2016-12-27, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calippo-lover
Ryktet på byn säger att det till en början var frågan om en "normal" delad vårdnad där ML kunde vara delaktig och beslutsfattande i sitt barns liv. Men att det ändrats till en tvist om ensam vårdnad, där han vill ha hem pojken till sig. Vad jag har förstått av snacket på byn och här på FB lever han ett relativt ordnat liv med jobb och ev familj. MEN det är som sagt rykten på byn..

Hade jag gått i MLs skor hade jag yrkat på egen vårdnad om den andra parten, som CH i detta fall, riskerar att åka in och får skaka galler!

Är det inte i morgon domen kommer? Då får vi snart veta när någon av er exelenta FB-grävare rotat fram den!

Intressant! Tack för svar!

Hoppas verkligen att han åtminstone inte motsatt sig gemensam vårdnad. (Man kan yrka på ensam vårdnad utan att motsätta sig gemensam.) Om båda parter vill ha ensam vårdnad men åtminstone en av dem inte motsätter sig gemensam kan domstolen besluta om gemensam om de tror att det är bäst för barnet.

Om båda parter motsätter sig gemensam vårdnad får domstolen inte besluta om gemensam. Då är de tvingade att ge en av parterna ensam vårdnad, även om de tror att det bästa för barnet hade varit gemensam.

Misstänker att Catrin motsatt sig gemensam. Om ML också gjort det (vilket jag verkligen hoppas att han inte gjort) måste domstolen alltså ge hela vårdnaden till den ena av dem och jag har jättesvårt att se att de skulle landa i att det bästa för K1 är att flytta ifrån sin mamma, mormor, morbror, lillebror, bästa kompis m.fl. (alla han känner och har känt under hela sitt liv) för att flytta till en helt ny plats där han inte känner någon, knappt ens sin egen pappa (tack vare Catrin ihärdiga och mångåriga umgängessaboterande). Den typen av drastiska förändringar brukar man vilja undvika in i det sista.

Om situationen är att båda motsatt sig gemensam vårdnad skulle jag bli chockad om det slutar på något annat sätt än med att Catrin får ensam vårdnad.

Förhoppningsvis har någon av dem inte motsatt sig gemensam vårdnad. I så fall har alternativet gemensam vårdnad funnits med i rättens överläggningar. Vid varje tidigare tvist har rätten sagt att ambitionen på sikt är att CH och ML ska kunna enas om gemensam vårdnad. Rätten vill döma ut gemensam. Hoppas verkligen att den möjligheten inte togs av bordet!

Tror att dom kommer den 28 dec. Kommer givetvis begära ut och lägga upp här så fort jag har den.
Citera
2016-12-27, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Problemet här är väl att ML inte varit en del av pojkens liv (av skäl vi kan "gissa" oss till). Att han då skulle få vårdnaden över sonen vid en eventuell fängelsepåföljd för CH utan att känna honom känns grymt då det samtidigt skulle innebära att han skiljs från sin lillebror.
Jag tror snarare att vårdnaden av båda pojkarna temporärt förs över till CHs mamma om CH får skaka galler. Så vitt jag förstått försöker man placera barn inom familjen om möjligt.

Däremot hoppas jag verkligen att domen ger ML möjligheter till mycket tätare kontakter med sonen och att CH tvingas att följa de regler som sätts utan att skylla på diverse undanflykter. Delad vårdnad vore det ultimata då båda föräldrarna får vara delaktiga i alla beslut som rör barnet.
Jag anser nämligen att barn har rätt till BÅDA sina föräldrar utom i extrema fall.

(Sen tycker jag i och för sig att detta är ett extremt fall där modern förbrukat ett stort del av sitt kapital genom sin brottsliga verksamhet, hur hon hänger ut barnen på sociala media samt att hon saboterat umgänget med pappan. Tror dock inte att vårdnaden flyttas över, tyvärr.)

Att ge ML ensam vårdnad tror jag inte finns på kartan. Ensam för Catrin eller gemensam är de realistiska alternativen som jag ser det. För som du säger hade det sannolikt inte ansetts gå i linje med K1:s bästa att rycka upp honom från allt och alla som han känner som hem.

