2016-09-16, 19:38
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glufsglufs30
Catrin har noll sympati i tråden och det med rätta visserligen men någon nämnde Breivik i tråden och han har ju mer sympati från folk än vad Catrin har och då menar jag att det är något som är jävligt galet i den här världen.
Tycker du försvarar CH ganska frisk i tråden och det bästa vore faktiska att barnen hamnade hos en annan familj för CH har visat sig oförbätterlig.
(FB) Järnabon Catrin Hedlund som sålde falska biljetter
Citera
2016-09-16, 19:40
Medlem
vonDunajewskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emret
  • Tills åklagaren avskriver målet (Inget brott) eller avskriver misstankar för "misstänkt".
  • Tills dom fallit och vunnit laga kraft - då blir man antingen fälld eller friad.

Okej, tack för konkret svar! Kan åklagaren bestämma sig för väcka åtal igen senare? Även om målet avskrivs eller man avskriver misstankarna?

--
Tillägg: Såg att jag fick svar högre upp just, men du får gärna berätta mer om hur du ser på saken ändå!
Senast redigerad av vonDunajewskan 2016-09-16 kl. 19:42. Anledning: Tillägg
Citera
2016-09-16, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glufsglufs30
Ena pappan från Halmstad är väl dömd brottsling vad jag har hört så varför ska pojken vara mer med honom än mamman om nu båda är brottslingar? Nej det är tragiskt hela skiten och barnen hamnar väl hos fosterföräldrar till slut.

Vad du "har hört" är tämligen irrelevant. Har du någon källa på ditt påstående eller tyckte du bara att det var en bra idé att slentrianmässigt och grundlöst hänga ut en person som dömd brottsling?
Citera
2016-09-16, 19:42
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnicornMeat
Häktningsförhandlingen kommer hållas under helgen.

Way to go med att sprida felaktig information ännu en gång!

Det där skrev ju hen faktisk 14 minuter efter du skrivit att häktningsförhandlingen troligtvis skulle ske på måndag.
Citera
2016-09-16, 19:44
Medlem
Clean-Cut-Kids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonDunajewskan
Okej, tack för konkret svar! Kan åklagaren bestämma sig för väcka åtal igen senare? Även om målet avskrivs eller man avskriver misstankarna?

--
Tillägg: Såg att jag fick svar högre upp just, men du får gärna berätta mer om hur du ser på saken ändå!

Målet avskrivs inte och inte heller misstankarna, hon häktas bara inte!
Målet finns kvar och åklagaren fortsätter utreda, till dess hen väcker åtal, begär henne häktad igen eller lägger ner utredningen.
Citera
2016-09-16, 19:45
Medlem
henki420s avatar
Citat:
Vad det gäller häktning var detta vad jag läste senast i LT:

Sedan dess har artikeln inte uppdaterats. Vad jag förstår är väl det som Fälling säger någon slags standard? Man begär väl i regel inte någon häktad ifall man inte planerar ett åtal...? Förlåt ifall jag krånglar till det för mig själv.

Vad händer när en misstänkt person försätts på fri fot? Kan denne fortfarande anhållas då, eller måste det till ny eller vidare utredd bevisning?
Hur länge kan någon vara "bara" misstänkt?

Om hon inte häktas kommer hon att få vara fri fram till rättegången. Där döms hon antingen till fängelse eller förlängd skyddstillsyn. Blir det fängelse får hon förmodligen åka hem och vänta på en inkallelse till fängelse, något som kan dröja beroende på hur mycket plats det finns i fängelserna. 6 månader till ett år är inte ovanligt. Väntan i sig kan för många kännas som ett förlängt straff, då man inte kan resa eller planera för något vettigt innan man åkt in.

Oavsett om hon blir häktad tycker jag att det är bra att hon suttit några nätter i häktet. Det kan nog vara en omskakande upplevelse, som kan få henne att tänka om, även om det i det här fallet bara är önsketänkande.
Senast redigerad av henki420 2016-09-16 kl. 19:50.
Citera
2016-09-16, 19:49
Medlem
vonDunajewskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clean-Cut-Kid
Målet avskrivs inte och inte heller misstankarna, hon häktas bara inte!
Målet finns kvar och åklagaren fortsätter utreda, till dess hen väcker åtal, begär henne häktad igen eller lägger ner utredningen.

Citat:
Ursprungligen postat av henki420
Om hon inte häktas kommer hon att få vara fri fram till rättegången. Där döms hon antingen till fängelse eller förlängd skyddstillsyn. Blir det fängelse får hon förmodligen åka hem och vänta på en inkallelse till fängelse, något som kan dröja beroende på hur mycket plats det finns i fängelserna. 6 månader till ett år är inte ovanligt. Väntan i sig kan för många kännas som ett förlängt straff, då man inte kan resa eller planera för något vettigt innan man åkt in.

