2016-08-25, 22:27
Medlem
Har hon snott sin homeboys kortuppgifter är det fråga om kortbedrägeri. Kanske är det detta som åsyftas när de skriver om att de nya brotten i princip bräcker de gånger hon lurat folk.

Hittade detta på polisens hemsida:

Bedrägeri - lagar och fakta
Exempel på bedrägeri är när en gärningsperson skickar bluffakturor eller lurar någon att göra en dålig investering.

Bedrägeri / Så säger lagen

Bedrägeri: Brottsbalken 9 kap. 1§
Bedrägligt beteende: Brottsbalken 9 kap. 2§
Grovt bedrägeri: Brottsbalken 9 kap. 3§
För bedrägeri är straffet fängelse i högst två år. För grovt bedrägeri är straffet fängelse i lägst sex månader och högst sex år. För bedrägligt beteende är straffet böter eller fängelse i högst sex månader.

Beskrivning av bedrägeri
Bedrägeri innebär att en gärningsperson vilseleder (lurar) någon att göra något eller att inte göra något som denne annars skulle ha gjort. Vilseledandet måste medföra att gärningspersonen tjänar ekonomiskt på det och att det leder till ekonomisk skada för den som blir vilseledd.

Exempel på bedrägeri är när en gärningsperson skickar bluffakturor eller lurar någon att göra en dålig investering. Det är också bedrägeri när en gärningsperson kopierar uppgifter från någons kontokort (skimning) för att kunna ta ut pengar från dennes bankkonto eller handla saker på kredit.

Bedrägligt beteende
Om brottet med hänsyn till skadans omfattning bedöms som ringa döms personen för bedrägligt beteende. Med ringa avses bland annat att beloppet som bedrägeriet rör är under cirka 1000 kronor, men det är helheten som bedöms och ett bedrägeri kan bedömas som ringa även om beloppet är högre.

Grovt bedrägeri
Grovt bedrägeri kan innebära att en gärningsperson:

Missbrukat ett allmänt förtroende.
Använt förfalskade handlingar.
Utfört en särskilt farlig gärning.
Utsatt någon för en särskilt kännbar skada.
Om ett bedrägeri avser ett betydande värde kan det också räknas som grovt.

Fast jag blir lite nyfiken. Har hon varit "normal" mellan 2013-2015?😂 skulle inte tro det va.... Hoppas dom gräver i dom åren också.... Kan finnas mycket spännande där att finna!
Citera
2016-08-25, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tigrinnan88
https://instagram.com/p/BJiu4WxgPZU/

Nu är hon igång o skriver om nån kille igen. Verkar vara nåt på/av förhållande. Han såg förvånansvärt ljus ut dock för att vara hennes typ. 😳🙄

Någon som har möjlighet att skärmdumpa och lägga upp med TinyPic eller liknande? Catrin låser sin inst på natten och många av oss är blockade dygnet runt.
Citera
2016-08-25, 23:38
Medlem
JaredLetos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnicornMeat
Någon som har möjlighet att skärmdumpa och lägga upp med TinyPic eller liknande? Catrin låser sin inst på natten och många av oss är blockade dygnet runt.
http://i64.tinypic.com/b6vp13.jpg

Varsegod.
Citera
2016-08-25, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milajk
Here we go again... Ränderna går aldrig ur en zebra etc etc

http://nyheter24.se/nyheter/brott-st...catrin-hedlund

Hon utreds för 40 nya fall av bedrägerier under 2015 och 2016. Men dessvärre verkar dessa inte gå till åtal enligt artikeln.

Däremot utreds hon för andra typer av brott som tydligen "trumfar bedrägerierna". *spännande*

Och vi får även svar på varför det plötsligt blev helt tyst om hennes pojkvän... Även lurat honom på ca 60.000 kr.

Följetongen fortsätter...

Galet!!!
Undrar hur fan står hennes släkt ut med henne?
Tycker allvarligt synd om hennes två ungar, att behöva bo med sådan störd person och dessutom behöva kalla henne för mamma?
Va fan säger socialen om detta?
Undrar om nån gjort en orosanmälning dit....
Detta e helt sjukt, att fortsätta ljuga, begå brott trots att hon nyss fick en dom, och att sedan ljuga om att hon lärt sig en läxa och annat skitsnack på sin borttagna blogg!

Nån berätta även att hon skrev för ett tag sedan om hur hemskt det är att föräldrar dricker alkohol bland sina barn...😂 HON e fan 1000 värre på alla sätt!
Patetiska fula och tragiska WT!!
Senast redigerad av denisa 2016-08-25 kl. 23:48.
Citera
2016-08-25, 23:56
Medlem
Fleschs avatar
Citat:
Hej!

Efter några månaders total paus från all things Catrin Hedlund har jag bestämt mig för att joina vårt gemensamma "inre spaningsarbete" igen.

Har uppfattat att hon i slutet av juli bytte portal från catrinhedlund.com och gick över till vimedbarn igen men redan hunnit bli kickad från vimedbarn. Är det rätt uppfattat att de även plockat bort allt hon hann skriva under sin korta tid där?

Högst intressant med de nya uppgifterna om brotten som skulle trumfa bedrägerierna. Någon måste veta vad det kan tänkas handla om?!

Välkommen tillbaka! Du har varit saknad. Håller med dig om trumfen, jag vill veta! Hoppas inte det är så 'tråkigt' att det ''bara'' handlar om pojkvännens kortuppgifter.

(obs krångligt): Jag är förvånad att jag lyckas bli förvånad. För jag trodde CH slutade förvåna mig för längesedan. Kudos till dig CH (hejhej vi vet att du läser) som varje gång man tror att du inte kan sjunka lägre är det precis det du gör. Du befinner dig i ett bottenlöst jävla hål...

