2016-09-16, 18:14
Medlem
Clean-Cut-Kids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnicornMeat
Att hon går med på ett mer omfattande umgänge kan, precis som du skriver, bero på rädsla för att domstolen annars skulle besluta om ännu mer umgänge. Tror att den rädslan i så fall var befogad. Domstolarna har konsekvent uttryckt att de utgår från att CH och ML på egen hand ska utöka umgänget i takt med att K1 blir äldre men så har inte skett och det är inte pga ML. Lägg dessutom till allt umgängessabotage. Catrin jobbade nog i uppförsbacke i umgängesfrågan.

Men det kan ju också vara ett taktiskt smart drag inför prövningen av frågan om vårdnad. "Titta, vi kom överens om jättemycket umgänge. Precis som ML ville. Det finns alltså inget behov av gemensam vårdnad. Jag möter ML på hans planhalva trots att jag har ensam vårdnad." Brukar vara en ganska effektiv strategi vad jag minns från tiden som notarie. Vad är din bild?

(Inkluderade inte ens din första teori, den om att hennes kompromissvilja skulle tyda på en avsikt att samarbeta i fråga om umgänget. Kanske är jag överdrivet cynisk men givet hennes trackreckord i just den här frågan bedömer jag det som väldigt osannolikt att hon plötsligt skulle ha blivit mer samarbetsvillig.)

Det är nog också en taktik ja!

Får se vad som händer med vårdnadsmålet nu när hon eventuellt kommer frihetsberövas under en längre tid. Det lär väl påverka socialtjänstens utredning.
Citera
2016-09-16, 18:17
Medlem
Pocketpianos avatar
Har svårt att citera er alla via mobilen.

Men tåls att nämna ännu en gång, tack ni som faktiskt bryr er och går efter fakta (har vetskapen om vad som egentligen hände).

Glufs: Läs fupen.
Citera
2016-09-16, 18:24
Medlem
Clean-Cut-Kids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assault12
Någon som vet om hon har/kommer häktas med fulla restriktioner? Det vore trevligt om så vore/blev.

Om hon blir häktad på den grunden att hon kan försvåra utredningen ger tingsrätten åklagaren med all säkerhet tillåtelse att meddela restriktioner, sen är det åklagaren som bestämmer hur ingående de ska vara, om hon ska få ha TV/tidningar, samsittning eller var nu gränsen ska gå. Vore kul att se häktningsframställan och veta vilka grunder (förutom den uppenbara recidiv dvs. att hon fortsätter sin brottsliga verksamhet), nån som hann begära ut den i eftermiddags?
Senast redigerad av Clean-Cut-Kid 2016-09-16 kl. 18:52.
Citera
2016-09-16, 18:32
Medlem
Pocketpianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glufsglufs30
Nej mitt inlägg var riktat till flanen som dök in i tråden och ville ha sympati för att han blivit blåst på över 70k inget annat och jag har aldrig försvarat Catrin i det hon gjort eller sysslar med på något vis men det får som sagt finnas lite rim och ranson i det hela.

Har aldrig sökt sympati. Bestämde mig för att närvara i tråden för att kanske kunna svara på frågor och sudda ut dom frågetecknen som fanns.
Citera
2016-09-16, 18:40
Medlem
husbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Det står inte att hon är häktad men att det sannolikt blir förhandling i morgon eller på söndag.

Ah ok, jag antog att det hade gått igenom eftersom åklagaren sa att det skulle ske inom 20 minuter. Men det går väl antagligen inte så snabbt från att begära någon häktad tills det blir verkställt.

Hoppas vi får löpande uppdatering om vad som händer även under helgen från åklagaren.

Men en kan väl säga iaf att hon troligen kommer var häktad inom en snar framtid? Eller hur skulle du tolk det åklagaren sa i artikeln? Jag är inte jätteinsatt till hur det här går till.
Citera
2016-09-16, 18:43
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av husby
Ah ok, jag antog att det hade gått igenom eftersom åklagaren sa att det skulle ske inom 20 minuter. Men det går väl antagligen inte så snabbt från att begära någon häktad tills det blir verkställt.

Hoppas vi får löpande uppdatering om vad som händer även under helgen från åklagaren.

Men en kan väl säga iaf att hon troligen kommer var häktad inom en snar framtid? Eller hur skulle du tolk det åklagaren sa i artikeln? Jag är inte jätteinsatt till hur det här går till.
Inte jag heller men jag tolkar det som att åklagaren tror rätt starkt på att CH blir häktad på förhandlingen, om den nu blir i helgen eller på måndag. Risk för fortsatt brottslighet låter rätt övertygande.
Citera
2016-09-16, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pocketpiano
Har besökt tråden lite då och då under senaste tiden och vill först och främst passa på att tacka er som har visat stöd och förståelse för vad jag och andra har råkat ut för. Det har varit ett rent ut sagt helvete till två år sedan bedrägeriet skedde mot mig.

Jag kommer förmodligen aldrig att se skymten av mina pengar, men idag tänker jag oavsett fira framgångarna som nyligen publicerades i LT med en fin whiskey.

Kalla mig känslokall eller nämn hennes barn om ni så vill, för mig förtjänar hon inget annat än olycka livet ut. Hon är ansvarig för sina barn och ska därför leva sunt samt vara en god förebild som moder. Catrin är inte den personen och barnen har det förmodligen bättre i ett annat hem.

