2017-06-13, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonDunajewskan
I Häktningspromemorian som inkom till Södertälje Tingsrätt 19/9 2016 står AH omnämnd som skäligen misstänkt för bedrägeri. Vad hände med detta? När och varför avskrevs dessa misstankar?

Med tanke på att AH tog 25% av stöldgodset i 40K-fallet måste hon ändå kunna kallas medbrottsling? Hon kan inte på något vis vara ovetande om att dottern, som har ett låginkomstjobb, är skuldsatt och som hon själv stöttar ekonomiskt, måste ha begått ett brott för att plötsligt få 40 000 in. Vad betyder AH:s procent, egentligen, hush money eller medhjälp?

Det känns som att det saknas massor av dokumentation här. Har jag missat något? Har inte läst några förhör med AH.

Hon vet ju om vad pengarna kommer ifrån i och med att hon pratat med K*rstin som ville ha tillbaka sina pengar! Bara att "låna ut" sin konto verkar skumt, den enorma summan (med C's ekonomi räknat) är ännu skummare. Nog borde AH åka på en fet näsbränna denna gång! Om inte annat borde hon PERSONLIGEN se till att K*rstin får tillbaka sina pengar! Allt annat är skamligt! Men, hon kanske har samma empatiska förmåga som dottern..... (Ni vet det där med äpplet och trädet. &#128540
Citera
2017-06-13, 23:28
Medlem
Citat:
Jo, läst FUP. Det står att de gör eftersök på kontot, men inget om vilket resultat de fått. Är det helt omöjligt för Polisen att i samrådighet med AH och AH:s bank få ett utdrag? Varför måste de gå en omväg?

Jag har hemsökts av liknande tankar. Det krävs inget geni för att se vilka frågor som behöver ställas och vilken information som måste inhämtas. Jag vet inte hur många timmar de som arbetar med detta har till sitt förfogande, men säkerligen fler än vad jag har för att kolla upp det CH uppger i förhör och jämföra med Verkligheten. Det är ju så förbannat lätt. Om man bara gick igenom punkt för punkt hade man haft nog med information för att verkligen undvika rimliga tvivel i en rättegång.

Kan inte K*rstin göra en anmälan mot AH?
Citera
2017-06-14, 00:28
Medlem
jackflashs avatar
Mycket intressant att så fort Catten påstår att hon är gravid så börjar alla skrika att det är en lögn, men när hon påstår att hon bokat resa så är det en självklarhet.

Tror inte resebokningen existerar öht.
Citera
2017-06-14, 00:35
Medlem
vonDunajewskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Mycket intressant att så fort Catten påstår att hon är gravid så börjar alla skrika att det är en lögn, men när hon påstår att hon bokat resa så är det en självklarhet.

Tror inte resebokningen existerar öht.

Skulle inte förvåna mig ett dugg om båda vore sant. Rent generellt är hon oftast gravid eller på resa när hon säger att hon är det. Vi vet vid det här laget att hon gillar att åka mellan platser och personer och hon ogillar att använda skydd och sina egna pengar. Dessa tu brukar alltså vara saker hon inte ljuger om (lika ofta), det hon ljuger om i så fall är nog hellre grad och utsträckning av vad hon gör. Exempelvis att hon reser jättebilligt och äter ute hela tiden eller är gravid med en dotter där fadern är artist. Typ så.
Citera
2017-06-14, 00:35
Medlem
Kan inte denna tråd bara dö och försvinna, så denna idiotiska kvinna inte får mer att läsa och gotta sig i?
Citera
2017-06-14, 01:04
Medlem
wishyouwereheres avatar
Citat:
Skulle inte förvåna mig ett dugg om båda vore sant. Rent generellt är hon oftast gravid eller på resa när hon säger att hon är det. Vi vet vid det här laget att hon gillar att åka mellan platser och personer och hon ogillar att använda skydd ...
Kilometervis av negerstock har åkt ut o in där, CH e livsnjuterska o kan ta för sig, de måste man ge henne. Samtliga fäder e ofrivilliga lurade bedragna dock, trodde den använde skydd
Citera
2017-06-14, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tramspuss
Nja hon kommer blocka mig om jag print screenar tyvärr

Fota det m en annan telefon då 😉 Har gjort det m snaps på min unges mob... fotat av det med min egen mob så syns inte det som vid en printscreen 🙈😜
Alt via en padda eller dator o fota av m mob.
Citera
2017-06-14, 08:47
Medlem
JaredLetos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoleopard
Kan inte denna tråd bara dö och försvinna, så denna idiotiska kvinna inte får mer att läsa och gotta sig i?
Hur tänker du nu? Gottar hon sig i sin egen misär? Känner du Catrin? Berätta mer.
Citera
2017-06-14, 09:47
Medlem
Juridisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Det är möjligt att du har rätt, tyvärr.
Jag anser dock att ett förhör borde hållits i alla fall. Kanske har det gjorts men hamnat i slasken.

