Citat:
Ursprungligen postat av KnäHunDeN
De som talar om borderline/schizofreni och d.y.l. är djupt okunniga, och förstår knappast att det är just sin okunnighet det blottar med sina "diagnoser".
Satt faktiskt för några dagar sedan och pratade med en psykolog jag känner om olika diagnostiseringar man använder sig av och han menade att diagnosen borderline var en "slasktratt", med andra ord väldigt luddig diagnos som inte alls var en riktig diagnos enligt hans mening.
Finns säkert massor av psykologer med en helt annan uppfattning...
Angående att tala ut om sina problem med outbildade har jag läst studier som visar att i många fall är det lika effektivt att prata med någon som inte är psykolog, däremot kan det vara väldigt farligt att försöka sig på självdiagnostisering mha outbildade internetkompisar, är man det minsta hypokondrisk av sig kan det lätt slå fel och man intalar sig själv att man lider av något man i själva verket inte har och det slutar med att man mår ännu sämre.
När det gäller existensiella frågor räcker det för mig att tänka på universumsskapelse för att inse att det är något som jag aldrig någonsin kommer kunna få en förklaring för. Men det är som tur är något jag inte tänker på varje dag.
Vad det gäller att uppsöka psykolog har jag en kompis med ett liknande problem vad det gäller att hitta en psykolog. Hon har besökt minst 20 stycken men ingen av dem har kunnat hjälpa henne, och flera har tom efter första besöket sagt att de inte kan hjälpa henne. Vill inte gå in på hennes problem, men de är många, och lägger man ihop dem så har vi en människa med mycket ångest och smärta inom sig och ett av sätten hon hanterar det på är alkohol, ett annat är att prata med sina kompisar.
Nu tycker jag inte att du ska följa hennes exempel och dricka dig full ungefär 300 av årets 365 dagar, men att prata med kompisar
som vill lyssna, både på och utanför internet är bra, men ta det lugnt med diagnoserna.