2016-09-18, 00:03
Medlem
Man får komma ihåg att häktning är en extrem åtgärd!

Det man gör är ju att man frihetsberövar någon - utan att ens ha prövat skuldfrågan. Det ska verkligen mycket till för att man ska ta till den åtgärden.

Och som sagt: ett nej till häktning är inte en indikation på att det kommer bli en friande dom. Det är verkligen två helt olika saker som prövas.

Det man har gjort idag är bara att man har vägt risken att Catrin fortsätter bedra folk ett litet tag till mot det extrema alternativet att låsa in henne "bara för att vara på den säkra sidan" (innan hennes skuld ens prövats och än mindre bevisats).

Jag tror faktiskt att domaren som idag sa nej till häktning kände sig ganska säker på att Catrin är skyldig till brotten hon anklagas för. Men det räcker inte.

Häktning är en straffprocessuell tvångsåtgärd som ska användas så sparsamt som möjligt. Det ska inte användas som ett sätt att hoppa över det viktiga steget "rättvis rättegång" och så att säga tidigarelägga ett straff.
Senast redigerad av UnicornMeat 2016-09-18 kl. 00:13.
Citera
2016-09-18, 00:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Obror666
Det är väl klart som f*n att man innan man blir åklagare har erlagt juristexamen. Det är snarare så att de lekmän, förutom tingsrättens ordförande saknar kompetens. Men det är väl ingen nyhet?

Välkommen till tråden!
Det var jag som undrade över åklagarens [ev] utbildning. Syrlighet är mitt sätt att uttrycka mitt jag.
Resten av mig är ironiker och cyniker.

OnT: Det hade varit mycket intressant att höra hur den här häktningsförhandlingen gick till. Är Pia Björnstrand en skicklig advokat, eller hade CH bara tur?
Citera
2016-09-18, 00:06
Medlem
Citat:
Det är väl klart som f*n att man innan man blir åklagare har erlagt juristexamen. Det är snarare så att de lekmän, förutom tingsrättens ordförande saknar kompetens. Men det är väl ingen nyhet?

Är ganska säker på att Enzenn förstår att åklagaren är jurist, att det var ett skämt.
Citera
2016-09-18, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henki420
Kommer vi att kunna ta ut häktningsframställan på måndag fast den blev avslagen? Kommer den i så fall att innehålla antalet ärenden och summorna?

Nu kanske det tillkommer fler fall eftersom polisen tagit hennes telefon/dator och tittat på kontoöverföringar.

Med tanke på att Södertälje Länstidning redan verkar ha fått ta del av den så borde även vi kunna få ut den på måndag.
Citera
2016-09-18, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzenn
Välkommen till tråden!
Det var jag som undrade över åklagarens [ev] utbildning. Syrlighet är mitt sätt att uttrycka mitt jag.
Resten av mig är ironiker och cyniker.

OnT: Det hade varit mycket intressant att höra hur den här häktningsförhandlingen gick till. Är Pia Björnstrand en skicklig advokat, eller hade CH bara tur?

Tack. Med den insikt och kunskap jag har ur rent juridiskt perspektiv, så är inte advokaten på något sätt en "stjärna" på något vis. Hennes försvar kommer att byggas upp och kretsa ikring följande:

CH är mor och ensam vårdnadshavare.

Något annat som skulle kunna förmildra det i mina ögon faktiskt avskyvärda hon sysslar med har jag svårt att se. Tyvärr så kommer hon nog inte att dömas till något annat än fortsatt villkorlig dom. Och det är ett stort TYVÄRR.
Senast redigerad av Obror666 2016-09-18 kl. 00:13. Anledning: Stavfel
Citera
2016-09-18, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henki420
Kommer vi att kunna ta ut häktningsframställan på måndag fast den blev avslagen? Kommer den i så fall att innehålla antalet ärenden och summorna?

Nu kanske det tillkommer fler fall eftersom polisen tagit hennes telefon/dator och tittat på kontoöverföringar.

Det där med summorna är intressant.Tidigare idag så läste jag VL och då tror jag det stod att hon från oktober 15 till augusti 16 hade fått in 142 745 kronor på biljettförsäljning,fast nu när jag tittade igen,så står det inget om summor.
Fanns tidigare inlägg om detta itråden också,men de kan jag inte heller hitta.
Citera
2016-09-18, 00:18
Medlem
Citat:
Tack. Med den insikt och kunskap jag har ur rent juridiskt perspektiv, så är inte advokaten på något sätt en "stjärna" på något vis. Hennes försvar kommer att byggas upp och kretsa ikring följande:

CH är mor och ensam vårdnadshavare.

Något annat som skulle kunna förmildra det i mina ögon faktiskt avskyvärda hon sysslar med har jag svårt att se. Tyvärr så kommer hon nog inte att dömas till något annat än fortsatt villkorlig dom. Och det är ett stort TYVÄRR.

Det är skyddstillsyn och inte villkorlig dom hon har nu.
Citera
2016-09-18, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vigusa
Det där med summorna är intressant.Tidigare idag så läste jag VL och då tror jag det stod att hon från oktober 15 till augusti 16 hade fått in 142 745 kronor på biljettförsäljning,fast nu när jag tittade igen,så står det inget om summor.
Fanns tidigare inlägg om detta itråden också,men de kan jag inte heller hitta.

Här står det om summan:

http://lt.se/nyheter/nyheter/1.42972...ska-slapps-fri
Citera
2016-09-18, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnicornMeat
Det är skyddstillsyn och inte villkorlig dom hon har nu.

vet duom man har rätt att resa utomlands när man är dömd till skyddstillsyn eller villkorlig dom?
Citera
2016-09-18, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnicornMeat
Här står det om summan:

http://lt.se/nyheter/nyheter/1.42972...ska-slapps-fri

Tack för det.
Ja,då mindes jag nästan rätt.
Blev lite förvånad att det trots allt var ett relativt högt belopp,hade nog trott att det det skulle röra sig om betydligt blygsammare summor.
Citera
2016-09-18, 00:30
Medlem
Citat:
vet duom man har rätt att resa utomlands när man är dömd till skyddstillsyn eller villkorlig dom?

Varken skyddstillsyn eller villkorlig dom kommer med ett reseförbud.
Citera
2016-09-18, 00:37
Medlem
Citat:
Tack för det.
Ja,då mindes jag nästan rätt.
Blev lite förvånad att det trots allt var ett relativt högt belopp,hade nog trott att det det skulle röra sig om betydligt blygsammare summor.

Jag reagerade också på beloppet. Eller framförallt på den lite luddiga formuleringen som typ får det att låta som att hon skulle ha dragit in 142 tusen på Håkan-biljetter enbart. Har läst stycket flera gånger och är fortfarande inte helt säker på vad de räknar in i beloppet de anger. Den mest rimliga tolkningen måste väl vara att beloppet avser samtliga 9 fall av bedrägerier hon misstänks för för tillfället? Alltså även de 3 lite äldre bedrägerierna som åklagaren sagt ligger på runt 100 tusen totalt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in