2016-09-11, 23:42
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glufsglufs30
Nej det får dom inte om det inte är beskattade pengar. Jag hade lite över 100k i skuld hos KF via studieskulder och annat och så hade jag tur att vinna 10.000 på triss och KF tog inte dom av mig hur förklara du det ? Det är upp till var och en att betala sina skulder och det är fodringsägarna som bestämmer som begär utmätningar som då skall genomföras av KF. Men är du då arbetslös och går på socialbidrag som faktiskt är existensminimum i det här landet då kan inte KF göra någonting.
https://www.kronofogden.se/Utmatningsordningen.html

Det känns inte så meningsfullt att du argumenterar mot det tycker jag. Dina privata ekonomiska eskapader är väl dessutom knappast av intresse för tråden?

Edit: För den lässugne så baserar KFM utmätningar på Utsökningsbalken.
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-...4_sfs-1981-774
Senast redigerad av DreamTwister 2016-09-11 kl. 23:47.
Citera
2016-09-11, 23:50
Medlem
Citat:
Nej det får dom inte om det inte är beskattade pengar. Jag hade lite över 100k i skuld hos KF via studieskulder och annat och så hade jag tur att vinna 10.000 på triss och KF tog inte dom av mig hur förklara du det ? Det är upp till var och en att betala sina skulder och det är fodringsägarna som bestämmer som begär utmätningar som då skall genomföras av KF. Men är du då arbetslös och går på socialbidrag som faktiskt är existensminimum i det här landet då kan inte KF göra någonting.

Fick du ut trissvinsten i kontanter eller sattes den in på ditt konto?

Fick kronofogden reda på att du vunnit på triss?

Pågick det en aktiv utmätning mot dig vid tillfället?
Citera
2016-09-11, 23:51
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Så du tror att KF kan göra en utmätning hos Catrin som är arbetslös och lever på bidrag ?

Utmätningar gäller ju bara hos folk som arbetar och har skulder men inte gör rätt för sig dvs skiter att betala av sina skulder. Då begär fodringsägarna utmätning som då skall genomföras av kronofogden om det går skall tilläggas.

Min släkting jobbar på KF så ingen idé säga emot . Men nu droppar jag detta för det är inte lätt och förklara för nån som inte begrip
Jag la till en edit med referens till den lag som styr KFMs verksamhet i mitt tidigare inlägg. Och även jag känner folk hos fogden så it's a tie

Men jag gör som du och droppar detta nu. Jag kunde btw inte hålla med Stenis mer.
Citera
2016-09-11, 23:54
Medlem
bananapanss avatar
Citat:
Grejen är den att man tar bara reda på fakta om saker man är intresserad av det är en jäkla skillnad mot att inte veta hur man tar reda på saker och ting.

Jag har inget intresse av att veta vad Polen har för väder då Polen är för mig ett skitland men det passar tydligen Catrin bra för skit skall skit ha

Nu var det ju du som frågade om inte Polen har samma väder som vi..?

Jag har svårt att se hur någon med 100k i studieskulder hos KF kan vara för fin för Polen..

@unicornmeat : Jag vaknade på rätt sida idag God kväll
Senast redigerad av bananapans 2016-09-12 kl. 00:01.
Citera
2016-09-12, 00:00
Medlem
Citat:
Så du tror att KF kan göra en utmätning hos Catrin som är arbetslös och lever på bidrag ?

Utmätningar gäller ju bara hos folk som arbetar och har skulder men inte gör rätt för sig dvs skiter att betala av sina skulder. Då begär fodringsägarna utmätning som då skall genomföras av kronofogden om det går skall tilläggas.

Min släkting jobbar på KF så ingen idé säga emot . Men nu droppar jag detta för det är inte lätt och förklara för nån som inte begrip

För det första så vet du inte om Catrin lever på bidrag eller inte.

Kronofogden genomför utredningar med jämna mellanrum (vanligtvis vartannat år) och kontrollerar då om det finns några utmätningsbara tillgångar hos den som har skulder.

Mellan de planerade utredningarna kan kronofogden ta emot tips om att en person med skulder har utmätningsbara tillgångar. De kan då gå in och titta hur det t ex ser ut på personens bankkonton och hittar de där pengar som överstiger en månads förbehållsbelopp så kan de ta pengarna direkt.

Eftersom Catrin med största sannolikhet har dragit in en del pengar på bedrägerier den senaste tiden skulle hon kunna tänkas ha pengar på sina konton. Därför tipsades kronofogden i veckan.

Kronofogden struntar fullkomligt i om pengarna på kontot är skattade för eller inte. Det finns vissa "typer av pengar" de inte får ta. Varken lotterivinster eller pengar från bedrägerier finns med bland de undantagen.

Nästan allt det här hade du vetat om du antingen hade läst den här tråden eller bara googlat på "utmätning" och läst på lite om det.

