2016-09-17, 22:46
Medlem
henki420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pocketpiano
För att bidra lite till tråden..

Jag minns när dom första pengarna från försäljningen började rulla in. Catrin stod i skuld till sin mor och jag föreslog att hon skulle passa på att betala tillbaka varav hennes svar var "Äh, hon glömmer bort det iaf."

Det spekuleras emellanåt om hon sparat undan pengar. Av FUP har jag fått intrycket av att hon inte kan spara, snarare spenderar pengarna innan de kommit in. Vad är din åsikt om det?
Citera
2016-09-17, 22:53
Medlem
Pocketpianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henki420
Det spekuleras emellanåt om hon sparat undan pengar. Av FUP har jag fått intrycket av att hon inte kan spara, snarare spenderar pengarna innan de kommit in. Vad är din åsikt om det?

Sparandet har jag dessvärre ingen koll på, men vet att hon blev vräkt pga av obetald hyra via telge bostäder. Men hennes syn på pengar är rent genrellt är helt skev.

Tösen tog taxi för att hämta grabben på dagis, bara en kilometer bort.

Fick även intrycket av att hon dumpade kidsen hos "mormor" för att ägna sig åt egna nöjen i första hand.
Citera
2016-09-17, 22:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Brukar inte häktningsförhandlingar generellt ske bakom lyckta dörrar? Isf finns ju inte mycket att rapportera om men jag hoppas, som jag sagt i tidigare inlägg, på intervju med åklagaren i LT på måndag.

Nej, där får jag nog säga att du har fel. Visserligen har oskicket med att sekretessa pågående förundersökningar lett till att lyckta dörrar alltmer tillämpas inom förhandlingar som rör begäran om häktning.

Att det inte finns så mycket att rapportera från "lyckta-dörrar-häktningsförhandlingar" är en sanning med modifikation. Glöm inte att det även vid lyckta dörrar finns delar av förhandlingen som är öppen för allmänheten och för media. Undantagen är väl bara vid terroristbrott tror jag; alltså när röjande av den häktades identitet kan tänkas skada Riket. Typ.

Min fråga är fortfarande: Var inte LT på plats?! Ursäkta, men att som journalist komma till en åkl och fråga om en förhandling som varit två dagar tidigare.. nja, det imponerar inte. Har tidningen LT alltid söndagsstängt?
Citera
2016-09-17, 23:17
Bannlyst
Citat:
I min erfarenhet har jag rätt
Jag har infunnit mig på ett antal bara för att bli utsparkad när formaliteterna var avklarade (jo, jag fick veta vem förhandlingarna avsåg men inget mer), och insläppt igen för att höra utslaget av de förhandlingar jag inte fick närvara vid. Men jag får överlåta åt dig och andra att avgöra hur vanligt det är med öppna häktningsförhandlingar generellt, mitt intryck är "ovanligt" iaf i uppmärksammade mål.

I min erfarenhet har jag lärt mig att lyssna noga till den som har 5k fler inlägg än jag har.
Viker därför ner mig. Kan till mitt försvar säga att på den tiden jag av särskilda skäl fanns på plats vid häktningsförhandlingar, så var den absoluta majoriteten av förhandlingarna öppna. Att ett mål är "uppmärksammat" skall inte i sig utgöra skäl till att rätten beviljar lyckta dörrar. Det skall finnas skäl för att utestänga allmänheten. Min uppfattning.

Så vad i h-e kunde det vara för skäl till att ha lyckta dörrar i en CH-häktningsförhandling? En "toppbloggerska" som inte gjort annat än sökt uppmärksamhet och gärna stoltserar med sina stulna resor (pengarna till resorna var stulna) har inget skäl att beviljas lyckta dörrar. Min uppfattning.

För mig är det som hänt mycket olycksbådande. Att släppa CH på fri fot tar jag som ett dåligt omen. Det här hanterandet bådar definitivt ingenting gott. Min uppfattning.
Citera
2016-09-17, 23:27
Medlem
Ser att det är många i tråden som är förvånade över att Catrin inte blev häktad.

Som jurist hade jag tvärtom blivit förvånad om hon hade blivit häktad!

Tycker det var mer förvånande att åklagaren begärde häktning än att domstolen avslog begäran.

Att hon inte blev häktad säger för övrigt ingenting om chansen/risken (beroende på hur man ser på det) att hon döms när åtal väl väcks. Det är två helt olika frågor om någon måste häktas och om någon är skyldig till brott.

