Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Den inställning som du i första stycket visar prov på är just det som gör det hela problematiskt för mig. Jag vet att jag uppfattas som lillgammal osv, och har alltid så gjort, och det stör mig inte nämnvärt. Men jag vet också hurdan jag är och hur jag agerar i olika situationer. Att man inte är vuxen för att man är instabil är ett intressant påstående, och i allra högsta grad falskt. För att den här diskussionen ska kunna fortgå på ett funktionerande plan måste du hellt enkelt ge mig din definition av att vara vuxen. Efter det kan jag ta ställning till huruvida jag är det eller icke.
Ifall det är ok med dig så reder jag gärna ut det här begreppet innan vi fortsätter.
Det är svårt eftersom jag anser att de flesta inte alls är speciellt vuxna, ingen blir egentligen vuxen fullt ut. Iaf, för mig handlar det mycket om tidsbegreppet. Att vara vuxen innebär att jag har låtit dåtiden sjunka in i huvudet så att säga. Du är mitt uppe i din kanske mest intensiva tid i livet. Allt är komprimerat och sammanpressat till en hård boll. Ditt psyke har helt enkelt inte haft tiden att smälta/sortera ut alla intryck ännu, du har inte den distans eller stabilitet som en "vuxen" människa har.
Det är alltså inte en förolämpning eller en nedvärdering av din person, du förlorar ingenting i mina ögon på att vara "ungdom", tvärtom.
Du måste själv inse att den bild du ger av dig själv är motstridig, å ena sidan verkar du hur förståndig och "vuxen" som helst, i andra kan du flippa ut helt åt adnra hållet och framstå som väldigt barnslig, det finns ingen balans och det är svårt att begripa sig på.
Vad gäller barn i dagens samhälle håller jag inte med. Barn förväntas inte alls bli vuxna fortare idag, tvärtom, aldrig har så många 20-åringar legat på sofflocket och väntat på att livet ska hända. Min farmor skickades ensam till stockholm för att arbeta när hon var 14 år, min morfar började arbeta på järnaffär när han var 16 år. Visst har du rätt till viss del, men ändå inte. Vi daltar mer med barn än någonsin, allt är på deras villkor, generation på generation av veklinger befolkar detta land. och det är inte deras fel, det är föräldrarna som inte rustat dem för livet (som är chockerande hårt)
Edit: det här börjar gå upp för mig nu, jag tror faktiskt inte att du håller på att bli galen, tvärtom tror jag att du håller på att tillfriskna, att detta är ett steg i rätt riktning,
ifrån vansinnet, inte
till det. Jag tror att du har varit rätt fel tidigare men håller på att hitta rätt.