften kommer från. Ett eller två vittnen kan ha varit apatiska, men det är helt orimligt att inte en enda ringer på 17 minuter. Särskilt om de själva väntar in hela broöppningen och inte har något annat att göra än att just ringa 112.
Det är mycket som låter konstigt tycker jag. Från artikeln i LT:
"Bron var på väg upp när bilen med det brittiska indiepopbandet Viola Beach körde mot alla varningssignaler, genom bommarna och ner i kanalen natten mot lördag. Det berättar Hans Karlsson på Sjöfartsverket i Södertälje.
– Jag vet inte varför media skrivit att den var på väg ner. Det stämmer inte, säger han till LT."

Det är inte bara att han säger en tid utan han säger att andra sagt fel så han låter säker. Jag undrar också hur i helsike det kunde ta 17 minuter till första larm i så fall. Fattade inte de längst fram att bilen hade kört av bron utan trodde den hade klarat sig över till andra sidan? Sen när trafiken släpptes på igen så såg de delar av olycksbilen på vägen? Då måste alla ha suttit och sovit tycker jag för det torde vara topp tunnor omöjligt att missa vad som hände annars.

Eller så kom det tidigare larm som inte har rapporterats i media. Först hette det ju att första larmet kom 02.40 någonting så 02.19 kanske inte stämmer heller.
Citera
2016-02-15, 22:13
Medlem
Vad jag minns från webcambilderna så fanns inga utryckningsfordon på bron kl. 02:36, utan först vid nästa bild kl. 02:56.
Hade larmet kommit strax efter 2 så tycker jag att de borde stått där en halvtimme senare.

Angående om bron var på väg upp eller ned så hade P4 Stockholm ett ganska långt inslag i eftermiddags om detta, polisen var på plats vid en öppning idag för att titta. Han sa även att det var när bron var på väg upp de träffade den. Har för mig att han även pratade om hur högt den var så de har nog garanterat film på detta. Minns inte vad han hette men tolkade det som att han var utredare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in