Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-11, 21:15
Medlem
Jerzy Snickesnacki uttalar sig: http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/105282
Citera
2016-01-11, 21:16
Medlem
TSDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec

Bild
Marcus Månsson
för en timme sedan
Offret kommer från Lettland och gärningsmannen är ett så kallat ensamkommande flyktingbarn från Afghanistan.

Herr Månsson har ju inte ens rätt angående offrets ursprung, så det känns inte som någon vidare bra källa.
Citera
2016-01-11, 21:17
Medlem
SevenStarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karembeu
Jag trodde offret var från Litauen så redan där har ju personen bakom uppgiften helt fel...

Folk verkar ha noll kunskaper om Lettland och Litauen.
Smått frustrerande hur ofta de har blandats ihop i tråden.
Citera
2016-01-11, 21:18
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Jovisst möjligen, vad vet jag? Men det måste ju rimligen ha funnits lite mer bakom historien än exempelvis flickan berättade för media? Inte för att jag klandrar henne att hon vill hålla detaljer privata när hon sett. En vän huggas ned framför sig och dessutom hotats till livet av samme person. Det ger ju bara respekt att hon inte säger mer. Jag tänker bara att det måste ju ändå finnas mer i historien än så? Låter bara lite för långsökt, jag tror på en djupgående konflikt som skolpersonalen i all sin naivitet och blåögdhet trodde sig hade hanterat. Verkligheten har ju gett facit att skolpersonalen inte kan ha bedömt situationen rätt? Lägg märke till att skolan har en absolut skyldighet att hantera hot och våld i skolan. Möjligen har elevtillströmningen från flyktingboendet skapat en ohållbar situation på skolan från alla aspekter på problematiken?

Kan så vara, men även en så banal sak som obesvarad kärlek har väl resulterat i mord förr? Om man nu kör på det spåret så finns det väl heller inget som säger att detta var något som startade med dagens händelse. Enligt personal på skolan hade det funnits någon tidigare konflikt mellan GM och BO så av någon anledning (oavsett om det rörde en tjej eller inte) var de inte direkt vänner.

Sedan är det väl mycket möjligt att skolan inte tog konflikten på tillräckligt stort allvar, men å andra sidan vet jag inte riktigt om man kan vänta sig att skolpersonal ska förutse att elever börjar kniva ihjäl varandra så fort något bråk uppstår. De flesta som satt sin fot på en högstadieskola de senaste åren är nog medvetna om att konflikter mellan olika elever snarare är mer regel än undantag, men att det går så långt att de faktiskt mördar varandra (tack och lov) tillhör ovanligheterna.
Citera
Medlem
Sorg på Göingeskolan, då den håller öppet ikväll så personal, elever, föräldrar och andra kan samlas för att stötta varandra:
Citat:
Ett bord med blommor, ljus och ett fotografi av den avlidne eleven har ställts fram utanför skolan. De sörjande kommer och går, stannar framför bordet och tänder fler ljus. Sedan håller de om varandra i tystnad.

Citat:
Stödet hemma kanske inte räcker och då är det viktigt att vi finns på plats, säger han och berättar att kommunen samlat alla goda krafter i skolan, till exempel krisgrupper kuratorer, kyrkan och öppenvården.

http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/jag-kan-inte-fatta-vad-som-hant/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Då kallar man dom fosterföräldrar

Media skulle aldrig skriva fosterpappa då det är utelämnande. Men vi får se.

Att GM heter Muhammed är redan bekräftat?
Citera
2016-01-11, 21:21
Medlem
usb3s avatar
Verkar ha funnits en genuin oro hos föräldrarna som har sina barn på skolan i kommunen iaf:
Citat:
Häromdagen plingade det till i Patric Åbergs mejlbox.

Brevet kom från en förälder till en elev i skolan i Sibbhult.

Hej Patrik! började det.

Resten av mejlet var obehagligt i tonen. Avsändaren kopplade ihop dubbelmordet på Ikea i Västerås med strömmen av flyende människor som kommer till Sverige. Skolbarnen i Östra Göinge är inte trygga när kommunen tar emot så många flyktingar, påstod föräldern.

