2016-06-11, 17:47
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Nej, man kan lyssna på programmet både som radioprogram och som mp3 eller liknande. Man säger bara programmet går att lyssna på på vår hemsida. Ordet pod behöves helt enkelt inte.

Fast det är ju skillnad mellan ett radioprogram (Själva programmet som sänds eller har sänts vis radiovågor.), radio (Vanligtvis själva mottagaren, men även begreppet som används för att beskriva en samling trådlöst utsända/överförda elektromagnetiska vågor med frekvenser lägre än det synliga ljusets.) och en mp3-fil (Komprimerat digitalt ljud.) förpackad som en enskild enhet i en "digital" kapsel (Pod) som man kan hämta hem och spara för att lyssna på även när det inte sker någon utsändning.

Poden är radioprogrammet förpackat i en digital klump, om man så vill.

Sommar i P1 finns i både utsänd/strömmad version (Vilket du kan använda om du inte har tillräckligt med digitalt minne för att spara ned filen i, eller vill lyssna medans du är ansluten till en strömningstjänst så som webbradio eller via en vanlig radio.) eller som pod (Om du till exempel vill ladda ned filen och spara den för att lyssna även utan tillgång till källan som sänder/strömmar.). Jämför med att lyssna på radio när det sänds eller att spela in programmet på kassett lyssna senare eller spara inför framtiden.

Lyssnar du på programmet på deras hemsida så lyssnar du inte på poden; den sparar du ned och lyssnar på utan direkt koppling till deras hemsida. Du kan däremot lyssna på "podversionen" (Som alltså är samma version av programmet som den man kan ladda ned som pod. Den är för övrigt redan från början utan musik, trots att du kan lyssna på hela programmet med musik via strömningstjänsten på deras hemsida fram till en månad efter det sista programmets sändningsdatum.) på deras hemsida, men det är ju något annat än den faktiska poden.

Nu börjar det ju närma sig gränsen för OT , men sammanfattningsvis kan man säga att om du laddar ned alla avsnitt av Sommar i P1 kan du, teoretiskt sett, spara dessa och lyssna på dem långt efter det att Sveriges Radio avslutat sina sändningar för gott.

Därför snackar de om både radioprogram och pod när det kommer till Sommar i P1.
Citera
2016-06-11, 23:34
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Fast det är ju skillnad mellan ett radioprogram (Själva programmet som sänds eller har sänts vis radiovågor.), radio (Vanligtvis själva mottagaren, men även begreppet som används för att beskriva en samling trådlöst utsända/överförda elektromagnetiska vågor med frekvenser lägre än det synliga ljusets.) och en mp3-fil (Komprimerat digitalt ljud.) förpackad som en enskild enhet i en "digital" kapsel (Pod) som man kan hämta hem och spara för att lyssna på även när det inte sker någon utsändning.

Poden är radioprogrammet förpackat i en digital klump, om man så vill.

Sommar i P1 finns i både utsänd/strömmad version (Vilket du kan använda om du inte har tillräckligt med digitalt minne för att spara ned filen i, eller vill lyssna medans du är ansluten till en strömningstjänst så som webbradio eller via en vanlig radio.) eller som pod (Om du till exempel vill ladda ned filen och spara den för att lyssna även utan tillgång till källan som sänder/strömmar.). Jämför med att lyssna på radio när det sänds eller att spela in programmet på kassett lyssna senare eller spara inför framtiden.

Lyssnar du på programmet på deras hemsida så lyssnar du inte på poden; den sparar du ned och lyssnar på utan direkt koppling till deras hemsida. Du kan däremot lyssna på "podversionen" (Som alltså är samma version av programmet som den man kan ladda ned som pod. Den är för övrigt redan från början utan musik, trots att du kan lyssna på hela programmet med musik via strömningstjänsten på deras hemsida fram till en månad efter det sista programmets sändningsdatum.) på deras hemsida, men det är ju något annat än den faktiska poden.

Nu börjar det ju närma sig gränsen för OT , men sammanfattningsvis kan man säga att om du laddar ned alla avsnitt av Sommar i P1 kan du, teoretiskt sett, spara dessa och lyssna på dem långt efter det att Sveriges Radio avslutat sina sändningar för gott.

