Vad det gäller häktning var detta vad jag läste senast i LT:
Citat:
Fortsättning följer alltså i fallet med bedragarbloggerskan i Södertälje som just nu sitter i arresten i Flemingsberg.
– Min bedömning är att det är en god åtalsprognos och att det bör vara goda förutsättningar för en fällande dom i tingsrätt, det är min bedömning i alla fall och antagligen även åklagarens bedömning annars hade vi inte varit där vi är nu, säger Martin Fälling.
Sedan dess har artikeln inte uppdaterats. Vad jag förstår är väl det som Fälling säger någon slags standard? Man begär väl i regel inte någon häktad ifall man inte planerar ett åtal...? Förlåt ifall jag krånglar till det för mig själv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Clean-Cut-Kid
Åklagaren begär den misstänkte häktad genom att skicka in en häktningsframställan till domstolen. Sen blir det förhandling med en domare, åklagaren, den misstänkte och dennes försvarare. Efter det bestämmer domaren om den misstänkte ska häktas eller inte. Oftast blir den misstänkte häktad. Ibland tycker inte domstolen att misstanken är tillräcklig, eller att grunderna för häktning kanske inte föreligger, eller att det visserligen gör det men brottet inte är tillräckligt allvarligt, och då hävs anhållandet och den misstänkte kan traska ut ur rättssalen på fri fot. Fortfarande misstänkt, såklart. Men som sagt, oftast blir det beslut om häktning.
Vad händer när en misstänkt person försätts på fri fot? Kan denne fortfarande anhållas då, eller måste det till ny eller vidare utredd bevisning?
Hur länge kan någon vara "bara" misstänkt?