Om det blir gemensam vårdnad kan ML tänkas gå med på upplägget att båda barnen bor hos sin mormor under tiden Catrin skakar galler. Om han har möjlighet och verkligen vill ta igen för all tid som gått förlorad pga Catrins saboterande borde han flytta till Järna under perioden Catrin sitter inne. Barnen skulle kunna bo hos sin mormor som de känner och är trygga med men ML och K1 skulle kunna umgås dagligen, utan att Catrin kan sabotera, och äntligen få möjlighet att lära känna varandra.
Citera
2016-12-27, 05:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av UnicornMeat
Att ge ML ensam vårdnad tror jag inte finns på kartan. Ensam för Catrin eller gemensam är de realistiska alternativen som jag ser det. För som du säger hade det sannolikt inte ansetts gå i linje med K1:s bästa att rycka upp honom från allt och alla som han känner som hem.

Om det blir gemensam vårdnad kan ML tänkas gå med på upplägget att båda barnen bor hos sin mormor under tiden Catrin skakar galler. Om han har möjlighet och verkligen vill ta igen för all tid som gått förlorad pga Catrins saboterande borde han flytta till Järna under perioden Catrin sitter inne. Barnen skulle kunna bo hos sin mormor som de känner och är trygga med men ML och K1 skulle kunna umgås dagligen, utan att Catrin kan sabotera, och äntligen få möjlighet att lära känna varandra.

klart bra ide men hur många pappor tror du har chans å bara dra till annan ort bara för att det plötslit uppstått en en chans för han å få vara med sitt barn??
i ett riktig land hade södertälje soss gått in å hjälpt pappan ekonomiskt med resa boende å sånt.det är soss som låtit catten fått göra precis som hon velat å de har hon också gjort!soss borde tvingat catten att ge fan i å posta bilder på pojkarna å att skriva om dom.catten har för helvitte stått med övervakning å ändå fått hänga ut sina barn?!
vem fan har i detta ärende sett till pojkarnas bästa?!
soss jävla hycklare.gullar med morsan=catten å glömmer att se till barnens bästa.tvi fan!!!
Citera
2016-12-27, 10:07
Medlem
SmygarBerits avatar
Fast stopp här.
Soc kan inte bestämma hur en mamma väljer att lägga ut bilder på sina barn i en blogg om det inte antas fara direkt illa, vilket det sannolikt inte gör om det inte är direkt porrbilder.
Soc står sällan med bostad, bussbiljett och dylikt till skilda föräldrar för att de ska ha umgänge med sitt barn. Skillnaden är om soc har familjehemsplacerat barnet, DÅ är det soc skyldighet att hjälpa föräldern till umgänge med barnet. Men över det så är det förälderns eget ansvar att se till att man inte bor 130 mil från barnet samt har ekonomi och möjlighet att träffa sitt barn då det ska ligga i den egnas intresse. Inget som samhället ska pröjsa för.
Citera
2016-12-27, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmygarBerit
Fast stopp här.
Soc kan inte bestämma hur en mamma väljer att lägga ut bilder på sina barn i en blogg om det inte antas fara direkt illa, vilket det sannolikt inte gör om det inte är direkt porrbilder.
Soc står sällan med bostad, bussbiljett och dylikt till skilda föräldrar för att de ska ha umgänge med sitt barn. Skillnaden är om soc har familjehemsplacerat barnet, DÅ är det soc skyldighet att hjälpa föräldern till umgänge med barnet. Men över det så är det förälderns eget ansvar att se till att man inte bor 130 mil från barnet samt har ekonomi och möjlighet att träffa sitt barn då det ska ligga i den egnas intresse. Inget som samhället ska pröjsa för.

Du har rätt, men ändå fel! Om soc placerar ut CHs barn får BARNEN hjälp att träffa mamman, inte tvärt om. Däremot kan de komma överens om att mötas halvvägs istället för att CH skall åka hela vägen själv, som när min avlägsna släktings barn placerades i Värmland. Då fick hon själv bekosta biljetten från Stockholm till Karlstad 4ggr/år och hade hon inte råd blev det helt enkelt inget umgänge. Senare bestämde de att mötas halvvägs eftersom min släkting inte fick komma in i deras hem. Då fick hon pröjsa sin biljett själv till Örebro, medans familjehemmet fick betalt både för resan och ledigheten.
Citera
2016-12-27, 12:11
Bannlyst
Citat:
Fast stopp här.

