2016-06-09, 22:19
Medlem
Barytons avatar
Klart bttre n frvntat! Anna Ternheim, Johan Olsson. Klas stergren och Magnus Uggla r fyra riktiga hjltar.
Systrarna Kronlf och Silvana Islam kan jag glatt hoppa ver.
Citera
2016-06-09, 22:28
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Ja, det var ett fall framt. Men ska verkligen professionella "opinionsbildare" ges utrymme som sommarpratare? Lobbyister med andra ord.

Det r extremt mycket mediemnniskor ver huvud taget, personer ("artister", komiker, ledarskribenter, proffstyckare och tv-folk) som i stort sett har skapat sina karrirer genom att synas i massmedia. Det knns trtt och ointressant; jag kommer ihg en tid nr Sommar var till fr folk som hade utrttat saker, bortom den vanliga ljuskglan, som hade varit med om ovanliga saker i livet och som inte behvde frvntas sitta och kra peptalk fr den egna karriren eller agitera fr det de nd skriver ledare eller debattbcker om.
Citera
2016-06-09, 22:57
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det r extremt mycket mediemnniskor ver huvud taget, personer ("artister", komiker, ledarskribenter, proffstyckare och tv-folk) som i stort sett har skapat sina karrirer genom att synas i massmedia. Det knns trtt och ointressant; jag kommer ihg en tid nr Sommar var till fr folk som hade utrttat saker, bortom den vanliga ljuskglan, som hade varit med om ovanliga saker i livet och som inte behvde frvntas sitta och kra peptalk fr den egna karriren eller agitera fr det de nd skriver ledare eller debattbcker om.
Det hller jag med om. Dessa typer mste man ju utst nd. Det r oundvikligt att undkomma dem, om man nu inte lever under en sten i skogen.

Den andra saken jag retat mig p r att mnga bara berttar sitt livs historia i kronologisk ordning. Det lter som om de sitter och lser ur ett CV. Ofta r det dessutom samma typ av livsfrlopp som rabblas upp:

1. Det brjade bra i livet. Lycklig barndom och bra frldrar. Sommarlov hos farmor och farfar i Stockholms skrgrd.
2. Sedan kom krisen. Knark, brottslighet eller sjukdom. Fretrdesvis psykisk sjukdom och djupa depressioner kryddat med bokstavsdiagnos.
3. Men s lyckades de ta sig samman, resa sig upp och bli enormt lyckade personer. Mngmiljardrer, guldmedaljister eller toppolitiker. Trots dligt sjlvfrtroende.

Jag vet att "frr i tiden", p 90-talet eller s, var det vanligaste programupplgget att en kndis snackade p ett tema. Jag antar att det var p liknande vis innan 90-talet ocks, men d lyssnade jag tyvrr inte s noga p Sommar. Jag hoppas att det blir mer av tema och mindre av CV i r. Jag skiter i princip i vilka skolor Magnus Uggla gick i, vilket r han lg i lumpen och p vilket BB hans frsta barn fddes p. Jag r mer intresserad av vad han gjort under tiden.
Citera
2016-06-09, 22:57
Avstngd
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whosgotthecrack
Han kommer gra det p engelska. Drav kommer inte det pratat ligga i det vanliga "sommarprat-fnstret" (inte sndas i p1 med andra ord) utan lggas ut separat som pod p hemsidan.
Varfr fan kallas det pod istllet fr program. Det r ju en ljudfil med programmet. Pod... ondigt lallaruttryck.
Citera
2016-06-09, 23:10
Avstngd
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Hr r hela listan, saxad frn Expressen:
http://www.expressen.se/noje/sommarp...slojas-namnen/