Häktning är extremt ovanligt vid den här typen av brottslighet. (Det är ovanlig vid nästan alla typer av brottslighet.)

Att åklagaren begärde henne häktad säger däremot jättemycket om hur starkt bevisläget är inför den kommande rättegången.
Senast redigerad av UnicornMeat 2016-09-17 kl. 23:29.
Citera
2016-09-17, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnicornMeat

Att åklagaren begärde henne häktad säger däremot jättemycket om hur starkt bevisläget är inför den kommande rättegången.

Jag gillar den där sista raden skarpt, tack för att du ingjuter hopp om att det svenska rättsväsendet kanske fortfarande fungerar.
Citera
2016-09-17, 23:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av UnicornMeat
Ser att det är många i tråden som är förvånade över att Catrin inte blev häktad.

Som jurist hade jag tvärtom blivit förvånad om hon hade blivit häktad!

Tycker det var mer förvånande att åklagaren begärde häktning än att domstolen avslog begäran
.

Att hon inte blev häktad säger för övrigt ingenting om chansen/risken (beroende på hur man ser på det) att hon döms när åtal väl väcks. Det är två helt olika frågor om någon måste häktas och om någon är skyldig till brott.

Häktning är extremt ovanligt vid den här typen av brottslighet. (Det är ovanlig vid nästan alla typer av brottslighet.)

En litet syrlig fråga: Skulle det där kunna tyda på att åklagaren ifråga inte är jurist?
Citera
2016-09-17, 23:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lurkarn
Jag gillar den där sista raden skarpt, tack för att du ingjuter hopp om att det svenska rättsväsendet kanske fortfarande fungerar.

Ja, låt oss tillsammans bedja.

Bara för att bevisläget kan bedömas vara gott, så innebär ju inte det att den framtida fällande domen i sin påföljd innehåller det vi blodtörstiga här i tråden kräver för Catrin Hedlunds vidkommande: FÄNGELSE!
I min aftonbön förtydligar jag mig: Snälla, ge Catrin Hedlund ett blogg- och internetfritt fängelse!
Citera
2016-09-17, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzenn
En litet syrlig fråga: Skulle det där kunna tyda på att åklagaren ifråga inte är jurist?

Hahaha! Underbar kommentar.

Jag hoppas att det faktum att åklagaren yrkade på häktning tyder på att hon vet sig kunna bevisa (bortom allt rimligt tvivel) att Catrin begår brott för tillfället.

Om det inte är bakgrunden så är jag rädd att åklagaren kanske inte är jurist.

Men tycker att domstolens uttalande ändå stödjer min tes att bevisläget är helt säkrat. ("Det finns visserligen risk att hon fortsätter begå brott...")
Citera
2016-09-17, 23:49
Medlem
Citat:
Står att hon har nytt mobilnummer om jag ser rätt på slutet. Är det för att hennes egen blivit beslagtagen eller för att hon ska kunna koppla Swish till nytt bankkonto?
(ja, jag är en cyniker)

Troligtvis har både hennes mobil och dator blivit beslagtagna,och det lär ta åtskilliga veckor innan hon får tillbaks dem.
Finns nog mycket för polisen att gå igenom där.
Undrar om hennes konto under utredningen blivit "fryst",i så fall lär det inte bli något swishande på ett tag,eller,,,,

Fast Catrin har ju sin familj och nya "loveboyoffret",så klart att de hjälper henne med ny mobil,dator och konto som inte står i Catrins namn,hon är ju ledsen nu
För hur skulle Catrin klara sig utan internet?
Nu måste hon skynda sig för att hinna sälja så många biljetter det bara går fram till rättegången,för hur skall hon annars klara sig?
Pengarna från soc.räcker ju bara till lite glass och chips.

Ja,jag är också en cyniker.
Citera
2016-09-17, 23:55
Medlem
Det är väl klart som f*n att man innan man blir åklagare har erlagt juristexamen. Det är snarare så att de lekmän, förutom tingsrättens ordförande saknar kompetens. Men det är väl ingen nyhet?
Citera
2016-09-17, 23:56
Medlem
henki420s avatar
Kommer vi att kunna ta ut häktningsframställan på måndag fast den blev avslagen? Kommer den i så fall att innehålla antalet ärenden och summorna?

Nu kanske det tillkommer fler fall eftersom polisen tagit hennes telefon/dator och tittat på kontoöverföringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in