2017-09-11, 13:58
Medlem
Hon berättade på Liven på instagram nyss att dom meddelat åklagaren och rätten i torsdags om att hon tänkte erkänna allt idag. Hon hade blivit så hårt grillad vid förra rättegången av åklagaren att hon ville undvika det denna gång. Vid första rättegången hade dom sagt det bara fem minuter innan rättegången började.
Citera
2017-09-11, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shpdv
Hon berättade på Liven på instagram nyss att dom meddelat åklagaren och rätten i torsdags om att hon tänkte erkänna allt idag. Hon hade blivit så hårt grillad vid förra rättegången av åklagaren att hon ville undvika det denna gång. Vid första rättegången hade dom sagt det bara fem minuter innan rättegången började.

Så erkännandet har ingenting att göra med att hon känner ånger och vill göra rätt för sig. Inte för att inte vi inte redan visste att det var så det förehöll sig, men nu erkänner hon alltså själv att det är så? Det enda som betyder något är hur det påverkar henne själv. Skademinimering kanske man skulle kunna kalla det.
Citera
2017-09-11, 14:30
Medlem
Enligt BB råder det inga tvivel om att Catten af Tälje är gravid. Någon som var där som också faktiskt sett magen?
Det är ju skillnad på att se en gravidmage under en stor hoodie jämfört med att se den i ett vitt tight linne liksom.
Citera
2017-09-11, 14:48
Medlem
xmzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heropsychodreamer

Jag i min okunskap tänkte inte på att domen inte skulle komma idag... Nu får man vänta en vecka till... Finns en chans att dom kommer tidigare?

Nej, säger rätten att dom meddelas 11:00 den 18:e så är det så.
Citera
2017-09-11, 15:08
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
Tror ni hon kommer överklaga en fängelsedom?

Är hon så dum att hon överklagar efter att hon erkänt får hon skylla sig själv. Advokatkostnaderna lär skena för henne.
Citera
2017-09-11, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Är hon så dum att hon överklagar efter att hon erkänt får hon skylla sig själv. Advokatkostnaderna lär skena för henne.

Advokaten står vi skattebetalare för.
Citera
2017-09-11, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash

Staten betalar hennes advokat. När man döms så ska man däremot ersätta staten för dessa kostnader. Kostnaden baseras på den dömdes ekonomiska förhållanden så i hennes fall blir det noll. Vi skattebetalare står för kalaset.

Och hon erkände ju bara för sin egen vinning; att inte bli grillad av åklagaren.
Citera
2017-09-11, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heropsychodreamer
Att hon vill bli utredd för ADHD har hon ju babblat om hur länge som helst. Varför har hon inte blivit det då? Småbarnsföräldrar, särskilt dom med trassligt liv, går före i kön till utredningen. Om inte annat så borde hon ju stå i kö för utredning och då hade det väl framkommit idag? "Svaranden misstänker att hon har ADHD och står i kö för utredning" Inte "Vill bli utredd". Eller?

Jag tror inte hon har ADHD, iaf inte så svår att hon inte kan stävja impulsen att stjäla. Då skulle den impulskontrollstörningen vara mycket mer synlig än den är. Barnen skulle ha synliga blåmärken, lägenheten skulle vara en lortstia, tydlig historia av narkotikamissbruk eller liknande. Man kan liksom inte ha selektiv ADHD som gör att man bara stjäl och ljuger. Har hon så stark ADHD att hon inte kan låta bli att stjäla skulle väl hennes mamma som jobbar med barn märkt det under Fittrins barn och ungdomstid? Har man en spelberoende och alkoholberoende man har man väl koll på barnen och deras tendenser med tanke på ADHD, ODD, AST och saker som MBD och DAMP som det kallades då.

Tror det kan vara så här: Hon har gått till psykiatrin och bett att få bli utredd för npf. Dom gjorde en screening och meddelade att hon inte uppvisar tillräckliga symtom för att dom rimligen ska misstänka att hon har något sådant funktionshinder. Men det kan hon ju inte säga till tingsrätten. Så det blir att hon 'vill' bli utredd. Det är ju ingen lögn som rätten kan bevisa.