Lars Ulrich - 24 juni

David Lagercrantz - 25 juni

Johan Olsson - 27 juni

Gunhild Stordalen - 28 juni

Matias Varela - 29 juni

Danica Kragic Jensfelt - 30 juni

Ahmad Khan Mahmoodzada - 1 juli

Ingvar Carlsson - 2 juli

Tom Malmquist - 3 juli

Gloria Ray Karlmark - 4 juli

Bianca och Tiffany Kronlf - 5 juli

Bertil Hult - 6 juli

Ove "Doc Forest" Skog - 7 juli

Ulrika Rogland - 8 juli

Alexander "The Mauler" Gustafsson - 9 juli

Malou von Sivers - 10 juli

Anders Kompass - 11 juli

Emil Jensen - 12 juli

Maj Sjwall - 13 juli

Elisabeth TarrasWahlberg - 14 juli

Sakine Madon - 15 juli

Markus Krunegrd - 16 juli

Marit Paulsen - 17 juli

Mikael Karlsson -18 juli

Sven Hagstrmer - 21 juli

Sara Mohammad - 22 juli

Carola Hggkvist - 23 juli

Kim Kllstrm - 24 juli

Johan Holmster - 25 juli

Isabella Lundgren - 26 juli

Bert Karlsson - 27 juli

Johan Renck - 28 juli

Stina Stoor - 29 juli

Lennart Bylock - 30 juli

Kikki Danielsson - 31 juli

Iman Aldebe - 1 augusti

IJustWantToBeCool (Victor Beer, Emil Beer, Joel Adolphson) - 2 augusti

Parul Sharma - 3 augusti

Siw Carlsson - 4 augusti

Carolina Klft - 5 augusti

Magnus Uggla - 6 augusti

Anna Ternheim - 7 augusti

Alexander Bard - 8 augusti

Marianne Lindberg De Geer - 9 augusti

Janne Andersson - 10 augusti

Ida Sjstedt - 11 augusti

Maja Hagerman - 12 augusti

Jos Gonzlez - 13 augusti

Kerstin Ekman - 14 augusti

Angelica Strm - 15 augusti

Hannah Akuffo - 16 augusti

Maher Zain - 17 augusti

Per Andersson - 18 augusti

Karin Bojs - 19 augusti

Klas stergren - 20 augusti

Silvana Imam - 21 augusti
Ja vad ska man sga, av alla de som har nn form av lite mer radikalare politiska sikter s r sklart alla t extremvnster-feminist-islamist-hllet. En enda jvla invandringskritiker, hade det vart fr mycket? De som skrev Mrklggning och invandring, Jan Tullberg,Ngon frn Sverigedemokraterna.... Helst sklart den bste av de alla dvs Jimmie men istllet blir det vldigt ensidigt. Paulina Neuding hade nog vart rtt bra, hon brukar ju ta ner PKister som Lisa Bjurwald och liknande rtt s bra.

2014 var det Athena Farouksad, nu i r blir det Sylvana Imam... Suck.

Liza Marklund gjorde ju en jvligt bra tgrej frra ret d hon spelade Sverige Fosterland av Ultima Thule fr att pvisa hur intolreanta de toleranta r. Hon fick ju s rtt med, en uppsj av protester frn de goda och toleranta s fort det nrmar sig ngot patriotiskt. Thule r ju inte precis nt extremband... Med tre album och tv singlar samtidigt vldigt hgt p top 20 borde det inte va ngt konstigt att det nn gng skulle spelas Ultima Thule i radion.

Nej ren feghet r det det handlar om frn SR, och naturligtvis att de sjlva r miljpartister, det spelar in hur mkt man n frnekar det eftersom det r en sn enorm verrepresentation.

r vl bara Gudrun Schyman som saknas p listan...
Citera
2016-06-09, 23:24
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Varfr fan kallas det pod istllet fr program. Det r ju en ljudfil med programmet. Pod... ondigt lallaruttryck.

Det kallas fortfarande fr program i frsta rundan.
Men frst snder de programmet som sedan sparas ned i en pod (Digital "Kapsel" [Frn engelskans Pod som betyder frkapsel.].), alternativt redan r sparad i en pod, som de sedan publicerar p hemsidan s att man kan spara, lyssna igen eller lyssna p senare om man s vill...

Drfr gr det att lyssna p programmet Sommar i P1 bde i form av radioprogram och pod.
Citera
2016-06-10, 00:32
Medlem
Kongruensbojds avatar
Carolina Klft kommer bjuda mest PK fr licenspengarna. Hon och hennes man, Kristian Klft, r svrt impregnerade i allt politiskt korrekt. Kristian r tminstone framgngsrik hockeytrnare och underhllande att lyssna p, men Carro...

Ska Ingvar Carlsson dra nnu en runda om hur han tog ver efter Palme?

Matias Varela. Okej, birollskungen fr ett eget program. Nn gng ska man vl spela frstafiol.

Malou von Sivers. Knns frscht.
Citera
2016-06-10, 00:43
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Ja vad ska man sga, av alla de som har nn form av lite mer radikalare politiska sikter s r sklart alla t extremvnster-feminist-islamist-hllet. En enda jvla invandringskritiker, hade det vart fr mycket? De som skrev Mrklggning och invandring, Jan Tullberg,Ngon frn Sverigedemokraterna.... Helst sklart den bste av de alla dvs Jimmie men istllet blir det vldigt ensidigt. Paulina Neuding hade nog vart rtt bra, hon brukar ju ta ner PKister som Lisa Bjurwald och liknande rtt s bra.

