Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-01-12, 09:44
Medlem
Ravnungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det är faktiskt ingen större skillnad i ordets betydelse - skillnaden ligger i vad som omfattas av ordet möjligen.
Personlig heder har vi i Sverige - precis som i andra länder - och den kan man kränka också i Sverige.
Så du tror inte det ligger en skillnad i kulturell forståelse av det begreppet, hm?
Citera
2016-01-12, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalleDussin
I Sverige som jag använder ordet Heder är vid positiva omdömen, t ex, " det hedrar dig", aldrig att någon tar min heder ifrån mig, eller bli upprörd över sådant. Nä, det är något nysvensk som kommit in.

Fanns begreppet "hedersmord" för 30 år sen i Sverige, knappast!

Detta kom faktiskt upp när P1 pratade med en journalist angående senaste tidens gäng-ofredningar.

Hon berättade om den totala förnekelse och vägran på tidningarna att använda uttryck som "hedersvåld" och "hedersmord" och chefredaktörerna/kollegorna försvarade denna vägran med att det bara skulle spä på invandringskritiska röster samt att "även svenska män slår och dödar sina fruar - detta är inget nytt".
Citera
2016-01-12, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beng14beng
"pojken är MENA" "MSM"
vad beyder dessa förkortningar så man begriper?
MENA=Middle East North Africa
MSM=Mainstream Media
PK= Politiskt Korrekt
Citera
2016-01-12, 09:46
Medlem
Ravnungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
om det stämmer att 14åringen blev mobbad så tycker jag att det är helt RÄTT att han högg den andra
finns f*n inget värre en mobbing
stället för att må dåligt själv så är det helt rätt
så deras familj mår sämre

fler hjältar som går mot mobbarna
hva bra att du går på den her pappans forklaring, inget som en person som faktisk tror Pk-media i sverige!
Citera
2016-01-12, 09:46
Medlem
Citat:
Nej, det är faktiskt ingen större skillnad i ordets betydelse - skillnaden ligger i vad som omfattas av ordet möjligen.
Personlig heder har vi i Sverige - precis som i andra länder - och den kan man kränka också i Sverige.

http://www.oxfordbibliographies.com/view/document/obo-9780195396607/obo-9780195396607-0160.xml

Ska du förneka denna forskning också? I en lagstat förekommer det mycket sällan våld för att upprätta "heder" eller få "upprättelse". Du gör bort dig själv nu.
Citera
2016-01-12, 09:47
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eg2
Nu försvarar jag inte dådet , men låt oss bryta ner det lite.

Vad är fakta:

GM gick i 7an och Offret gick i 9an. Dem gick i samma "Svenska som andra språk" klass.

Om vi tänker tillbaka till när vi gick i 6-9an , inte var det 7e klassarna som mobbade 9orna , mer tvärt om eller hur?

Det kan mycket väl stämma att killen slog till en tjej och 15åringen slog till och ned GM, men vad ligger bakom bråket mellan tjejen och GM?

Hon mobbade kanske GM med, och som 14 vet man väl kanske inte mycket bättre än att man kanske lappar till mobbaren oavsett kön... In kommer 9an och slår ner den som går i 7an.

Offret har tidigare misshandlat GM vilket har blivit dokumenterat, film spreds på skolan, mobbningen fortsatte men ingen hjälpte GM.

Tillslut knäppte det till i skallen på han. Inte försvarbart, men jag förstår att det kan ha slagit slint tillslut.

Tragiskt oavsett, detta är ju barn för helvete.

