2016-09-16, 20:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clean-Cut-Kid
Han säger ju samma sak som jag och UnicornMeat säger? Det citatet ger inget som helst stöd till dina påståenden.

Okej nu ska jag ånyo ignorera. Tack och hej!

Ni kommer med felaktig information lika mycket som jag gör ibland och att jag sade att häktningsförhandling kommer hållas på måndag så var det vad åklagaren trodde först men nu har hon skickat in anmälan idag så då kan det bli imorgon har inte kunnat läsa att det blir imorgon men det lutar ju åt det nu enligt åklagaren .

Hämtat från tidningen på nätet:

Vad händer nu?

– Jag kommer att begära henne häktad nu om en 20 minuter, då kommer jag att expediera min häktningsframställan till tingsrätten. Det kommer inte att bli någon förhandling under dagen. Utan det blir sannolikt i morgon och också på söndag finns möjlighet. Det ska vara en skyndsam förhandling i häktningsfrågan så jag tror inte att dom skjuter på det.
Senast redigerad av Glufsglufs30 2016-09-16 kl. 20:29.
Citera
2016-09-16, 20:40
Medlem
kraftfoders avatar
Hej vänner och andra!

Tjejen som tråden handlar om, verkar ha sålt falska biljetter.
Tråden har svällt jättemycket sedan trådstart, så därför undrar jag:

1) Kan man få en liten sammanställning vad hon har gjort/anses ha gjort?
(Jag orkar inte läsa alla tusentals inlägg, sorry!)

2) Tja, håller hon på fortfarande och lurar folk?

Jag fattar inte riktigt varför en tjej som sålt några falska biljetter får en jättelååååång tråd, som nästan tangerar "Mordet på Olof Palme".. (Lite överdrift, men jag hoppas ni fattar).

Jag lägger inga värderingar här, men jag bara undrar....
Citera
2016-09-16, 20:44
Medlem
henki420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Hej vänner och andra!

Jag fattar inte riktigt varför en tjej som sålt några falska biljetter får en jättelååååång tråd, som nästan tangerar "Mordet på Olof Palme".. (Lite överdrift, men jag hoppas ni fattar).

Du hittar en utmärkt sammanfattning i trådstarten. FUP är också mycket underhållande.
Det som berör är att hon fortsätter att luras, reser för pengarna och bloggar om det.
Citera
2016-09-16, 20:45
Medlem
Citat:
Hej vänner och andra!

Det finns sammanfattningar i första inlägget, det dyker även upp i tråden. För att du ska få en helhet och verkligen förstå varför tråden är så stor som den är, LÄS allt.
Citera
2016-09-16, 20:49
Medlem
vonDunajewskans avatar
Nu blev CH ju frihetsberövad igår (15/9), vilket inte är en nyhet för någon, men det som fascinerar mig är att hon anhölls i sin frånvaro 13/9 13:00. Betyder inte det att hon måste ha upplysts om detta den dagen, exempelvis direkt via telefon? Kanske kunde de inte få tag i henne förrän dagen därpå, men om CH blev kontaktad via sin advokat borde hon väl ändå ha svarat i telefon?

Hur fungerar detta, när blir någon uppmärksammad på att denne anhållits...?
Citera
2016-09-16, 20:49
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woldemort
Det finns sammanfattningar i första inlägget, det dyker även upp i tråden. För att du ska få en helhet och verkligen förstå varför tråden är så stor som den är, LÄS allt.

Tack för svar! Sammanfattningen i trådstarten verkar dock vara gammal, men jag får väl läsa den igen!
Citera
2016-09-16, 20:51
Medlem
Det kanske är en dum fråga men jag vet inte mycket om området så passar på att fråga om någon av er vet:

Kan det vara aktuellt att Catrin får genomgå en rättspsykiatrisk utredning? Eller krävs det allvarligare brott för att en sådan utredning ska göras?