Därför snackar de om både radioprogram och pod när det kommer till Sommar i P1.
Grattis! Du lyckades med konststycket att förklara en enkel sak genom att överförklara den (En stolt SR-tradition)! Fikar du efter en slot i nästa års sommarpratarlista så kommer jag att rösta på dig!
Citera
2016-06-12, 08:59
Medlem
Ronilles avatar
Den enda som riktigt lockar är ju att lyssna på när Per Andersson ballar ut i sitt program.
Citera
2016-06-12, 13:03
Medlem
Mordhotande , Svenskhatande mångkulturell psykbryts flata talar 2016 http://www.friatider.se/artist-som-u...rigedemokrater
Citera
2016-06-13, 17:06
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronille
Den enda som riktigt lockar är ju att lyssna på när Per Andersson ballar ut i sitt program.
Ja den fyren kan vara minst sagt knäpp! Man undrar hur mycket som är spelat och hur mycket som är äkta mentalsjukdom? Kan nog bli bra radio när han sätter igång!
Citera
2016-07-05, 12:34
Medlem
Stones avatar
Fan vad trista pratare!!!! Kan ingen underhålla, va lite laidback och skratta lite. Idag kommer tydligen komiker men hon ska väl prata om sin döda pappa och sin bröstcancer.
Citera
2016-07-07, 19:41
Medlem
David Lagercrantz sommarprat tycker jag var riktigt starkt!
Citera
2016-07-12, 15:21
Medlem
FarbrorBerits avatar
Jag blev helt bragd ur fattning idag. Jag satt och slölyssnade på det sedvanliga godhetsrunkandet på SR P1:s Sommarprat i bilen. Jag var helt inställd på att den som utgöt de sedvanliga besvärjelserna mot verkligheten var en lika sedvanlig post-klimakterie kärring från Tro och Solidaritet (f.d. Broderskapsrörelsen), om än okänd för mig. Jag blev helt förstummad och efter ett tag blev det till ett apgarv när det (ja, det är korrekt svenska) presenterade sig på slutet som, trumvirvel, Emil Jensen.

Hade aldrig hört talas om "karln" och är därför nyfiken. Är han en sån där som tar den i tvåan iklädd rosa pumps och neglegé?

P.S. Skrev jag sedvanlig? D.S.
Citera
2016-07-16, 07:12
Medlem
EnLitenFryss avatar
Bästa sommarpratet hittills i år (nej, jag har inte lyssnat på alla) var Sakine Madon. Bra historier, bra poänger. Jag gillar henne sen tidigare så det var väl lite öppet mål att hennes prat skulle vara bra också. Som liberal gillar jag verkligen att hon är konsekvent i sitt Voltaire-tänk, att försvara åsikter hon inte gillar - och slår ner på "den goda" vänstern. Identitetspolitik, badhus-segregation, Turkiet - allt får en släng av sleven. Anders Lindberg, Fredrik Virtanen och Åsa Linderborg får varsin smäll.

Enda minus för mig är att Sakine, likt de flesta krönikörer, gör sig bättre i skrift än i tal. Hon är duktig på att formulera sig men själva inlevelsen och känslan i talet, som kännetecknar en medryckande talare, saknar hon. Har sett henne i tv-debatter och där är det snäppet värre, när hon på uppstuds ska formulera sina argument snabbt och snärtigt. Men när hon fått förbereda sig som i det här programmet blir det mindre lidande, även om det låter lite styltigt och känslolöst ibland.
Citera
2016-07-16, 10:35
Medlem
apankanneringens avatar
För den som är intresserad av alternativa sommarprat kör AMK (Alla min kamrater) ett gäng sommarprat med svenska komiker.

Datumen för AMK Sommar är:

12 juli Simon Chippen Svensson
14 juli Anton Magnusson
19 juli Johanna Wagrell
21 juli Tomas Högblom
26 juli Simon Gärdenfors
28 juli Branne Pavlovic
2 augusti Henrik Nyblom
4 augusti Johannes Nilsson
9 augusti Sandra Ilar
11 augusti Kristoffer Svensson
16 augusti Jonatan Unge

Tycker själv det är intressantare folk än i Sveriges Radios sommarprat.

Länk: http://morgon.amk.libsynpro.com/
Citera
2016-07-17, 15:35
Medlem
Jag tycker Marit Paulsen pratar på ett väldigt bra sätt, läser inte "innantill" som vissa kan göra.
Citera
2016-07-17, 16:47
Medlem
Tarrasv Wahlberg lyssnade jag på imorse. Torr som vanligt och inte så himla intressant
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in