Var på en hardcore-festival på östkusten för ett antal år sen. Själva festivalen i sig var ganska sjuk men inte något otroligt. Det är mer summan av alla sjuka grejer som hände under samma dag.
Sångaren i ett av banden hoppade ut i publiken och började slåss mitt i en låt, mot slutet av låten stod han precis nedanför scenen och drog åt micksladden några varv runt hals en så han blev röd i ansiktet. Sen började han banka micken i sin panna så blodet skvätte.
Därefter körde han ner ansiktet i urringningen på en tonårsbrud i publiken, hon slet av sig tröjan och bhn och började
smörja in brösten med blodet. Nån tanig kille smet upp på scen, snodde med sig mickstativet och började veva loss i publiken.
I ett hörn stod mediafolk med kameror och anteckningsblock, även de fick sig några omgångar av två andra band. Det smädades, kastades flaskor och trumpinnar, nån knuffade omkull en fotograf. Dessa ovana hipsters fick sig nog en funderare om sina jobb när de kom hem blodiga och blåslagna
På väg till efterfesten första kvällen blev en bekant lite halvt påkörd av ett bratsgäng i en rosa Impala som började snacka skit om alla "äckliga punkare och hårdrockare" och köra runt på måfå på gården där alla stod. Slutade med att en stor skäggig jävel slängde sig in i bilen och knockade killen som körde, sen
tog han en av tjejerna över sin axel och gick tillbaka till rökrutan.
Själva efterfesten var på en stor husbåt och spårade rätt rejält. Snefylllor, slagsmål, bögsex till allmän beskådan, etc. Och en DJ blev skickad över bord av okänd anledning. Personen som skickade honom i plurret dök efter för att
fortsätta bråka. Jag stack ganska tidigt, det hände antagligen mycket mer galenskaper in på småtimmarna.
Andra kvällens konsert gick även den överstyr. Inga bråk den här gången, det var mer det bisarra i att se stora grupper av unga hårdingar leka ringdans ā la små grodorna till ljudet av grindcore. När ett av de sista banden spelade var det en ruggig, tjock brud som tog sig upp på scenen och började klä av sig till musiken. Hon försökte sig på ett stagedive, men det var bara två killar som inte skyndade sig undan.
Bandet som skulle avsluta festivalen passade inte in alls. De var ett halvkänt, ganska mainstream emo-band från England. Hos ängsliga tonårsbrudar gick de hem rätt bra, men här bland hårda punkare och rockers sågs de som ohyra. Hur arrangören tänkt är ett mysterium, särskilt då detta malplacerade band antagligen kostade tio gånger mer än resten.
När deras försäljare lade fram varor på bordet tog det inte lång stund innan folk var där... och öste vodka över tröjor och skivor och sen
tuttade på skiten. Hela tilllställningen avbröts, men folk var inte sura, de flesta applåderade.
När jag väntar på bussen händer nästa sjuka grej. En tjej i 20-årsådlern kommer raglande, av stilen att döma från nåt brats-party. Hon är råpackad och sminket utsmetat. Hon går till den lilla kiosken för att köpa mat, hon sluddrar fram förfrågningar om skärgårdsmat men inser till slut att de bara erbjuder bamsekorv och kebabrullar. Hon försöker då få en korv med skagenröra eller dijonsenap, men ger till slut med sig och köper tv vanliga.
Sen ställer hon sig i busskuren och hugger in på korven. Hon står precis bredvid mig, äter sin korv och småsjunger samtidigt Kaskada, och
börjar helt sonika pissa. I en busskur full med folk. Det skvätter på mina ben och en stor pöl sprids i hela busskuren. Folk stirrar men hon fattar inte på vad. När korven är slut och blåsan tom går hon sjungandes iväg.
En långhårig kille som sitter och läser Metro låtsas tappa sin tidning i pölen som han låtsas ovetande om, plockar upp den och låtsas fortsätta läsa medan han sitter och sniffar. Sen stoppar han tidningen i sin ryggsäck. Senare, på bussen, ser jag hur den jäveln "läser" igen, han sitter och
slickar på tidningen.
När jag är ombord på tåget hem kommer tre av mina gamla klasskamrater in i den annars tomma vagnen. De hälsar och småpratar lite om klubben de varit på, och frågar mig lite om vad jag gjort innan de går vidare och sätter sig i en större grupp av säten. De är rätt högljudda och jobbiga så jag kör i hörlurarna och fäller ner solbrillorna. En av de sneglar då och då mot mig. Efter ett tag drar hon upp benen på sätet, så klänningen öppnas, och jag ser hennes bara fitta. Låtsas inte om det, men tar en ordentlig titt. De fortsätter prata och skratta, tjejen bredvid hon med benen på sätet kollar över mot mig och de viskar om nåt.
Sen drar även hon upp benen likadant, även hon är bar där nere. Jag är sugen på att gå fram och snacka upp dem, men fattar att de helt säkert skulle sätta sig vanligt och inte låtsas om nåt och så skulle det vara slut på det roliga.
Jag observerar med fokus deras underreden, jämför och fantiserar, men märker ändå en del av deras samspel. Det verkar som de gör det som nåt vad, nån utmaning, nån sorts kul grej. Det märks liksom att de
gillar att sitta där och
"omedvetet" visa upp sig för en bekant.
Tågresan tar tyvärr slut alldeles för snart.
Vägen hem från tåget är lång, rak och öde. Halvvägs går en bro över en å, och där stod nu ett fyllo och tokrunkade ut över räcket. Jag tog en omväg men kom till slut hem.
När jag duschat och gjort mig redo för natten och gått till sovrummet möts jag av en scen. Fönstret har stått öppet och det är inte bara nattflyn och mygg som tagit sig in.
Mitt på sängen ligger en död jävla sparvhök.