Citat:
Ursprungligen postat av
tdlefnierregus
Absolut men det är ju samma som vid huliganhändelser. Ibland händer det mer än vad de hinner med och då måste ju offren faktiskt själv söka upp poliser. Man har ju ett ansvar själv och om de(offren) sökte upp polisen och försökte göra en anmälan men polisen skrev inte upp det då kan jag förstå kritiken.
Men polisen ska anmäla händelser som offren inte själv anmäler när det är ett sånt kaos blir ju svårt.
Visst är det svårt när det handlar om kaos och komplexa situationer, jag tror att du och jag i grunden har en likartad uppfattning.
Nu något om heder och brottslighet så att vi alla talar samma språk.
Citat;
Beskrivning av hedersrelaterade brott
Hedersrelaterad brottslighet är brott riktade mot någon, ofta en släkting, som, enligt gärningsmannens och övriga släktens eller gruppens uppfattning, riskerar att vanära eller ha vanärat gärningsmannens, släktens eller gruppens heder. Detta i syfte att förhindra att hedern skadas eller förloras, alternativt att reparera eller återställa den skadade eller förlorade hedern.
Hedersrelaterade brott kan handla om frihetsberövande, tvång, äktenskapstvång, vilseledande, hot, ofredande, misshandel, skyddande av brottsling, övergrepp i rättssak, mord eller mordförsök.
https://polisen.se/Lagar-och-regler/Om-olika-brott/Brott-i-nara-relationer/Fakta-om-hedersrelaterade-brott/
Om man läser igenom hela informationssidan så förstår även den mest trögfattade att
heder och
hedersbrott är starkt förknippat med invandrade kulturer, och då företrädesvis inte invandrat för tiotusen år sedan. Det är en relativt ny företeelse och har förmodligen med en viss religiös åskådning att göra.
Nej, heder och hedersbrott är inte något typiskt svenskt i det moderna Sverige.