Citat:
Ursprungligen postat av
Glufsglufs30
Så du tror att KF kan göra en utmätning hos Catrin som är arbetslös och lever på bidrag ?
Utmätningar gäller ju bara hos folk som arbetar och har skulder men inte gör rätt för sig dvs skiter att betala av sina skulder. Då begär fodringsägarna utmätning som då skall genomföras av kronofogden om det går skall tilläggas.
Min släkting jobbar på KF så ingen idé säga emot . Men nu droppar jag detta för det är inte lätt och förklara för nån som inte begrip

För det första så vet du inte om Catrin lever på bidrag eller inte.
Kronofogden genomför utredningar med jämna mellanrum (vanligtvis vartannat år) och kontrollerar då om det finns några utmätningsbara tillgångar hos den som har skulder.
Mellan de planerade utredningarna kan kronofogden ta emot tips om att en person med skulder har utmätningsbara tillgångar. De kan då gå in och titta hur det t ex ser ut på personens bankkonton och hittar de där pengar som överstiger en månads förbehållsbelopp så kan de ta pengarna direkt.
Eftersom Catrin med största sannolikhet har dragit in en del pengar på bedrägerier den senaste tiden skulle hon kunna tänkas ha pengar på sina konton. Därför tipsades kronofogden i veckan.
Kronofogden struntar fullkomligt i om pengarna på kontot är skattade för eller inte. Det finns vissa "typer av pengar" de inte får ta. Varken lotterivinster eller pengar från bedrägerier finns med bland de undantagen.
Nästan allt det här hade du vetat om du antingen hade läst den här tråden eller bara googlat på "utmätning" och läst på lite om det.
Allt det jag säger är sant. Om du inte tror mig så kan jag berätta att jag har en släkting som jobbar på Google så jag vet därmed allt om allt man kan hitta på Google.