2016-01-11, 11:22
Medlem
Jag förstår inte varför bara två ytterligheter diskuteras. Antingen locket på eller alla detaljer inkl. att förövarna var invandrare. Det normala (pre-Köln iaf, nu är medielogiken helt oförutsägbar) hade ju varit att skriva om det, kanske tona ner det lite, låta någon pk-människa kommentera och inte nämna ett ord om vilka gärningsmännen var. Varför blev det inte så?

De kolumnister som nu rasar, menar de att polisen också borde gått ut med att det var invandrare/illegala? Menar de att media då också borde ha gjort det? I så fall är det ju en helt otrolig kappvändning och historiskt hyckleri. De är väldigt oklara på den punkten, antagligen för att skon skaver så jäkla hårt.
Citera
2016-01-11, 11:24
Medlem
Oeset.Joenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Mycket positivt. Jag har hört av mig till de flesta danska tidningar & en del tyska, så vi får se hur spridningen blir.

Bra initiativ. Jag gjorde en liten sammanfattning och skickade till ett antal polska tidningar samt till TV och radiosändare. Undrar om någon tar tag i det.
Citera
2016-01-11, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
"Ursprungligen postat av Faktaruta Expressen
Nyheter Idag, med piratpartisten Jakob Bergman som ansvarig utgivare, räknas till den så kallade alternativmedia som hyllas av främlingsfientliga opinionsbildare och citeras ofta av hatsajter som Avpixlat och Fria Tider där det publiceras personangrepp och rasism."

Alla tre har mig veterligen utgivningsbevis, ansvarig utgivare och är anslutna till det pressetiska systemet. Bara att anmäla på samma sätt som MSM anmäls för eventuella övertramp.
Jag finner faktarutan som "underhållande" för den tydliggör vilken debatt eller fakta-nivå som Expressen befinner sig på.

Guilt by association ( argumentationsfel)
"Det kan även vara att en person eller organisation kan associeras med någon klandervärd eller något klandervärt och därför själv är klandervärd."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Guilt_by_association
Senast redigerad av artid 2016-01-11 kl. 11:34.
Citera
2016-01-11, 11:29
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Ja, det är helt otroligt.

Uppmärksammade SVT också problemen? SR vet jag gjorde det under dag två av festivalen (den 12 augusti). Så nog verkar stora delar av svensk media ha känt till övergreppen men valt att tysta ned dem av politiska skäl. Inte underligt att de sluter upp bakom DN när de själva betedde sig lika illa och inte vågade gå vidare med saken.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6230414
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6231027
Ouch... Menade SR. Ibland går det lite fort... Sorry
Citera
2016-01-11, 11:37
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skriuw
Du verkar insatt i hur det redaktionella arbetet funkar men i övrigt så framstår du som en valpig, infantil lallare. Lust att redogöra?
Han är väl en helt vanlig journalist?
Citera
Medlem
Nu när saker som detta har hänt och mycket annat så undrar jag
vart är våra politiker ?? dem syns ju inte, vart är clownen Löfven??
borde inte de gå ut och försöka lura allmänheten att detta bara varit en illusion?
Citera
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Någon mer än jag som märkt att kappvändarna inom ljugmedia nu sakta och diskret börjat överge uttrycket "Ensamkommande flyktingbarn"?
Citera
2016-01-11, 11:40
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är långt värre än att han avslöjar vilka politiska preferenser han har. Han bekräftar att polisen agerar för att påverka hur folket röstar, just detta är helt extremt. Det är syftet som är det primära och det extrema.

Att polisen dessutom gör det genom att hemlighålla information som folk skulle behöva för att kunna undvika att utsättas för allvarliga brott är ingen förmildrande omständighet direkt men detta är ändå bara sekundärt.
Nu var det inte bara så att Eliasson "uttryckte sina politiska preferenser". Han gick ut och talade om att han kräktes när han såg Åkesson i en debatt. Efter detta befanns han ändå lämplig att bli rikspolischef. Naturligtvis sätter högste chefens åsikter andan inom poliskåren och avgör takhöjden för de enskilda medarbetarnas möjligheter att uttrycka sig. De som gjorde bedömningen att Eliassonvar lämplig har ett stort ansvar för att polisen agerat på detta sätt. Man måste se vilka återverkningar ett beslut ger i flera led. Regeringens utnämning av en person som offentligt kräks på SD till högste polischef måste diskuteras!
Citera
2016-01-11, 11:42
Medlem
Skriuws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Tecknen tyder väl på det, av standard DN-kaliber tom. Har släktingar som rört sig inom både statlig och privat media, kan avslöja att dom sitter klistrade framför Flashback dagarna i ända i jakt på nyheter. En intern jargong sen länge är att alla som inte skaffat sig en Kalishnikov och ett par guldtackor ligger risigt till.

Har så klart inga som helst bevis jag kan avslöja så svarar inte på några påhopp angående sanningshalten i detta inlägg, även fast det tyvärr är helt sant.
Citera
2016-01-11, 11:43
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Någon mer än jag som märkt att kappvändarna inom ljugmedia nu sakta och diskret börjat överge uttrycket "Ensamkommande flyktingbarn"?
Sakta och diskret? Över en natt har de "ensamkommande barnen" blivit >"unga utländska män som kommit hit utan föräldrar" ungefär som att det rör sig om en helt annan grupp än de gråsprängda telningar som förra veckan kramade nallar och fick gratisbiljetter till Astrid Lindgrens Värld..

Nomenklaturtrimmning
Citera
2016-01-11, 11:44
Medlem
Intressant att DN säger sig ha tagit tipset på allvar och försökt göra en story av det men inte lyckats. Nu tog det en dag för medierna (tillika en söndag) att få det bekräftat av arrangörerna och polisen och man har redan flera redogörelser från drabbade. Det senare tyder ju på att man redan hade uppgifter från dem.

Men våra stora DN lyckades alltså inte trots att man "försökte jättemycket" och att det var mycket närmare i tiden. Yeah, right...
Citera
2016-01-11, 11:44
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
En helt vanlig journalist som fördriver sin tid med att trolla på hatforumet Flashback...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in