Allt det jag säger är sant. Om du inte tror mig så kan jag berätta att jag har en släkting som jobbar på Google så jag vet därmed allt om allt man kan hitta på Google.
Citera
2016-09-12, 00:11
Medlem
Citat:
Men måste tillägga en sak om det nu är så att Catrin går på socialbidrag så kollar ju hennes handläggare hennes konton som Catrin är skyldig att redovisa och skulle hon nu då ha fru fortuna med sig och vinna 100K ja då kommer ju inte hon att få socialbidrag på ett tag framöver längre för då räknar dom ut hur länge hon skall klara sig på sina pengar hon vunnit . Men säger Catrin då att dom pengarna hon vunnit vill hon betala av på sin skuld till KF då får hon ju behålla sitt socialbidrag. Utmätningar av KF sker oftast av personer som kursat då kan Kronofogden gå in och ta bilar och båtar och grejer för att auktionera ut och på så vis få in pengar till fodringsägarna.

Det finns ingenting som talar för att Catrin skulle uppbära försörjningsstöd (det du felaktigt kallar socialbidrag) så du kan släppa hela det spåret.

Dina resonemang hänger inte ihop. Ena stunden pratar du om att brott lönar sig och att hon lever gott på stulna pengar, nästa om att hennes ekonomi är totalt övervakad av socialen.

Du vet alldeles för lite om sakerna du uttalar dig om. I princip inget av allt det du påstått om vilka regler som gäller vid utmätning stämmer.

Du har uppenbarligen ingen koll på alla turer vad gäller Catrin och du har en extremt otrevlig ton.

Snälla, skärp dig eller lämna tråden.
Citera
2016-09-12, 00:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av UnicornMeat
Det finns ingenting som talar för att Catrin skulle uppbära försörjningsstöd (det du felaktigt kallar socialbidrag) så du kan släppa hela det spåret.

Dina resonemang hänger inte ihop. Ena stunden pratar du om att brott lönar sig och att hon lever gott på stulna pengar, nästa om att hennes ekonomi är totalt övervakad av socialen.

Du vet alldeles för lite om sakerna du uttalar dig om. I princip inget av allt det du påstått om vilka regler som gäller vid utmätning stämmer.

Du har uppenbarligen ingen koll på alla turer vad gäller Catrin och du har en extremt otrevlig ton.

Snälla, skärp dig eller lämna tråden.

Ok vad lever hon på då om hon nu är arbetslös? Hur får hon in pengar till hyra,kläder och mat till barnen. Barnbidrag har hon såklart men det täcker ju knappast allting.
Citera
2016-09-12, 00:16
Medlem
Citat:
Nej det får dom inte men hon bör ju betala av lite på sin skuld av vinsten om hon är smart och nån gång vill bli skuldfri men kronofogden kan inte bara ta pengar av folk som inte är beskattade. Men har du ett jobb då har du en beskattad inkomst och då kan dom ta pengar av dig efter du deklarerat och om du får tillbaks på skatten.

Citat:
Ok vad lever hon på då om hon nu är arbetslös? Hur får hon in pengar till hyra,kläder och mat till barnen. Barnbidrag har hon såklart men det täcker ju knappast allting.
Gissa!
Citera
2016-09-12, 00:16
Medlem
Citat:
Det är ju inte kronofogden som vill åt dina pengar det fattar du va? Det är fordringsägarna som vill det dvs dom du har skuld till. Det är dom som ansöker om utmätning och men myndigheten kronofogden som beslutar om det går att utföra utmätning eller inte.

Jag vet att kronofogden bara är en mellanhand som driver in skulder å fordringsägarnas vägnar.

Vad i mitt inlägg fick dig att tvivla på att jag skulle veta det? Eller ville du bara slänga in lite Kronofogdefakta 1.0?
Citera
2016-09-12, 00:17
Medlem
Citat:

BEDRÄGERIER!!! Hur kan du ha missat det?!! Det är ju det som är hela jävla grejen här! Hon lever på att bedra folk!
Citera
2016-09-12, 00:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av UnicornMeat
BEDRÄGERIER!!! Hur kan du ha missat det?!! Det är ju det som är hela jävla grejen här! Hon lever på att bedra folk!

Det tror jag inte en sekund på att hon lever enbart på det men att hon lurar folk på pengar till resor och annat det har jag fattat men att det skall innefatta hyror och kläder och mat och elräkningar och annat och dessutom försörja barnen enbart genom stulna pengar det tror jag ju inte en sekund på. Om hon inte har socialbidrag så kan hon ha A-kassa om hon nu varit med i någon sådan plus barnbidrag möjligen bostadsbidrag också .
Citera
2016-09-12, 00:25
Medlem
Citat:
Det tror jag inte en sekund på att hon lever enbart på det men att hon lurar folk på pengar till resor och annat det har jag fattat men att det skall innefatta hyror och kläder och mat och elräkningar och annat och dessutom försörja barnen enbart genom stulna pengar det tror jag ju inte en sekund på. Om hon inte har socialbidrag så kan hon ha A-kassa om hon nu varit med i någon sådan plus barnbidrag möjligen bostadsbidrag också .

Vad tror du om följande:

Du läser den här tråden, från början till slut, och sedan kastar du dig in i diskussionen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in