Jag i min okunskap tänkte inte på att domen inte skulle komma idag... Nu får man vänta en vecka till... Finns en chans att dom kommer tidigare?
Fy f*n vilken stämpel du gav föräldrar som har adhd😠. Bara för att man har adhd så är man ingen barnmisshandlare, inte heller måste man leva i en smutsig lägenhet
Citera
2017-09-11, 16:06
Medlem
Duston91s avatar
Här kommer min rapport från dagen för de intresserade...

Jag kom dit vid 08:30 ungefär. I väntrummet då är det 3 personer och med mig senare 4. Catrin kommer in vid cirka 08:40 och kastar sig in i ett samtalsrum som finns i anslutning till sal 3 där rättegången ägde rum. Catrin har när hon kommer dit dragit upp sin luva samt på sig sina glasögon. Känslan var att det här var någon massmördare som inte ville bli sedd eller fotad när det i själva verket var 4 stycken vanliga människor som knappt fattat vad som hände. Tragikomiskt. Det hela var över på 10 sekunder. Camilla från bloggbevakning anländer cirkus en minut efter Catrins något udda entré. Efter henne kommer LT och reportern Leif som sänder live från väntrummet.

När vi sedan blir inkallade i salen är vi 7-8 åhörare där inne. Åklagaren framför sin sakframställan, Catrin erkänner direkt alla åtalspunkter och godkänner alla skadeståndskrav. Hon håller en väldigt låg profil, domaren får be henne prata högre och hon redogör för sina tidigare lögner om Sturplansmannen med biljetterna, de tomma REK-breven och sina ickebefintliga resekontakter samt resor. Kort och gott allt det vi tidigare spekulerat i här inne som hon bestämt avfärdat och hävdat är lögner.

Eftersom Catrins erkännande kom direkt ansåg inte tingsrätten att förhör med målsägande var nödvändigt (tråkigt enligt min mening men man kan inte få allt). Vi får en 10 minuters paus då rätten behöver gå igenom upplägget utan förhör med alla målsägande och under den pausen anländer K med sin man.

K blir informerad om att hon inte ska förhöras, att Catrin erkänt brottet och får en patetisk ursäkt levererad och signerad vår favoritbloggerska. Med ynklig, tunn röst och utan att kolla K i ögonen.
Göran Nilsson går sedan igenom hennes senaste personlighetsundersökning och pressar i alla fall Catrin lite och svaren blir därefter också. För en mer detalj berättelse av dagen hänvisar jag till Bloggbevakning och Camilla som gjorde ett grymt bra jobb.

Personliga reflektioner och betyg för dagen:

Göran Nilsson får 4/5. Hård, rättvis, konkret och vass i sin argumentation. Enligt min mening tydligt att han inte är speciellt förtjust i Catrin och hennes lögner. Bra Göran!

Åklagaren Sara Sundström får 1/5. Bedrövlig är det första ordet som kommer upp i mitt huvud. Hon daltar med Catrin, lägger huvudet på sned och verkar tro att hon pratar med en 12-årig liten flicka som snattat Hubbabubba på ICA. Hon var lika rädd och försiktig vid den uteblivna rättegången i maj. Gaska upp dig människa! Snorig i näsan var hon också och fick badda konstant med lite papperstuss. Uruselt lyder betyget!