...Och det är skrämmande. Vi har gång på gång fått bevisat för oss att bedragarfittan har total avsaknad av gränser. Jag vill inte att sådana människor ska vandra fritt på Sveriges gator
Citera
2016-08-26, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av denisa
Galet!!!
Undrar hur fan står hennes släkt ut med henne?
Tycker allvarligt synd om hennes två ungar, att behöva bo med sådan störd person och dessutom behöva kalla henne för mamma?
Va fan säger socialen om detta?
Undrar om nån gjort en orosanmälning dit....

Polisen har anmälningsplikt enligt lag vid misstanke om att ett barn far illa. Gissar att socialtjänsten är inkopplade iom att hon är dömd för brott och har barn.

"Personal inom polis, skola, hälso- och sjukvården har en skyldighet enligt Sol kap 14 1§ att anmäla till socialtjänsten vid misstanke att ett barn (ålder 0-18 år) far illa eller riskerar att fara illa".
Citera
2016-08-26, 01:08
Medlem
Jag undrar vad som ska bli av hennes barn när de växer upp o har henne som föredöme för hur man ska bete sig. Kommer de gå i mammas fotspår eller ta helt avstånd till allt det där. 🤔
Citera
2016-08-26, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baraemmha
Jag fick pm från hen som har den instagram konton som hänger CH. Och hon har tydligen kollat upp vilka anmälningar Catrin gjort, och der finns/fanns inga registrerade anmälningar från Catrin. Så mycket snack, liten verkstad eller något.
Hon tror väl att folk blir rädda när hon hotar med anmälningar 😂

Citat:
Ursprungligen postat av husby
Nää det går ju liksom inte att polisanmäla något som INTE är ett brott. Tycker mig se ett mönster i det där med anmälningar hit och dit som bara varit lösa hot. Och som varit heeeelt verkningslösa.

Hållet på att läsa ikapp allt ni skrivit under tiden jag varit frånvarande så ber om ursäkt för att jag plockar upp och svarar på väldigt gamla inlägg (som kanske dessutom redan besvarats. Har inte orkar göra noteringar om alla inlägg jag vill besvara, läsa klart hela tråden och sedan gå tillbaka och svara på det som fortfarande är obesvarat. Någon måtta får det vara och jag hoppas att ni har överseende!)

Det går alldeles utmärkt att polisanmäla något som sedan visar sig inte ha varit en brottslig gärning i rättsväsendets ögon! Det går till och mig att anmäla saker som helt uppenbarligen inte ens skulle kunna utgöra brott. Det som händer med den senare typen av anmälningar är att polisen snabbt fattar beslutet att inte inleda någon förundersökning. Det som händer in de förra fallen, fallen då gärningen om den begåtts skulle kunna vara brottslig, är att polisen börjar utreda saken och beroende på hur bevisläget är och hur prioriterat brottet anses vara beslutar sig för att gå vidare eller lägga ner undersökningen (då ofta med motiveringen "brist på bevis").

Det Catrin ofta hotar att anmäla folk för (och påstår sig redan ha anmält ett stort antal personer för) är brottet förtal. Efter att ha begärt ut SAMTLIGA polisanmälningar där Catrin står som anmälare fick jag dock svaret att det inte existerar en enda anmälan om förtal från Catrins sida. Trots alla hennes påståenden.

Kan vara skönt att veta för alla er som hotats med förtalsanmälan från Catrins sida.
Citera
2016-08-26, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaredLeto
http://i64.tinypic.com/b6vp13.jpg

Varsegod.

Tusen tack!

Det kan inte vara hennes bror? Eller en vän? Oerhört märklig text om det skulle handla om en pojkvän eller fling!
Citera
2016-08-26, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flesch
Välkommen tillbaka! Du har varit saknad. Håller med dig om trumfen, jag vill veta! Hoppas inte det är så 'tråkigt' att det ''bara'' handlar om pojkvännens kortuppgifter.

(obs krångligt): Jag är förvånad att jag lyckas bli förvånad. För jag trodde CH slutade förvåna mig för längesedan. Kudos till dig CH (hejhej vi vet att du läser) som varje gång man tror att du inte kan sjunka lägre är det precis det du gör. Du befinner dig i ett bottenlöst jävla hål...

...Och det är skrämmande. Vi har gång på gång fått bevisat för oss att bedragarfittan har total avsaknad av gränser. Jag vill inte att sådana människor ska vandra fritt på Sveriges gator

1. TACK! Jag har verkligen saknat er!

2. Tänkte exakt samma sak.

3. Även om beskeden från polis och åklagare än så länge får betraktas som preliminära och inte definitiva besked är jag genuint upprörd över rättsväsendets, och den här specifika åklagarens, hantering av den här typen av frågor.

Att underlåta att åtata för att en fällande dom sannolikt inte skulle påverka det befintliga straffet är i mina ögon absurt och sänder ut en oerhört knepig signal om vad som är ok och inte att göra.

Har Catrin frikort att begå bedrägerier så länge hon står under skyddstillsyn? Svårt att tolka åklagarens resonemang på något annat sätt.

Ska gräva i den här frågan och se vilket handlingsutrymme som fsktiskt finns!
Citera
2016-08-26, 01:59
Medlem
Citat:
Tusen tack!

Det kan inte vara hennes bror? Eller en vän? Oerhört märklig text om det skulle handla om en pojkvän eller fling!

Det är inte hennes bror.
Citera
2016-08-26, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjarnsubstans
Det är inte hennes bror.

Någon aning om vem det är? Du brukar alltid veta lite mer än oss andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in