2016-02-14, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Specificera gärna noga vad det är som mörkas!

Att polisen inte lämnar ut namnen på offren är standard alltsedan polisens barndom. Och i övrigt har polisen varit öppen med information såvitt jag kan bedöma.

Nationalitet på omkomna och syftet med resan brukar oftast meddelas vid svåra olyckor.
Tex: Svenska trafikingeniörer på tjänsteuppdrag, Tyska handbollsspelare på väg till turnering etc.
Jag kan inte se att detta faller inom kategorin "som kan gynna SD" och därför undrade jag varför inget sagts om saken.
Men jag kanske har missat det?
Citera
2016-02-14, 07:55
Medlem
Jag bor i tokstan=Södertälje.

Jag tror inte, utan jag VET...
Ser ju broarna dagligen.

Järnvägsbron är den nyaste och är en "lyftbro".
Precis som motorvägsbron.
Sedan finns det en tredje bro som kallas för Saltsjöbron som går på sidan om motorvägsbron.
Den bron är en "klaffbro".
Citera
2016-02-14, 07:56
Medlem
KronPelles avatar
Det är inga Södertäljebor som dött i olyckan så ni kan sluta spekulera kring det. Hade fallet varit så, då hade jag kunna gett er identiteterna på personerna, dessutom är det ingen i stan som ska saknas, inte from den aktuella kvällen iaf.
Citera
2016-02-14, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wima2016
De var från England, om uppgiften är korrekt. Där kör man vänstertrafik. Man har också fokus på vänster sida vägen för skyltar etc. Kan det ha varit så att de inte uppmärksammat kön till höger som ett stopp på vägen utan i trötthet tänk att "deras" vägbana var fri? Det har inte framkommit uppgifter i media om att bilen gjort häftiga omkörningar tidigare, de kanske körde i vänstra delen av motorvägsfältet av vana att hålla sig till vänster?

Jag vet inte hur det ser ut på olycksplatsen eller hur skyltarna är placerade. Vanligtvis finns skyltar till höger och enbart vid många avfarter eller många körfält finns skyltar i båge ovanför vägbanan över hela körfältet. Hur sitter skyltarna på olycksplatsen?

Om det står långtradare i kö vid brostoppet kan dessa också effektivt dölja skyltar.

Någon annan kanske redan problematiserat ovanstående omständigheter?

Bandet hade en spelning den 11 februari i UK. De flög till Sverige och Arlanda den 12 februari och tog en hyrbil till Norrköping. Efter spelningen i Norrköping så tar man hyrbilen direkt tillbaka till Arlanda. Bandet har även spelat under en tid flera dagar i sträck i UK och Irland innan spelningen i Sverige. Istället för att sova över i Norrköping efter spelningen och ta ett senare flyg så är man förmodligen inbokad på ett tidigt flyg från Arlanda till UK och tar hyrbilen tillbaks till Arlanda på natten. Ovana att köra i högertrafik och därtill på okända vägar och förmodligen med en trött chaufför vid ratten efter en hektisk dag med flyg, bilkörning, spelning och bilkörning så går det som det går.

Feb 13 Boiler Room Guildford, United Kingdom
Feb 12 Where’s the Music? Festival Norrkoping, Sweden

Feb 11 Zephyr Lounge Leamington Spa, United Kingdom

Feb 10 Sub89 Reading, United Kingdom

Inga spelningar den 7-9 februari vad jag kan se men innan dess var dem på Irland och spelade i Dublin, Cork och Belfast 3 dagar i sträck.
Senast redigerad av OLDDEAR 2016-02-14 kl. 08:16.
Citera
2016-02-14, 08:05
Medlem
KronPelles avatar
Detta är bron (lyftbro) som var öppen när olyckan skedde och inte någon klaffbron:

http://www.sjofartsverket.se/pages/3...drakanalen.JPG
Citera
2016-02-14, 08:08
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OLDDEAR
Ovana att köra i högertrafik och därtill på okända vägar och förmodligen med en trött chaufför vid ratten efter en hektisk dag med flyg, bilkörning, spelning och bilkörning så går det som det går.

Ja, men det är ju ändå en särdeles anmärkningsvärd olycka. Om de "bara" kört av vägen så hade det inte varit något att höja på ögonbrynen över, men hur fan lyckas man men detta?

Som jag skrev tidigare så tror jag på en oerhört sammanträffande som gjorde att följande råkade ske exakt samtidigt: Alla passagerare sov. Föraren somnade vid ratten. Bilen råkade av en ren slump ta den väg den tog förbi alla stillastående bilar och utan att köra av vägen/krocka med sidobarriärer.

(Ej riktat till dig: Kul med mongon som fortsätter att skriva i tråden som om informationen om det brittiska bandet inte är känt. Herregud så många puckon det finns!)
Citera
2016-02-14, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Jag tror dom dog. Men eftersom det ser ut som bilen blev cabad av lyftbron så antar jag att dom blev några decimeeter kortare rätt omgående.

