Citat:
Ursprungligen postat av
scheele
Jovisst möjligen, vad vet jag? Men det måste ju rimligen ha funnits lite mer bakom historien än exempelvis flickan berättade för media? Inte för att jag klandrar henne att hon vill hålla detaljer privata när hon sett. En vän huggas ned framför sig och dessutom hotats till livet av samme person. Det ger ju bara respekt att hon inte säger mer. Jag tänker bara att det måste ju ändå finnas mer i historien än så? Låter bara lite för långsökt, jag tror på en djupgående konflikt som skolpersonalen i all sin naivitet och blåögdhet trodde sig hade hanterat. Verkligheten har ju gett facit att skolpersonalen inte kan ha bedömt situationen rätt? Lägg märke till att skolan har en absolut skyldighet att hantera hot och våld i skolan. Möjligen har elevtillströmningen från flyktingboendet skapat en ohållbar situation på skolan från alla aspekter på problematiken?
Kan så vara, men även en så banal sak som obesvarad kärlek har väl resulterat i mord förr? Om man nu kör på det spåret så finns det väl heller inget som säger att detta var något som startade med dagens händelse. Enligt personal på skolan hade det funnits någon tidigare konflikt mellan GM och BO så av någon anledning (oavsett om det rörde en tjej eller inte) var de inte direkt vänner.
Sedan är det väl mycket möjligt att skolan inte tog konflikten på tillräckligt stort allvar, men å andra sidan vet jag inte riktigt om man kan vänta sig att skolpersonal ska förutse att elever börjar kniva ihjäl varandra så fort något bråk uppstår. De flesta som satt sin fot på en högstadieskola de senaste åren är nog medvetna om att konflikter mellan olika elever snarare är mer regel än undantag, men att det går så långt att de faktiskt mördar varandra (tack och lov) tillhör ovanligheterna.