fast stopp här själv!
jag skrev att i ett riktigt land så hade soss gjort att pappan fått ekonomiskt hjälp att träffa sin son. då menar jag förstås "i ett riktigt bra land". ett land där inte frivården bara låter catten få härja vilt och bestämma och ändra spelreglena. ett land där soss har mandat att me kraft säga till en självupptagen och kriminell mamma att hon skall ge fan i å sabotera pojkarnas framtid me å hänga ut text +bild på grabbarna!!
har smygarberit inte fattat att cattens äventyr är på väg att bli viral??
cattens nästa rättegång och fängelsevolta kommer som kriminaltokstory få leva länge, länge.
det kommer inte pojkstackarna att gilla. dem kommer att få ta mycket stryk. räkna med det! jag ser i tråden rasister dyka upp ibland. pojkstackarna har inte haft soss till hjälp för att försvara sig mot vad en uppmärksamkåt morsa hittar på när hon vill få klick å gilla.men kärringarna på soss tycker väl bara att catten är ett stackars offer för det hemska patriarkatet....??
å att det är hennes rätt att få sabba för hennes barn??
vem ser barnen i denna hemska historia??
Citera
2016-12-27, 12:15
Medlem
Citat:
Intressant! Tack för svar!

Hoppas verkligen att han åtminstone inte motsatt sig gemensam vårdnad. (Man kan yrka på ensam vårdnad utan att motsätta sig gemensam.) Om båda parter vill ha ensam vårdnad men åtminstone en av dem inte motsätter sig gemensam kan domstolen besluta om gemensam om de tror att det är bäst för barnet.

Om båda parter motsätter sig gemensam vårdnad får domstolen inte besluta om gemensam. Då är de tvingade att ge en av parterna ensam vårdnad, även om de tror att det bästa för barnet hade varit gemensam.

Misstänker att Catrin motsatt sig gemensam. Om ML också gjort det (vilket jag verkligen hoppas att han inte gjort) måste domstolen alltså ge hela vårdnaden till den ena av dem och jag har jättesvårt att se att de skulle landa i att det bästa för K1 är att flytta ifrån sin mamma, mormor, morbror, lillebror, bästa kompis m.fl. (alla han känner och har känt under hela sitt liv) för att flytta till en helt ny plats där han inte känner någon, knappt ens sin egen pappa (tack vare Catrin ihärdiga och mångåriga umgängessaboterande). Den typen av drastiska förändringar brukar man vilja undvika in i det sista.

Om situationen är att båda motsatt sig gemensam vårdnad skulle jag bli chockad om det slutar på något annat sätt än med att Catrin får ensam vårdnad.

Förhoppningsvis har någon av dem inte motsatt sig gemensam vårdnad. I så fall har alternativet gemensam vårdnad funnits med i rättens överläggningar. Vid varje tidigare tvist har rätten sagt att ambitionen på sikt är att CH och ML ska kunna enas om gemensam vårdnad. Rätten vill döma ut gemensam. Hoppas verkligen att den möjligheten inte togs av bordet!

Tror att dom kommer den 28 dec. Kommer givetvis begära ut och lägga upp här så fort jag har den.
ML yrkade på
1.Ensam vårdnad
2.Gemensam vårdnad
3.Delad vårdnad

CH yrkade på umgänge på helgen bara för ML och K1.

Imorgon kommer domen, i vårdnadstvisten.
Citera
2016-12-27, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
ML yrkade på
1.Ensam vårdnad
2.Gemensam vårdnad
3.Delad vårdnad

CH yrkade på umgänge på helgen bara för ML och K1.

Imorgon kommer domen, i vårdnadstvisten.

Vad är skillnaden på gemensam och delad vårdnad?
Skulle kanske kunna googlat fram det men man brukar få bra svar här!
Citera
2016-12-27, 13:03
Medlem
SmygarBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marknadsfrid
fast stopp här själv!
jag skrev att i ett riktigt land så hade soss gjort att pappan fått ekonomiskt hjälp att träffa sin son. då menar jag förstås "i ett riktigt bra land". ett land där inte frivården bara låter catten få härja vilt och bestämma och ändra spelreglena. ett land där soss har mandat att me kraft säga till en självupptagen och kriminell mamma att hon skall ge fan i å sabotera pojkarnas framtid me å hänga ut text +bild på grabbarna!!
har smygarberit inte fattat att cattens äventyr är på väg att bli viral??
cattens nästa rättegång och fängelsevolta kommer som kriminaltokstory få leva länge, länge.
det kommer inte pojkstackarna att gilla. dem kommer att få ta mycket stryk. räkna med det! jag ser i tråden rasister dyka upp ibland. pojkstackarna har inte haft soss till hjälp för att försvara sig mot vad en uppmärksamkåt morsa hittar på när hon vill få klick å gilla.men kärringarna på soss tycker väl bara att catten är ett stackars offer för det hemska patriarkatet....??
å att det är hennes rätt att få sabba för hennes barn??
vem ser barnen i denna hemska historia??