Frågor till forumets jurister (eller andra insatta):

Hur går en åtalsbegränsning (heter det så?) till?
Hur tänker åklagaren när hon väljer vilka bedrägerier som ska ingå?
Ligger åtalet fast i den form som skulle avhandlats i maj eller är det möjligt att fler bedrägerier kommer att inkluderas i augusti (önsketänkande...)?

Åklagaren driver bara de delar av förundersökningen som hon sannolikt tror kan leda till en fällande dom. Om det finns minsta tvivel om att ett brott inte skulle kunna leda dit, kommer åklagaren att avskilja det ärendet ur åtalet. Det kan röra sig om fall då det inte kan påvisas att det inte skulle funnits skäl för Catrin att fullgöra åtagandet.

Ett exempel skulle vara att hon har 25 Håkan-biljetter till salu och en biljett till Järna-festivalen. En målsägande köper Järna-festivalsbiljetten men PostNord tappar bort den i hanteringen. Det blir då svårare för åklagaren att bevisa att Catrin inte haft tillgång till den biljetten och inte avsett att fullgöra sin prestation. Det kan vara så att biljetten faktiskt försvunnit i posthanteringen och Catrin haft tillgång till en sådan biljett. Det blir lättare för åklagaren att framföra bevisning för att 25 Håkan-biljetter inte nått sina mottagare och att Catrin aldrig haft för avsikt att fullgöra den prestationen.

Åklagaren kan justera gärningsbeskrivningen som senast under huvudförhandlingen i augusti, men det får inte tillkomma nytt utredningsmaterial som inte delgivits Catrin och hennes försvarare. Det är därför osannolikt att åtalet skulle utvidgats med fler målsägande. I sådant fall får man antingen återkalla stämningsansökan och lämna in en ny vid ett senare skede, eller hålla en tredje rättegång. Vilket är osannolikt om det rör sig om småsummor, då kommer troligtvis åklagaren besluta om en åtalsbegränsning och Catrin går straffrättsligt fri.
Citera
2017-06-14, 09:59
Medlem
Juridisks avatar
Citat:
I Häktningspromemorian som inkom till Södertälje Tingsrätt 19/9 2016 står AH omnämnd som skäligen misstänkt för bedrägeri. Vad hände med detta? När och varför avskrevs dessa misstankar?

Med tanke på att AH tog 25% av stöldgodset i 40K-fallet måste hon ändå kunna kallas medbrottsling? Hon kan inte på något vis vara ovetande om att dottern, som har ett låginkomstjobb, är skuldsatt och som hon själv stöttar ekonomiskt, måste ha begått ett brott för att plötsligt få 40 000 in. Vad betyder AH:s procent, egentligen, hush money eller medhjälp?

Det känns som att det saknas massor av dokumentation här. Har jag missat något? Har inte läst några förhör med AH.

AH är garanterat förhörd. Hon måste ha lämnat sådan information om händelsen att förundersökningsledaren valt att avskriva misstankarna mot henne. Om du vill veta vad hon sagt i förhör, får du vända dig till polisen i Södertälje och begära ut "slasken". Ange bara K-nummer på FUP.
Citera
2017-06-14, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juridisk
AH är garanterat förhörd. Hon måste ha lämnat sådan information om händelsen att förundersökningsledaren valt att avskriva misstankarna mot henne. Om du vill veta vad hon sagt i förhör, får du vända dig till polisen i Södertälje och begära ut "slasken". Ange bara K-nummer på FUP.

Det är utrett av bedrägeriroteln i Flemingsberg och sedan på bedrägerisektionen på Kungsholmen hos polismyndigheten.
Citera
2017-06-14, 14:45
Medlem
Det är troligtvis så att CH har övertalat AH att pengarna är ok och inte kommer från bedrägerier. AH väntar ut domen och skulle det visa sig att det inte existerar nån resa och det är ett bedrägeri så hoppas jag verkligen att AH betalar tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in