Citat:
Ursprungligen postat av
Moosky
Klart är att man ska leva efter de lagarna och kultur som landet man anländer i har. Så det är min åsikt. Dessutom så kommer Tyskland efter övergreppen i Köln att se till så brottslingar utvisas. Har du problem med det?
Nej, jag påstår inte att gärningsmannens kultur handlar om mord. Jag citerar hans far som säger att han son försvarat sin heder. Jag är inte intresserad av några hedersbegrepp och inte är det skolans fel att hans son tar med sig en kniv för att döda en annan elev för att försvara sin heder. Det hör hemma någon annanstans. Lever man inte efter de reglerna som landet har så ska man ut. Det är liksom ingen rättighet att kräva att heder ska ingå i förmildrande omständigheter för mord.
Sverige har inte råd med alla krav som ställs för alla kulturer. Och jag ska inte betala för det.
Då är vi på samma spår. Man ska självklart leva efter lagarna i det nya land man valt att bosätta sig i.
Tyskland får utvisa alla brottslingar man vill, vet inte hur relevant det är till det senaste jag skrev. Däremot tycker jag inte att man ska utvisa familjemedlemmar till någon som har begått ett brott då dessa oftast är ovetande och oskyldiga.
Om GM förnedrade andra elever på skolan är det självklart skolans ansvar att se till att det inte händer. Skolor ska vara en trygg miljö och inga tjejer ska behöva bli antastade. Om GM var mobbad och blev misshandlad som filmsnutten visade , är det också skolans fel. Då det sker i skol-miljö.
Jag förstår vad du menar med att skolan inte kan förhindra att GM till slut tar med sin en kniv och mördar en annan elev. Men skolan har i ansvar att stoppa konflikten eller blanda in polisen innan det eskelerar.