Catrin själv får 0/5 och således ett väntat betyg. Med en ryggrad som en daggmask går det inte att få annat. Maken till sorgligare människa har jag då aldrig skådat. Håller inte heller med Camilla om magen, för mig såg den extremt liten ut, vissa gånger nästintill obefintlig och det får mig att tveka på graviditeten.
Citera
2017-09-11, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duston91

Jag kom dit vid 08:30 ungefär. I väntrummet då är det 3 personer och med mig senare 4. Catrin kommer in vid cirka 08:40 och kastar sig in i ett samtalsrum som finns i anslutning till sal 3 där rättegången ägde rum. Catrin har när hon kommer dit dragit upp sin luva samt på sig sina glasögon. Känslan var att det här var någon massmördare som inte ville bli sedd eller fotad när det i själva verket var 4 stycken vanliga människor som knappt fattat vad som hände. Tragikomiskt. Det hela var över på 10 sekunder. Camilla från bloggbevakning anländer cirkus en minut efter Catrins något udda entré. Efter henne kommer LT och reportern Leif som sänder live från väntrummet.

När vi sedan blir inkallade i salen är vi 7-8 åhörare där inne. Åklagaren framför sin sakframställan, Catrin erkänner direkt alla åtalspunkter och godkänner alla skadeståndskrav. Hon håller en väldigt låg profil, domaren får be henne prata högre och hon redogör för sina tidigare lögner om Sturplansmannen med biljetterna, de tomma REK-breven och sina ickebefintliga resekontakter samt resor. Kort och gott allt det vi tidigare spekulerat i här inne som hon bestämt avfärdat och hävdat är lögner.

Eftersom Catrins erkännande kom direkt ansåg inte tingsrätten att förhör med målsägande var nödvändigt (tråkigt enligt min mening men man kan inte få allt). Vi får en 10 minuters paus då rätten behöver gå igenom upplägget utan förhör med alla målsägande och under den pausen anländer K med sin man.

K blir informerad om att hon inte ska förhöras, att Catrin erkänt brottet och får en patetisk ursäkt levererad och signerad vår favoritbloggerska. Med ynklig, tunn röst och utan att kolla K i ögonen.
Göran Nilsson går sedan igenom hennes senaste personlighetsundersökning och pressar i alla fall Catrin lite och svaren blir därefter också. För en mer detalj berättelse av dagen hänvisar jag till Bloggbevakning och Camilla som gjorde ett grymt bra jobb.

Göran Nilsson får 4/5. Hård, rättvis, konkret och vass i sin argumentation. Enligt min mening tydligt att han inte är speciellt förtjust i Catrin och hennes lögner. Bra Göran!

Åklagaren Sara Sundström får 1/5. Bedrövlig är det första ordet som kommer upp i mitt huvud. Hon daltar med Catrin, lägger huvudet på sned och verkar tro att hon pratar med en 12-årig liten flicka som snattat Hubbabubba på ICA. Hon var lika rädd och försiktig vid den uteblivna rättegången i maj. Gaska upp dig människa! Snorig i näsan var hon också och fick badda konstant med lite papperstuss. Uruselt lyder betyget!

Catrin själv får 0/5 och således ett väntat betyg. Med en ryggrad som en daggmask går det inte att få annat. Maken till sorgligare människa har jag då aldrig skådat. Håller inte heller med Camilla om magen, för mig såg den extremt liten ut, vissa gånger nästintill obefintlig och det får mig att tveka på graviditeten.
Tack för denna sammanfattning!
Vad kommer ske nu? Hänger hela domen mest på den snoriga åklagaren? Jag kan nämligen inget om hur en sådan process går till.
Citera
2017-09-11, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duston91

Bra sammanfattning!
Vad ger du hennes försvarsadvokat Poli för betyg då?
Hur var han?
Citera
2017-09-11, 17:07
Medlem
Duston91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mababy123
Tack för denna sammanfattning!
Vad kommer ske nu? Hänger hela domen mest på den snoriga åklagaren? Jag kan nämligen inget om hur en sådan process går till.

Nu ska tingsrätten överlägga och komma fram till en dom som förkunnas om en vecka. Detta görs ju utan den snoriga åklagaren men hennes bristfälliga arbete idag hjälper ju inte till, så mycket kan man ju sammanfatta det som. Med en rapp och alert åklagare hade saken känts mer säker även om min förhoppning och slutsats är att det blir fängelse trots allt ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in