Tveksamt med tanke på hur snabbt identifieringen gick. Om huvudet saknas så är inte polisen hundra procent säker på identiteten även om plånboken ligger i fickan. De kan ju ha stulit plånboken..
Citera
2016-02-14, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OLDDEAR
Bandet hade en spelning den 11 februari i UK. De flög till Sverige och Arlanda den 12 februari och tog en hyrbil till Norrköping. Efter spelningen i Norrköping så tar man hyrbilen direkt tillbaka till Arlanda. Bandet har även spelat under en tid flera dagar i sträck i UK och Irland innan spelningen i Sverige. Istället för att sova över i Norrköping efter spelningen och ta ett senare flyg så är man förmodligen inbokad på ett tidigt flyg från Arlanda till UK och tar hyrbilen tillbaks till Arlanda på natten. Ovana att köra i högertrafik och därtill på okända vägar och förmodligen med en trött chaufför vid ratten efter en hektisk dag med flyg, bilkörning, spelning och bilkörning så går det som det går.
Håller med. Dessutom misstänker jag att föraren hade kört alldeles för fort en längre sträcka på motorvägen och var fartblind.
Undrar om polisen bemödar sig att gräva vidare, i så fall vore det intressant att ta ut sekvenser från trafikkameror längs motorvägen samt mastloggar från förarens mobiltelefon och transaktionshistorik på hans bankkort etc. Då skulle man kunna få en bild av hur fort bilen kördes från Norrköping till olycksplatsen.
Citera
2016-02-14, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.A.Palm
Nationalitet på omkomna och syftet med resan brukar oftast meddelas vid svåra olyckor.
Tex: Svenska trafikingeniörer på tjänsteuppdrag, Tyska handbollsspelare på väg till turnering etc.
Jag kan inte se att detta faller inom kategorin "som kan gynna SD" och därför undrade jag varför inget sagts om saken.
Men jag kanske har missat det?

Se inte agendor i allt. Få verkar ha insett vilka som omkom, t ex festivalarrangörerna?

https://www.facebook.com/wheresthemusic/?fref=nf

Polis kollar reg.nr, får ut namn på den som hyrde på Arlanda. Kanske bandets crew med utrustning i ett annat fordon saknade dem och därav fick polisen kännedom om att det fanns två till i vattnet? Polisen visste vilka de var men kunde bara ge ut kön och födelseår. De kan ha hittat 5 pass och flygbiljetter etc. De omkomna måste identifieras och anhöriga hemma i England kontaktas.

Anhöriga är i chock och inte Facebook-aktiva efter beskedet. Det är dessutom fem olika familjer som ska komma överens om ett offentligt uttalande, kanske i samråd med konsertarrangör och musikbolag. Bandet var mitt i en lång turné.

Vänner till t ex gitarristen Reeves har dock börjat vara aktiva och öppet chockade på FB. Det är osannolikt att så många dödförklarar en vän som de verkar umgås med.

Vem var managern som sägs ha kört bilen?

De borde som sagt ha haft fler i sällskapet, musikutrustning osv. Körde den förmodade bilen före olycksbilen, eftersom det tog så lång tid för polisen att börja söka de övriga två?

http://www.warringtonguardian.co.uk/...eeds_Festival/
Citera
2016-02-14, 08:19
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KronPelle
Detta är bron (lyftbro) som var öppen när olyckan skedde och inte någon klaffbron:

http://www.sjofartsverket.se/pages/3...drakanalen.JPG

Nej. Det där är järnvägsbron. Men motorvägsbron, också en lyftbro, skymtas bakom den.

Platsen har tre broar, eller egentligen fyra då motorvägsbron består av två separata broar, en för varje körriktning. I ordning från havet in mot Mälaren:

1. Järnvägsbron. Lyftbro.
2. De två motorvägsbroarna. Lyftbroar.
3. Landsvägsbron (väg 225). Klaffbro.

Se denna Google Earth-bild: https://www.google.se/maps/@59.18495.../data=!3m1!1e3
Citera
2016-02-14, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling

Edit: Hör jag klövar tänker jag hästar och inte zebror.

Underbar illustration till varför somliga här inne spekulerar som de blinda slåss!

Den där självmordsteorin känns inte helt gjuten heller.
Vad är oddsen på att föraren kommer fram till en broöppning han rimligen inte kunnat ha förkunskaper om, funderar lite och kommer på att "Hey! Nu passar det ju fin-fint att dra igenom det där utökade självmordet som jag gått och funderar på så länge"...?

Den största frågan kvarstår dock: hur skall man få denna broöppningskrashen att bli polisens fel?
Citera
2016-02-14, 08:22
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Tragiskt. Är dock hyffsat övertygad om att föraren inte var "ren". Vittnen talar om en bil som far förbi en lång bilkö i mycket hög fart. Engelsman eller inte håller man väl ett öga på omgivningen och hastighetsmätaren när man kör? Om man nu är van med vänstertrafik så är väl det ytterligare en anledning till försiktighet när man kör på motorväg i Sverige.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in