Vakna nu innan det är för sent, uppmanade han sitt kommunalråd.
Sen öste den orolige pappan ur sig sitt missnöje med att klasserna blivit så stora och högljudda. De svenska barnens betyg kommer att rasa när lärarna tvingas lägga all tid på de icke svensktalande.

Föräldern avslutade med ett hot:

Nej, Patrik. Detta håller inte längre. Vill du ha några röster till nästa val så får det hända nåt drastiskt, annars så kör SD över hela bunten.

Patric Åberg stänger igen sin dator.

– Man måste ta oron på allvar, även om den kommer från någon på fel sida av spelplanen. Det är klart man undrar hur det ska gå om man får sju, åtta nyanlända barn i en klass.

Han ser lite bekymrad ut.

– Jag har inte svarat på mejlet än, säger han.
http://www.sydsvenskan.se/sverige/kommunen-som-tog-ansvar---men-fick-nog-nar-andra-svek-1/

Synd att kommunalrådet inte lyssnade och nu är det för sent
Senast redigerad av usb3 2016-01-11 kl. 21:23.
Citera
Medlem
Einsatzleiters avatar
Nu händer det grejer, sidan Alla vi som stöttar arminas svarade på en kommentar och sa: "Det var inget jävla bråk som eskalerade! Arminas låg på en bänk och spelade musik när denna killen går fram och sticker kniven i hjärtat så arminas miste livet!!"
Citera
Medlem
-DaRude-s avatar
Tragisk och oförlåtlig händelse oavsett hur ung gärningsmannen är, och mer tragiskt att Sverige har för vana att inte göra separata bedömningar och utdöma hårda straff när unga dödar varandra. Vi följer gärna våra "humana" bedömningar när unga brottslingar ska ställas in för rätta. Han dödade ett barn, men han är väldigt ung så vi släpper det, låter det ungefär. Jag tycker att det är väldigt oroväckande att man låtit upprätta ett sådant system i Sverige, att man mer eller mindre tillåter ett "Purge" fram tills man blir straffmyndig enl. lag.

Sedan spelar det absolut ingen roll var gärningsmannen har sitt ursprung, däremot ser jag ett problem om han är ett s k flyktingbarn, ur följande synpunkt. Jag tänker på åldern, han är i så fall sannolikt äldre än vad man uppgett menar jag. Men han kan alltså frias från straff på grund av sin status (eftersom hans ålder inte kan bedömas korrekt), om han nu vore flykting.

Inget har än så länge framkommit om gärningsmannen så jag antyder inte att han är det, men det är något som jag kom att tänka på. Oavsett anser jag att 14-åringar ska kunna straffas betydligt hårdare, det finns nämligen ingen mening med att försöka förringa ansvar och allvarlighet i grova brott på dessa grunder, då åldern inte nödvändigtvis har någon avgörande inverkan.
Citera
2016-01-11, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MC5
Varför avänder folk i allmänhet denna tråden till att få utlopp för sina rasfientliga åsikter? När man kan försöka diskutera händelsen och bara inse att det är en tragisk händelse mellan två unga pojkar. Ingen vet vad som har hänt men ändå ska det spekuleras om "neger" hit och "neger" dit.

Är väl ändå en rätt viktig del att få fram? Då det ligger mycket annat bakom tex media, skenande okontrollerad invandring, där alla är så oskyldiga osv osv osv..
Citera
2016-01-11, 21:22
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Media skulle aldrig skriva fosterpappa då det är utelämnande. Men vi får se.

Att GM heter Muhammed är redan bekräftat?

Jag håller med om att media skulle skriva pappa även om det är en fosterpappa. Allt annat skulle ju ringa in GM ganska mycket.

Däremot är namnet Muhammed inte bekräftat på något sätt. Enbart ett rykte som har spridits i denna tråd helt utan källa.
Citera
2016-01-11, 21:23
Medlem
http://www.nsk.se/2016/01/11/elev-misshandlades-pa-skola/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här