Tack så hemskt mycket, hörrni! Jag hade verkligen fått det om bakfoten. Med andra ord innebär häktningen bara att hon frihetsberövas, känner att jag borde ha fattat det, men jaja.

Tror ni att det är rimligt att hoppas på fängelse denna gång? Jag trodde verkligen att hon skulle få fängelse förra gången, eftersom det rörde sig om så många personer och så stora summor.

Om hon inte får fängelse, kan hon få till exempel internetförbud eller något liknande? Fotboja, eller vad sjutton gäller?
Citera
2016-09-16, 19:49
Medlem
Citat:
Tycker Clean-Cut-Kid sammanfattade det tillräckligt bra, om nya omständigheter framkommer så är det ett nytt case.
Citera
2016-09-16, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henki420

Jag hoppas verkligen att dom har plats för henne nästa sommar, och att det blir den soligaste sommaren på länge, inget dagligt strandhäng då inte
Citera
2016-09-16, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tr4ms
Det där skrev ju hen faktisk 14 minuter efter du skrivit att häktningsförhandlingen troligtvis skulle ske på måndag.

Jag skrev att jag gissade att häktningsförhandlingen skulle hållas på måndag. Var väldigt tydlig med att det inte var fakta. Sedan läste jag i Nyheter24 att häktningsförhandlingen kommer hållas redan i helgen.

Glufsglufs presenterar det som fakta att förhandlingen kommer hållas på måndag. Är så urbota trött på all felaktig information hen sprider som om vore det sanning. Tyckte det var värt att korrigera den lögnen.
Citera
2016-09-16, 19:56
Medlem
Clean-Cut-Kids avatar
Citat:
Tack så hemskt mycket, hörrni! Jag hade verkligen fått det om bakfoten. Med andra ord innebär häktningen bara att hon frihetsberövas, känner att jag borde ha fattat det, men jaja.

Tror ni att det är rimligt att hoppas på fängelse denna gång? Jag trodde verkligen att hon skulle få fängelse förra gången, eftersom det rörde sig om så många personer och så stora summor.

Om hon inte får fängelse, kan hon få till exempel internetförbud eller något liknande? Fotboja, eller vad sjutton gäller?

Happy to help!

Döms man till fängelse i sex månader eller mindre kan man få fotboja. Så fotboja = fängelsestraff.

Men ponera att hon döms för brotten hon nu är misstänkt för. Då kommer det straffvärdet som "är kvar" från de brott hon redan är dömd för att räknas in. Dvs det man inte anser att hon redan avtjänat genom den skyddstillsyn som nu ändå löpt ett tag. Nu är vi inne på straffmätningsfrågor som inte är helt enkla och särskilt inte efter den vinflaskan jag sugit i mig ikväll (omg när hände detta det gick så fort?!).

Oavsett vinintag kan jag med säkerhet säga att internetförbud dessvärre inte är en påföljd. Såtillvida hon inte hamnar i finkan då. Tror inte det finns internet där?
Senast redigerad av Clean-Cut-Kid 2016-09-16 kl. 19:59.
Citera
2016-09-16, 19:59
Medlem
henki420s avatar
Citat:

Om man utgår från hästflickans dom, som verkligen har många likheter med Catrins brott, blir det fängelse i 5 månader. Det är mitt stalltips.

Citat:
Det olovliga förfogandet är relativt allvarligt med hänsyn till hästens värde, i vart
fall 45 000 kr, och den förtroendeställning som Stephanie Blo*kvist haft. Detta
brott har ett straffvärde om fängelse i två till tre månader. Hon döms också för tio
fall av bedrägerier. Gärningarnas sammanlagda straffvärde motsvarar fängelse i fem
månader.
Stephanie Blom*vist är tidigare dömd vid två tillfällen för bedrägerier. Hon fick då
skyddstillsyn. De nu aktuella brotten begicks efter den sista domen, under pågående
programverksamhet, kriminalitetsprogrammet One-to-One. Detta är ett av
frivårdens mest omfattande program. Frivården har bedömt att även om det i och för
sig föreligger ett övervakningsbehov så har de, mot denna bakgrund, inte något
förslag på frivårdspåföljd.
Med hänsyn till att det är fråga om ett snabbt återfall i liknande brottslighet
föreligger en presumtion för att döma till fängelse. En villkorlig dom kan inte
komma ifråga och en skyddstillsyn är inte aktuell med hänsyn till frivårdens
bedömning i påföljdsfrågan. Det finns därmed inget frivårdsalternativ, och
Stephanie B*omkvist ska därför dömas till fängelse i enlighet med straffvärdet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in