Men förr i tiden så var ju de som gick i 9an mycket större än de som gick i 7an. Nu kan det vara en 2 meters kille i 7an
Citera
2016-01-12, 09:48
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karembeu
På Göingeskolans facebooksida har allt som har med gårdagens händelse raderats. Överst toppar nu ett inlägg som lyder:

Vilken rolig torsdag på skolan
En fantasifull maskerad, en vacker konsert samt spännande turneringar för alla elever i spökboll, innebandy och fotboll.

såg det och reagerade på att de som sista uppdatering har vilken rolig torsdag de har även plockat bort en hel del foton
Citera
2016-01-12, 09:48
Medlem
Ravnungs avatar
Citat:
Du förstod uppenbarligen inte vad jag skrev.
Klart jag gjorde, men du svever mellan att forklara hva "heder" skal forklarast som i sverige, samt tro att man benytter det overhuvudtaget som en krenkelse, i sverige, av etniske svensker dom sista 50 åren.
Tycker du skal sluta blanda inn nåt som du innbillar dig har nåt med det her fallet att gjøra.
Citera
2016-01-12, 09:49
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Hans pappa säger till Aftonbladet att pojken fick uppsöka sjukhus före jullovet efter en misshandel och att en mobilfilm från händelsen spreds bland eleverna.
Jag ringde till skolan och berättade att han mådde dåligt, men de gjorde inget, säger pappan till Aftonbladet.

Såväl 14-åringens föräldrar som flera andra källor med insyn i utredningen uppger för Aftonbladet att den mordmisstänkte pojken var mobbad i skolan under en längre tid
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22074760.ab

Tragiken i detta finns i att skola och samhälle skiter i mobbade och att en 14-åring inte fått stöd när han utsätts utan till slut tar till en desperat handling som slutar med en annan pojkes död.
Citera
2016-01-12, 09:49
Medlem
Newcastle76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eg2
Ni här inne är ju grovt efterblivna , hade det varit en svensk pappa som sa att " Skolan gjorde inget för att hjälpa honom och upprätta hans heder" Hade det inte varit något snack om den raden, men bara för att det är en invandrare så understryker ni ordet HEDER.

heder för mig är mycket om personligt värde, och där ingår det för mig att ingen ska få mig att må dåligt.

Läs rätt och tänk inte efter etnicitet era urholkade tattare.

Nu får du fan vakna. Det är du som är efterbliven din dumme fan.
HEDER är ett ord som används så fort en MENA person är kränkt. Svenskar använder mycket sällan dessa typer av formuleringar. HEDER användes i Sverige på 1700 talet.
Dessutom,har man gått på en skola med mycket invandrare så vet man vad man pratar om, du lär inte ha gjort det. Det räcker du tittar "fel" på en nyanländ för att åka på stryk. Gör du något minsta lilla provocerande så åker du minst på dubbelt tillbaka. HEDER är en kultur som finns i mellanöstern och som är upphov till att dom krigat där de senaste 500 åren.
Har du hört talas om HEDERsmord? Nämn ett svensketniskt offer i denna skara.

Vakna nu och se mönstret!!!
Citera
2016-01-12, 09:50
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karembeu
På Göingeskolans facebooksida har allt som har med gårdagens händelse raderats. Överst toppar nu ett inlägg som lyder:

Vilken rolig torsdag på skolan
En fantasifull maskerad, en vacker konsert samt spännande turneringar för alla elever i spökboll, innebandy och fotboll.

Ironiskt nog så kan det bli så fel i ivern att sopa undan sådant som är känsligt. Jag såg detta inlägg igår och redan där kändes det knepigt, men nu blev det totalfel. Lyckliga skolan i Broby, jovars!
Citera
2016-01-12, 09:51
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joeykiller
http://www.oxfordbibliographies.com/view/document/obo-9780195396607/obo-9780195396607-0160.xml

Ska du förneka denna forskning också? I en lagstat förekommer det mycket sällan våld för att upprätta "heder" eller få "upprättelse". Du gör bort dig själv nu.
Nej, det är ju faktisk inte okänt och något som Flashbackare brukar skrika mycket efter .. "hämnd" - "bara fittor låter bli att hämnas" osv...

När lagstaten misslyckas förekommer det att människor tar saken i egna händer. Ett sådant exempel är ju t ex Rödebyfallet - där pappan fick stort stöd på Flashback för att ha dödat sonens mobbare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in