Tack.

/MM

Jag tycker du ska fira med gott samvete. Jag kan tänka mig att det är många som firar med dig idag😊
Citera
2016-09-16, 18:48
Medlem
Clean-Cut-Kids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av husby

Åklagaren begär den misstänkte häktad genom att skicka in en häktningsframställan till domstolen. Sen blir det förhandling med en domare, åklagaren, den misstänkte och dennes försvarare. Efter det bestämmer domaren om den misstänkte ska häktas eller inte. Oftast blir den misstänkte häktad. Ibland tycker inte domstolen att misstanken är tillräcklig, eller att grunderna för häktning kanske inte föreligger, eller att det visserligen gör det men brottet inte är tillräckligt allvarligt, och då hävs anhållandet och den misstänkte kan traska ut ur rättssalen på fri fot. Fortfarande misstänkt, såklart. Men som sagt, oftast blir det beslut om häktning.

Tillägg: mata inte aspie-troll!
Senast redigerad av Clean-Cut-Kid 2016-09-16 kl. 18:53.
Citera
2016-09-16, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glufsglufs30
Eftersom en person får sitta anhållen i max 72h så kommer som sagts häktningsförhandlingen hållas på måndag. Tycker synd om hennes barn i den här härvan och kom nu inte och säg att detta är det bästa för barnen. Det är det bästa som kan hända för Catrin så det blir ett slut på eländet någon gång och något längre fängelsestraff det kan ni bara glömma det är småsummor det handlar om och inte miljoner. Hon blir nog tvingad att gå det här VINN-programmet .

Häktningsförhandlingen kommer hållas under helgen.

Way to go med att sprida felaktig information ännu en gång!
Citera
2016-09-16, 19:27
Medlem
vonDunajewskans avatar
Vad det gäller häktning var detta vad jag läste senast i LT:
Citat:
Fortsättning följer alltså i fallet med bedragarbloggerskan i Södertälje som just nu sitter i arresten i Flemingsberg.

– Min bedömning är att det är en god åtalsprognos och att det bör vara goda förutsättningar för en fällande dom i tingsrätt, det är min bedömning i alla fall och antagligen även åklagarens bedömning annars hade vi inte varit där vi är nu, säger Martin Fälling.

Sedan dess har artikeln inte uppdaterats. Vad jag förstår är väl det som Fälling säger någon slags standard? Man begär väl i regel inte någon häktad ifall man inte planerar ett åtal...? Förlåt ifall jag krånglar till det för mig själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Clean-Cut-Kid
Åklagaren begär den misstänkte häktad genom att skicka in en häktningsframställan till domstolen. Sen blir det förhandling med en domare, åklagaren, den misstänkte och dennes försvarare. Efter det bestämmer domaren om den misstänkte ska häktas eller inte. Oftast blir den misstänkte häktad. Ibland tycker inte domstolen att misstanken är tillräcklig, eller att grunderna för häktning kanske inte föreligger, eller att det visserligen gör det men brottet inte är tillräckligt allvarligt, och då hävs anhållandet och den misstänkte kan traska ut ur rättssalen på fri fot. Fortfarande misstänkt, såklart. Men som sagt, oftast blir det beslut om häktning.

Vad händer när en misstänkt person försätts på fri fot? Kan denne fortfarande anhållas då, eller måste det till ny eller vidare utredd bevisning?
Hur länge kan någon vara "bara" misstänkt?
Citera
2016-09-16, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonDunajewskan
  • Tills åklagaren avskriver målet (Inget brott) eller avskriver misstankar för "misstänkt".
  • Tills dom fallit och vunnit laga kraft - då blir man antingen fälld eller friad.
Citera
2016-09-16, 19:37
Medlem
Clean-Cut-Kids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonDunajewskan
Vad det gäller häktning var detta vad jag läste senast i LT:

Sedan dess har artikeln inte uppdaterats. Vad jag förstår är väl det som Fälling säger någon slags standard? Man begär väl i regel inte någon häktad ifall man inte planerar ett åtal...? Förlåt ifall jag krånglar till det för mig själv.

Vad händer när en misstänkt person försätts på fri fot? Kan denne fortfarande anhållas då, eller måste det till ny eller vidare utredd bevisning?

Den kan anhållas och begäras häktad igen! Men rimligtvis borde det krävas att något tillkommit i utredningen. Jag har dock inte så mycket insikt i hela processen från åklagarens sida och de regler denne lyder under. Men det känns ju som att det inte vore okej för en åklagare att försöka samma grej på samma material. Denne ska ju ändå vara objektiv i sin yrkesutövning.

Häktning är ju liksom en säkerhetsåtgärd, för att den misstänkte inte ska 1. Försvåra utredningen 2. Dra iväg eller 3. Fortsätta sina brott (antingen en eller två eller alla tre, finns fler grunder men jag utelämnar dessa av pedagogiska skäl). Åklagaren behöver väl inte vara säker på att åtal ska väckas, men ha tillräckligt på fötterna för att tänka sig det och behöva lite tid för att jobba ihop till ett åtal. Som sagt, är icke åklagare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in