Jotack, jag har följt Catten så jag är väl införstådd med att hennes beteende sprider ringar på vattnet som tyvärr blir närmast mot hennes egna barn som inte alls förtjänar att ha en mamma som beter sig på det här sättet. Du behöver inte ha en dålig ton mot mig bara för att jag skrev hur socialtjänsten arbetar samt att jag anser inte att detta är socialtjänstens fel att pappan inte träffar barnet och att ingen egentligen kan hejda Cattens framfart förutom ev fängelse.
Jag hade önskat att socialtjänsten var mer involverad i detta, men de kanske har uppsikt över henne eftersom hon väntar nytt åtal. Vad vet jag. Detta är ju bara spekulationer från alla.
Att man bloggar om sina ungar samt har en villkorlig dom betyder inte att man egentligen är en dålig förälder, oavsett hur förkastligt hennes moral och etik är mot alla hon lurar och bedrar. För att tappa rätten till sina barn måste det vara främst vara en grov omsorgsbrist som skadar barnens utveckling och hälsa. Då tänker jag på att de är just i den åldern de är i. Att mormon även är där och skyddar upp för hennes bristande föräldraskap är ngt soc förmodligen tycker är tillräckligt hållbart för att inte bry sig vidare om detta.
Citera
2016-12-27, 13:09
Medlem
SmygarBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelebrateLife
Vad är skillnaden på gemensam och delad vårdnad?
Skulle kanske kunna googlat fram det men man brukar få bra svar här!

Finns inget som heter delad vårdnad. Du har antingen gemensam vårdnad- dvs du har full insyn i ditt barns liv trots att barnet är hos den andre föräldern, eller enskild vårdnad. Du kan ha delad umgänge- dvs att barnet har växelvist boende som kan se ut i olika former. Såklart lättare att ha mer "rätt" till ditt barn om du har gemensam vårdnad då beslut måste gå igenom båda föräldrarna.
Min teori är att Catten vill inte att pappan ska ha varken gemensam vårdnad eller större umgänge med barnet eftersom ifall pappan får mer tillgång till sitt barn så mister hon bidrag för detta. I värsta fall t.om. åker hon ju på att betala själv ( minimun 1390:- tror jag det ligger på, per barn) om barnet bor mer hos sin pappa. Så självklart vill hon inte att pappan ska få mer insyn och kräva sin rätt som förälder, då hon förmodligen enbart ser den ev ekonomiska förlusten i detta..
Citera
2016-12-27, 13:57
Medlem
Citat:
Finns inget som heter delad vårdnad. Du har antingen gemensam vårdnad- dvs du har full insyn i ditt barns liv trots att barnet är hos den andre föräldern, eller enskild vårdnad. Du kan ha delad umgänge- dvs att barnet har växelvist boende som kan se ut i olika former. Såklart lättare att ha mer "rätt" till ditt barn om du har gemensam vårdnad då beslut måste gå igenom båda föräldrarna.
Min teori är att Catten vill inte att pappan ska ha varken gemensam vårdnad eller större umgänge med barnet eftersom ifall pappan får mer tillgång till sitt barn så mister hon bidrag för detta. I värsta fall t.om. åker hon ju på att betala själv ( minimun 1390:- tror jag det ligger på, per barn) om barnet bor mer hos sin pappa. Så självklart vill hon inte att pappan ska få mer insyn och kräva sin rätt som förälder, då hon förmodligen enbart ser den ev ekonomiska förlusten i detta..

Du har all rätt.
Catten vill ha den frihet också att kunna resa på umgängestider utan någon åtgärd...blir det gemensamt då blir det olagligt och Catten kan mista hela vårdnaden..penga är oxå ett faktor..hon älskar pengar
Citera
2016-12-27, 14:00
Medlem
Citat:
Är det någon som vet om K1:s pappa i första hand yrkade på ensam vårdnad om K1 eller om han "bara" yrkade på gemensam vårdnad? Om han yrkade på ensam vårdnad i första hand; motsatte han sig gemensam vårdnad eller är det någonting han kan tänka sig att gå med på?

Han yrkade ensam vårdnad..pga domen som kom i mars tror jag..men eftersom det inte blev fängelse så ändrade han till gemensam vårdnad eftersom familjerättens undersökning pekade på att K1 har bott i Södertälje
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in