2016-09-16, 20:01
Medlem
Clean-Cut-Kids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henki420
Om man utgår från hästflickans dom, som verkligen har många likheter med Catrins brott, blir det fängelse i 5 månader. Det är mitt stalltips.

Hehe stalltips

Jag vet inte om den domen är nåt att ta ledning av dock. Straffvärdes- och straffmätningsbestämning är kluriga och det förstnämnda har med själva gärningarna i sig att göra, det sistnämnda med gärningspersonens personliga förhållanden och de speciella omständigheterna kring just dennes gärningar att göra. Ibland känns det som ett lotteri, faktiskt. :/
Citera
2016-09-16, 20:03
Medlem
vonDunajewskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clean-Cut-Kid
Happy to help!

Döms man till fängelse i sex månader eller mindre kan man få fotboja. Så fotboja = fängelsestraff.

Men ponera att hon döms för brotten hon nu är misstänkt för. Då kommer det straffvärdet som "är kvar" från de brott hon redan är dömd för att räknas in. Dvs det man inte anser att hon redan avtjänat genom den skyddstillsyn som nu ändå löpt ett tag. Nu är vi inne på straffmätningsfrågor som inte är helt enkla och särskilt inte efter den vinflaskan jag sugit i mig ikväll (omg när hände detta det gick så fort?!).

Oavsett vinintag kan jag med säkerhet säga att internetförbud dessvärre inte är en påföljd. Såtillvida hon inte hamnar i finkan då. Vet inte om det finns internet där?

Men varför varför varför gick jag bara en (1) dag på juristprogrammet!? Vad trött jag blir på mig själv. Jag trodde fotboja innebar någon slags elektronisk övervakning. Som typ... På film. (jag skäms nu)

Om jag har begripit rätt, vilket väldigt mycket numera talar emot, kan det straffvärdet som "är kvar" då bli en del av fängelsestraffet? Det vill säga, de dagar av skyddstillsyn som hon har kvar omvandlas till fängelsestraff PLUS det nya fängelsestraffet?

Föreslår att vi också startar en hemlig facebookgrupp där vi dricker vin och diskuterar juridik.
Citera
2016-09-16, 20:03
Bannlyst
Hon kommer inte att häktas ända fram till rättegången men hon kommer säkerligen åläggas vissa restriktioner. Internetförbud tex
Citera
2016-09-16, 20:05
Medlem
Clean-Cut-Kids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glufsglufs30
Hon kommer inte att häktas ända fram till rättegången men hon kommer säkerligen åläggas vissa restriktioner. Internetförbud tex

Men asså va? Jag ville ignorera denna användare men måste nu ändå motverka att osanningar sprids. Bara nej, nej, nej. Antingen blir hon häktad eller inte. Hon kan också få reseförbud eller nåt men internetförbud finns inte.
Citera
2016-09-16, 20:06
Medlem
Clean-Cut-Kids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonDunajewskan
Men varför varför varför gick jag bara en (1) dag på juristprogrammet!? Vad trött jag blir på mig själv. Jag trodde fotboja innebar någon slags elektronisk övervakning. Som typ... På film. (jag skäms nu)

Om jag har begripit rätt, vilket väldigt mycket numera talar emot, kan det straffvärdet som "är kvar" då bli en del av fängelsestraffet? Det vill säga, de dagar av skyddstillsyn som hon har kvar omvandlas till fängelsestraff PLUS det nya fängelsestraffet?

Föreslår att vi också startar en hemlig facebookgrupp där vi dricker vin och diskuterar juridik.

Men nej du har ju inte fel! Jag vet inte hur fotboja funkar men det är väl nån slags elektronisk övervakning som du säger?! Den som är dömd till fängelse kan få hänga hemma med sin fotboja istället för att faktiskt flytta in på en anstalt.

Och beträffande ditt andra stycke: precis så är det! Men en dags skyddstillsyn är inte detsamma som en dags fängelse. Det är själva straffvärdet för gärningarna som omvandlas. Som sagt - detta är en djungel...

Orkar inte diskutera juridik men orkar alltid dricka vin.
Senast redigerad av Clean-Cut-Kid 2016-09-16 kl. 20:09.
Citera
2016-09-16, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pocketpiano
Har besökt tråden lite då och då under senaste tiden och vill först och främst passa på att tacka er som har visat stöd och förståelse för vad jag och andra har råkat ut för. Det har varit ett rent ut sagt helvete till två år sedan bedrägeriet skedde mot mig.
/MM

Citat:
Hon har lurat dig på några tusenlappar och det låser som att ditt liv rasat samman och varit ett helvete pga det hör du inte hur patetisk du låter?

Citat:
Ursprungligen postat av Pocketpiano
Om du kallar 71.500:- några tusenlappar blir jag lite nyfiken på vilka förhållanden du har växt upp under.

Citat:
Har man råd svisha eller skicka över mer än 70k till en okänd människa då har man väl fan det inte illa ställt?

Citat:
Nej mitt inlägg var riktat till flanen som dök in i tråden och ville ha sympati för att han blivit blåst på över 70k inget annat och jag har aldrig försvarat Catrin i det hon gjort eller sysslar med på något vis men det får som sagt finnas lite rim och ranson i det hela.

