Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
f.ö verkar det som om att du är i en existentiell kris. Det är kanske en långt dragen serie gissningar utifrån det lilla jag läst av dina inlägg men du kanske är i en period där du saknar sammanhängande världs och självbild, just för att du har en resonerande (och "filosoferande") personlighet och nyligen börjat revidera din gamla syn på omvärlden och dig själv.
Just mellan två sådana stabilare faser är man oftast mer känslig för hjärnans tramserier, men resultatet brukar bli att man går stärkt ur det hela.
WORD...*host*...
Samma "diagnos" som jag kommit fram till. Speciellt med tanke på tråden i filosofi-forumet samt att du läst Nietzche och Foucault. Då är min utgångspunkt att du är en seriös FB-användare, eftersom jag inte läst särskilt många andra trådar skapade av dig.
En existentiell kris har jag själv upplevt och har stor respekt för. I mitt fall fick min kris dramatiska konsekvenser. Precis som
Jomazi beskriver med avsaknaden av sammanhängande självbild och världsbild. Sådant bör hanteras med respekt! I mitt fall var det
utlösande, läsningen av Foucaults bok "Övervakning och Straff".
Nu är det viktigt att förstå att intellektuellt arbete (läsning) inte
orsakar krisen, men kan
utlösa den. Vi har vissa grundläggande försvarsmekanismer i vår personlighet som strävar efter att behålla vår personlighet i homeostas, som skyddar fundamenten i personligheten från alltför stora ifrågasättanden. Hur "starka" vi är, d.v.s. vår personlighet/världsbilds förmåga att överleva trots motsägande/hotande information beror till stor del på hur vi lärt oss hantera svårigheter i barndomen. Min hypotes är att barndomen lagrar hos oss latent energi, i positiv/negativ bemärkelse. Så kan en svår barndom alstra negativ energi, som måste hållas tillbaka med vissa tyglande mekanismer i psyket, medans en barndom med överslag åt det positiva hållet, kan låta personen ha mer flexibla försvar och istället utlösa energin i en önskad riktning.
I det förstnämnda fallet riskerar man att hamna i en existentiell kris som en
reaktion på händelser/information utifrån. I det senare fallet kan man fokusera sin energi och utlösa den som en viljestyrd
aktion.
Om nu "diagnosen" stämmer. Så är mitt råd att hantera den med respekt. En existentiell kris kan få svåra konsekvenser (något jag har smärtsamma upplevelser av). En psykiater kan vara till nytta. Men stämmer "diagnosen" så blir det som att sätta plåster i pannan, när man lider av hjärntumör.