2014 var det Athena Farouksad, nu i r blir det Sylvana Imam... Suck.

Liza Marklund gjorde ju en jvligt bra tgrej frra ret d hon spelade Sverige Fosterland av Ultima Thule fr att pvisa hur intolreanta de toleranta r. Hon fick ju s rtt med, en uppsj av protester frn de goda och toleranta s fort det nrmar sig ngot patriotiskt. Thule r ju inte precis nt extremband... Med tre album och tv singlar samtidigt vldigt hgt p top 20 borde det inte va ngt konstigt att det nn gng skulle spelas Ultima Thule i radion.

Nej ren feghet r det det handlar om frn SR, och naturligtvis att de sjlva r miljpartister, det spelar in hur mkt man n frnekar det eftersom det r en sn enorm verrepresentation.

r vl bara Gudrun Schyman som saknas p listan...
Du fr hoppas p att Edward Blom kommer ut som nazist

Skmt sido s knns rets lista inte lika vnstervriden som de fregende rens listor, men ngra invandringskritiker fr vi nog vnta lnge p. Inte ens den rtt snlla Jimmie kesson fr vara med, fast det kanske beror p att han sitter i riksdagen. Vet inte hur SR:s regler ser ut nr det gller aktiva politiker (Iaf aktiva politiker p hgersidan.. Vnstern kan ju gra litet som dom vill utan att det hnder ngot..)
Citera
2016-06-10, 14:30
Medlem
ddsknivens avatar
Tycker att den ser ovanligt bra ut. Dessvrre s brukar de som knns lovande ofta bli magplask och vice versa. Det r ju alltid bra nr en vet vilka majoriteten r ocks, kan bli lite antiklimax med relativt oknda mnniskor.

Lars Ulrich hahaha! Bra eller anus, det blir kul att hra. Jag var metallicas strsta fan 92-94, inte lngre. Lars verkar ju helt dumihuvet. Det ser jag mest fram emot
Citera
2016-06-10, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DPRK
(---)Spontant knns Jimmie som en av de kontroversiella. Men den folkskygge? Jan Lf?

Jan Lf sommarpratade fr ett par r sedan. Mycket lyssningsvrt program, med ngot slags flippat jazz-tema och bisarra gamla ljudklipp, bla en nedkrkad saxofonist som scattar loss...

"Kontroversiell" i det hr sammanhanget betyder vl nn ung och arg "rasifierad" person. Lagom kontroversiellt...
Citera
2016-06-11, 10:18
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Tycker att den ser ovanligt bra ut. Dessvrre s brukar de som knns lovande ofta bli magplask och vice versa. Det r ju alltid bra nr en vet vilka majoriteten r ocks, kan bli lite antiklimax med relativt oknda mnniskor.

Lars Ulrich hahaha! Bra eller anus, det blir kul att hra. Jag var metallicas strsta fan 92-94, inte lngre. Lars verkar ju helt dumihuvet. Det ser jag mest fram emot
Skn tid som Ulrich startar pratet p ocks! Midnatt! Kommentaren till det var ngot i stilen med att "kta Metallicafan r ju vakna d!", fast jag antar att den ovanliga sndningstiden egentligen beror p tidsskillnader. Ulrich kan ju knappast ha ngon lust med att flyga till SR:s studio och radioprata fr de relativa smpengar som erbjuds.

Ulrich, Blom och Uggla r dem som jag garanterat kommer att lyssna p, men ven ngra andra kan smyga sig in om radion rkar st p och jag inte har ngot annat fr mig vid tillfllet.
Citera
2016-06-11, 16:46
Avstngd
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Det kallas fortfarande fr program i frsta rundan.
Men frst snder de programmet som sedan sparas ned i en pod (Digital "Kapsel" [Frn engelskans Pod som betyder frkapsel.].), alternativt redan r sparad i en pod, som de sedan publicerar p hemsidan s att man kan spara, lyssna igen eller lyssna p senare om man s vill...

Drfr gr det att lyssna p programmet Sommar i P1 bde i form av radioprogram och pod.
Nej, man kan lyssna p programmet bde som radioprogram och som mp3 eller liknande. Man sger bara programmet gr att lyssna p p vr hemsida. Ordet pod behves helt enkelt inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in