2016-01-10, 15:17
Medlem
Skriuws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sguelaiche
Jag förstår inte vad du menar.
Nyhetsredaktionen har inget inflytande över vad ledarredaktionen skriver och vice versa.
Du verkar insatt i hur det redaktionella arbetet funkar men i övrigt så framstår du som en valpig, infantil lallare. Lust att redogöra?
Citera
2016-01-10, 15:17
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiveinchboots
bra där. hur får vi enklast tag i allt som hela DN skrev dagarna och veckorna efter incidenten?

Med hjälp av Google kan man nog få fram alla artiklar. T.ex site:www.dn.se DN och sedan väljer man ett datumintervall.
Citera
2016-01-10, 15:18
Medlem
mazdarikards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazdarikard
Journalister granskar inte andra journalister. Det finns en kåranda, ungefär som polisens kåranda. Jag gissar att det pågår febril aktivitet precis just nu när jag skriver dessa rader: strategiska möten, samtal till PR-konsulter, snack/sms journalister emellan. Framåt eftermiddan hoppas jag att några debattörer, bloggare, mediepersonligheter etc tar tungan ur sin mun. Sedan kan det gå fort, eller så händer ingenting. Man får hoppas att inte alla journalister i Svea rike är hjärtlösa karriärister och att någon nyhetsredaktion ger de stackars tonårsflickorna en upprättelse. På sätt och vis är mörkläggningen ytterligare ett övergrepp på tonårstjejerna men med samhällets "stöttepelare" som förövare.

Min teori från i morse. Jag tippar nu på att inget kommer att hända. I Sverige. Storyn kommer nog istället att komma in bakvägen, dvs genom rapportering i utlandet.
Citera
2016-01-10, 15:18
En lågoddsare är att Hanne Kjöller och några andra blir sjukskrivna pga odefinerade "stressrelatarade sjukdomar".
Citera
2016-01-10, 15:20
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazdarikard
Min teori från i morse. Jag tippar nu på att inget kommer att hända. I Sverige. Storyn kommer nog istället att komma in bakvägen, dvs genom rapportering i utlandet.

Min tro också. Skrev detta i en annan tråd:

Historien briserar vid precis rätt tillfälle! Äntligen får vi en smoking gun som bevisar den korrumperande mörkläggningen inom svenska media. Detta kommer att inte att tas upp av "neutrala" SVT eller av de andra tidningarna som hade kontaktats av ögonvittnet i artikeln. Däremot kommer folk att länka vidare denna artikel från Nyheter Idag. Efter några dagar kommer nog någon norsk, dansk eller finsk tidning att spinna vidare på det. Förhoppningsvis kommer senare också brittiska (och kanske tyska) tidningar att ta upp detta. Vid det laget blir det omöjligt för MSM i Sverige att hindra den passivt mediekonsumerande befolkningen att veta vilken ohygglig medial skandal denna (och all annan mörkläggning) är.
Citera
2016-01-10, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa
Snälla.. sluta med dina gula gubbar.. Du messar inte med dina 12-åriga kompisar utan deltar i en seriös diskussion om en av de viktigaste händelserna inom svensk media senaste åren. Håll nivån är du snäll.

Vad vi VET är följande:

Flera unga flickor blev sexuellt ofredade i samband med konserten i Augusti. Detta skriver DN själva om så sent som i går så det lär bli knepigt att backa ifrån.

Minst en medarbetare på DN fick information om händelserna omedelbart efter att de inträffade.

DN skrev ingenting om det inträffade.

Hur sedan den interna kommunikationen gick på redaktionen lär väl förhoppningsvis framkomma men helt oavsett.. Den faktapalett som redan finns tillgänglig är mer än nog för att konstatera att DN gravt svikit sitt uppdrag som nyhetsförmedlare.

Tankar kring detta?
HK försökte kontrollera uppgifterna med polisen, men misslyckades.
HK är inte journalist. HK är ledarskribent.
HKs möjligen bristande kompetens (hade för övrigt grova faktafel i en bok som handlade om faktafel hos journalister ) är inte detsamma som att DN mörkar.
Citera
2016-01-10, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laszlo Kovacs
Poängen är att Kjöller hade tunt material för ledarna just då och att det inte borde funnits något hinder för att hon arbetade med artikeln om sexövergreppen.
Att Kjöller inte kan bedriva journalistisk arbete må vara hänt.
Men det är snarare hennes bristande kompetens som förklarar varför hon inte skriver om saken än att DN mörkar.
Citera
2016-01-10, 15:24
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Ingen som hört något från Oisín Cantwell i den här frågan?

Men det kanske dröjer, det tog ju en hel vecka innan Cantwell & Aftonbladet nämnde ett ord om övergreppen i Köln, så Cantwell kanske har samma startsträcka här. Han ägnar sig väl redan åt att skriva en artikel om hur Avpixlat på något vis bär skulden, han brukar ju komma till den slutsatsen oavsett ämne.
Jovars, det blir nog ett praktverk med fokus på hur denna olyckliga händelse gynnar mörka krafter i samhället, hur det i hans förvirrade värld inte finns några belägg för att det inträffat och inte minst, att övergreppen begåtts av MÄN och inte av invandrare.
Han har säkert textbitarna färdigskrivna så det är bara lite cut-pastejobb mellan blossen. Bör inte ta mer än några dagar.
Citera
2016-01-10, 15:25
Medlem
Skriuws avatar
Utländska medier kommer vara på hugget så alla försök till frisering eller semantiskt urskuldande från svensk media kommer raseras innan bläcket torkat.

Total kapitualtion, alla korten på bordet om hur all media, RG, Expo mm manipulerat och ljugit Sverige till avgrundens brant är enda alternativet. Snack om goda intertioner kan dom diskutera med varandra på vägen till helvetet.
Senast redigerad av Skriuw 2016-01-10 kl. 15:34.
Citera
2016-01-10, 15:26
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sguelaiche
HK försökte kontrollera uppgifterna med polisen, men misslyckades.
HK är inte journalist. HK är ledarskribent.
HKs möjligen bristande kompetens (hade för övrigt grova faktafel i en bok som handlade om faktafel hos journalister ) är inte detsamma som att DN mörkar.
Men nu plötsligt har saken kommit till JOURNALISTERNAS kännedom? hur kan det komma sig?
Citera
2016-01-10, 15:27
Medlem
Menveds avatar
Det är ett missförstånd att tro att utländska medier skulle vara intresserade av att skriva om medial mörkläggning i Sverige. Vad som gör den här historien intressant för utländska medier är händelsen i sig, ingenting annat.
Citera
2016-01-10, 15:29
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Det är ett missförstånd att tro att utländska medier skulle vara intresserade av att skriva om medial mörkläggning i Sverige. Vad som gör den här historien intressant för utländska medier är händelsen i sig, ingenting annat.
Jag tror nog att parallellen med mörkandet i Köln kan vara intressant även i ett internationellt perspektiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in