Det är ju uppenbarligen något som inte stämmer med damen...
Citera
2016-09-16, 20:52
Medlem
Clean-Cut-Kids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glufsglufs30
Ni kommer med felaktig information lika mycket som jag gör ibland och att jag sade att häktningsförhandling kommer hållas på måndag så var det vad åklagaren trodde först men nu har hon skickat in anmälan idag så då kan det bli imorgon har inte kunnat läsa att det blir imorgon men det lutar ju åt det nu enligt åklagaren .

Hämtat från tidningen på nätet:

Vad händer nu?

– Jag kommer att begära henne häktad nu om en 20 minuter, då kommer jag att expediera min häktningsframställan till tingsrätten. Det kommer inte att bli någon förhandling under dagen. Utan det blir sannolikt i morgon och också på söndag finns möjlighet. Det ska vara en skyndsam förhandling i häktningsfrågan så jag tror inte att dom skjuter på det.

Det är tingsrätten som bestämmer när förhandlingen hålls, inom de frister lagen uppställer givetvis (om inte tingsrätten vill få JO på sig). Åklagaren bestämmer inte.
Citera
2016-09-16, 20:54
Medlem
vonDunajewskans avatar
Citat:
Hej vänner och andra!

Bortsett sammanfattningen som tipsas om ovan tillsammans med FUP:en finns det ännu fler i tråden. Om du söker på Sammanfattning kommer de upp (exempelvis "sammanfattning vårdnad", om du vill veta mer om vårdnadstvisterna).

Jag skulle inte välja orden "anses" ha gjort eftersom hon är dömd.
Om du backar några sidor bakåt kommer du se att hon fortfarande håller på och få massor av exempel på hur det går till.

Tråden verkar fascinera många, är väl den kortfattade förklaringen på varför tråden blivit så lång. Sedan är det ett tacksamt fall att söka information om eftersom det finns massor av den.
Citera
2016-09-16, 20:55
Medlem
vonDunajewskans avatar
Citat:
Tack för svar! Sammanfattningen i trådstarten verkar dock vara gammal, men jag får väl läsa den igen!

Läs tidslinjerna! Den är faktiskt skriven före sommaren, så inte särskilt gammal. Sedan, som sagt: det finns fler sammanfattningar i tråden, så sök på dem.
Citera
2016-09-16, 20:56
Medlem
Clean-Cut-Kids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SomewhatStrange
Det kanske är en dum fråga men jag vet inte mycket om området så passar på att fråga om någon av er vet:

Kan det vara aktuellt att Catrin får genomgå en rättspsykiatrisk utredning? Eller krävs det allvarligare brott för att en sådan utredning ska göras?

Det är ju uppenbarligen något som inte stämmer med damen...

Det har inte direkt med brottets allvarlighet att göra, förutom att gärningarna man döms för ska vara på fängelsenivå för att man ska kunna dömas till rättspsykiatrisk vård.

Generellt sett så brukar frågan väckas vid häktningen, eller av Frivården inför att de ska avge ett yttrande. Att liksom hey, den här personen verkar cray cray. Då undersöks personen för ett s k paragraf sju-yttrande, om den då är "frisk" blir inget mer, om det misstänks att hen har en allvarlig psykisk störning i juridisk mening bli det oftast en hel rättspsykiatrisk utredning.
Citera
2016-09-16, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clean-Cut-Kid
Det har inte direkt med brottets allvarlighet att göra, förutom att gärningarna man döms för ska vara på fängelsenivå för att man ska kunna dömas till rättspsykiatrisk vård.

Generellt sett så brukar frågan väckas vid häktningen, eller av Frivården inför att de ska avge ett yttrande. Att liksom hey, den här personen verkar cray cray. Då undersöks personen för ett s k paragraf sju-yttrande, om den då är "frisk" blir inget mer, om det misstänks att hen har en allvarlig psykisk störning i juridisk mening bli det oftast en hel rättspsykiatrisk utredning.

Precis! Man brukar prata om en mindre utredning (§7-yttrande) och en eventuellt större utredning. Den senare görs, precis som Clean-Cut-Kid skriver, om man får indikationer i den mindre att det behövs en mer djupgående utredning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in