Glufsglufs, om du hade haft någon som helst på vad Catrin har gjort så hade du förstått vem Pocketpiano (som till och med signerar sitt första inlägg MM) är. Du hade då också vetat att det här inte är en person som swishat över 71 500 kronor till Catrin utan att historien där är en helt annan.

Att du inte har några som helst problem med att vara ett as mot folk har framgått med all oönskvärd tydlighet.

Men du kan väl åtminstone läsa på lite (det är inte för mycket begärt) och åtminstone försöka avhålla dig från att idiotförklara personer som på riktigt har fått sina liv förstörda av Catrin? (Och nej, i det här fallet är det ingen överdrift.)

Du fortsätter upprepa att du absolut inte tar Catrin i försvar, samtidigt som det är precis det du gör. Det är helt ok att du tar henne i försvar men sluta åtminstone ljuga om det.

Och kan du vänligen sluta anmäla precis alla mina inlägg, även de som uppenbarligen är on topic.
Citera
2016-09-16, 20:08
Bannlyst
Citat:
Men asså va? Jag ville ignorera denna användare men måste nu ändå motverka att osanningar sprids. Bara nej, nej, nej. Antingen blir hon häktad eller inte. Hon kan också få reseförbud eller nåt men internetförbud finns inte.

Jo enligt en polis som skrev på nätet så finns de det restriktioner mot att använda nätet. Men han ljuger väl eller har noll koll då.
Citera
2016-09-16, 20:10
Bannlyst
Angående fotboja:

Den som avtjänar sitt straff med fotboja i hemmet har utegångsförbud och får bara lämna sin bostad under bestämda tider, till exempel för att arbeta. Behöver personen till exempel gå till doktorn måste han eller hon ha särskild tillåtelse från sitt frivårdskontor. Bor personen ensam tillåts även han eller hon att göra ärenden vissa tider, till exempel handla mat eller gå till banken.

Den dömde måste delta i de behandlingsprogram som frivården bestämt, där frågor om till exempel kriminalitet och drogmissbruk diskuteras. Absolut alkohol- och drogförbud gäller och kontrollanter har rätt att göra hembesök för drogkontroller dygnet runt.

Normalt betalar den dömde en avgift. Från och med 1 februari 2015 är avgiften 80 kronor per dygn och max 9600 kronor. Under en övergångsperiod gäller 50 kronor per dag för brott som har begåtts före den 1 februari 2015.

Avgiften tillfaller Brottsoffermyndigheten.

Om den dömde bryter mot uppgjort schema, använder alkohol eller på annat sätt missköter sig avbryts intensivövervakningen omedelbart och resten av straffet avtjänas i fängelse.
Citera
2016-09-16, 20:12
Medlem
JaredLetos avatar
Citat:
Ah jo, tror du Sverige är som Nordkorea eller?
Citera
2016-09-16, 20:12
Medlem
Citat:

Tack!! Vill också ignorera denna användare men det konstanta flödet av direkt felaktig information om precis allt gör det svårt när man vill bidra till att diskussionen här förs på riktiga grunder.

Precis som du skriver: man kan inte beläggas med internetförbud samtidigt som man är frisläppt i väntan på en rättegång!!!
Citera
2016-09-16, 20:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av UnicornMeat
Tack!! Vill också ignorera denna användare men det konstanta flödet av direkt felaktig information om precis allt gör det svårt när man vill bidra till att diskussionen här förs på riktiga grunder.

Precis som du skriver: man kan inte beläggas med internetförbud samtidigt som man är frisläppt i väntan på en rättegång!!!

Men för fan läs vad polisen skriver i tidningen på nätet:

http://lt.se/nyheter/nyheter/1.42943...eps-i-sitt-hem

Polisen ser inget konstigt med att hon kunnat fortsätta med sin brottslighet under sin skyddstillsyn.

– Det är ju inga problem. Hon har ju inga restriktioner i hur hon får använda internet eller hur hon ska bete sig i övrigt. Vi kontrollerar ju inte henne på det sättet, hon är ju fri att begå att vilka handlingar hon vill men sedan kommer det ju konsekvenser därefter så klart, säger Martin Fälling.

Litar mer på honom än på dig som någon låtsasjurist
Senast redigerad av Glufsglufs30 2016-09-16 kl. 20:20.
Citera
2016-09-16, 20:21
Medlem
Clean-Cut-Kids avatar
Citat:
Men för fan läs vad polisen skriver i tidningen på nätet:

https://www.flashback.org/newreply.p...ply&p=58499229

Polisen ser inget konstigt med att hon kunnat fortsätta med sin brottslighet under sin skyddstillsyn.

– Det är ju inga problem. Hon har ju inga restriktioner i hur hon får använda internet eller hur hon ska bete sig i övrigt. Vi kontrollerar ju inte henne på det sättet, hon är ju fri att begå att vilka handlingar hon vill men sedan kommer det ju konsekvenser därefter så klart, säger Martin Fälling.

Litar mer på honom än på dig som någon låtsasjurist

Han säger ju samma sak som jag och UnicornMeat säger? Det citatet ger inget som helst stöd till dina påståenden.

Okej nu ska jag ånyo ignorera. Tack och hej!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in