Citat:
Ryktet på byn säger att det till en början var frågan om en "normal" delad vårdnad där ML kunde vara delaktig och beslutsfattande i sitt barns liv. Men att det ändrats till en tvist om ensam vårdnad, där han vill ha hem pojken till sig. Vad jag har förstått av snacket på byn och här på FB lever han ett relativt ordnat liv med jobb och ev familj. MEN det är som sagt rykten på byn..
Hade jag gått i MLs skor hade jag yrkat på egen vårdnad om den andra parten, som CH i detta fall, riskerar att åka in och får skaka galler!
Är det inte i morgon domen kommer? Då får vi snart veta när någon av er exelenta FB-grävare rotat fram den!
Hade jag gått i MLs skor hade jag yrkat på egen vårdnad om den andra parten, som CH i detta fall, riskerar att åka in och får skaka galler!
Är det inte i morgon domen kommer? Då får vi snart veta när någon av er exelenta FB-grävare rotat fram den!

Intressant! Tack för svar!
Hoppas verkligen att han åtminstone inte motsatt sig gemensam vårdnad. (Man kan yrka på ensam vårdnad utan att motsätta sig gemensam.) Om båda parter vill ha ensam vårdnad men åtminstone en av dem inte motsätter sig gemensam kan domstolen besluta om gemensam om de tror att det är bäst för barnet.
Om båda parter motsätter sig gemensam vårdnad får domstolen inte besluta om gemensam. Då är de tvingade att ge en av parterna ensam vårdnad, även om de tror att det bästa för barnet hade varit gemensam.
Misstänker att Catrin motsatt sig gemensam. Om ML också gjort det (vilket jag verkligen hoppas att han inte gjort) måste domstolen alltså ge hela vårdnaden till den ena av dem och jag har jättesvårt att se att de skulle landa i att det bästa för K1 är att flytta ifrån sin mamma, mormor, morbror, lillebror, bästa kompis m.fl. (alla han känner och har känt under hela sitt liv) för att flytta till en helt ny plats där han inte känner någon, knappt ens sin egen pappa (tack vare Catrin ihärdiga och mångåriga umgängessaboterande). Den typen av drastiska förändringar brukar man vilja undvika in i det sista.
Om situationen är att båda motsatt sig gemensam vårdnad skulle jag bli chockad om det slutar på något annat sätt än med att Catrin får ensam vårdnad.
Förhoppningsvis har någon av dem inte motsatt sig gemensam vårdnad. I så fall har alternativet gemensam vårdnad funnits med i rättens överläggningar. Vid varje tidigare tvist har rätten sagt att ambitionen på sikt är att CH och ML ska kunna enas om gemensam vårdnad. Rätten vill döma ut gemensam. Hoppas verkligen att den möjligheten inte togs av bordet!
Tror att dom kommer den 28 dec. Kommer givetvis begära ut och lägga upp här så fort jag har den.