2016-06-19, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonDunajewskan
Jo, men jag tänker att förhandlingsläget ser litet annorlunda ut denna omgång? Det räcker att åtal väcks så riskerar CH fängelsestraff. Plus det har hon ju sett till att ljuga för tingsrätten varje gång, struntat i dess beslut hittills och tagit ungen och stuckit utomlands trots planerat umgänge... Jag vet inte hur många chanser man får i tingsrätten av att hålla på så? Särskilt när ML verkar vara en både hederlig och bra person som aldrig givit upp kampen om sin rätt till att träffa sitt barn.

Man kan bara hoppas på det bästa, men i många tingsrätter så ser dom tills barnens bästa och det är inte alltid att bli uppryckt från boendeföräldern även om det är tydligt att barnet undanhålls från den andra föräldern.
Citera
2016-06-19, 21:40
Medlem
Citat:
Jo, men jag tänker att förhandlingsläget ser litet annorlunda ut denna omgång? Det räcker att åtal väcks så riskerar CH fängelsestraff. Plus det har hon ju sett till att ljuga för tingsrätten varje gång, struntat i dess beslut hittills och tagit ungen och stuckit utomlands trots planerat umgänge... Jag vet inte hur många chanser man får i tingsrätten av att hålla på så? Särskilt när ML verkar vara en både hederlig och bra person som aldrig givit upp kampen om sin rätt till att träffa sitt barn.

Om hon inte skött deras avta lså riskerar hon att bli av med vårdnaden till pappan. Det är mer vanligt än man kan tro. På kort sikt kan man strula och jävlas men på lång sikt kan det bli en källa till att den andra föräldern får boende och vårdnad om han dessutom är samarbetsvillig och bjuder in mamman till umgänge så blir det nog så det blir. Med det bagaget CH har så lär väl det underlätta för pappan också.
Citera
2016-06-19, 21:46
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calippo-lover
Då betalar försäkringskassan
Och FK lämnar över kravet till... Kronofogden. CH kanske snart kan få storkundsbonus?
Citera
2016-06-19, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Och FK lämnar över kravet till... Kronofogden. CH kanske snart kan få storkundsbonus?

Tja.. Men det förutsätter ju att hon har någon form av beskattningsbar inkomst. Annars betalar FK allt, ju.
Citera
2016-06-19, 21:51
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FYRB
Tja.. Men det förutsätter ju att hon har någon form av beskattningsbar inkomst. Annars betalar FK allt, ju.
FK betalar allt till vårdnadshavaren alldeles oavsett. Men KFM blir den myndighet som sen driver skulden gentemot CH så det kommer hon inte undan.
Citera
2016-06-19, 21:55
Medlem
Har tänkt på en sak, även om den inte är särskilt viktig. CH borde bo i en tvåa. Hon hade glatt lagt ut bilder på barnens rum om det fanns, men några bilder på det rummet kommer aldrig upp. Det är ju bara köket, vardagsrummet, toan och hennes säng som syns på bild. När K1 blir större kommer han snart ha behov av ett eget rum om han vill ta hem kompisar...
Citera
2016-06-19, 21:56
Medlem
Citat:
FK betalar allt till vårdnadshavaren alldeles oavsett. Men KFM blir den myndighet som sen driver skulden gentemot CH så det kommer hon inte undan.

Hur många år blir man tillbaka betalningsskyldig? Säg att CH skulle blivit av med vårdnaden, hon har ingen inkomst och slipper därmed betala men om fem år får hon ett jobb och kan då betala underhåll. Måste hon betala alla fem åren då?
Citera
2016-06-19, 22:02
Medlem
Citat:

Njae... Det förutsätter ju att man ansöker om det. Ansöker inte boendeföräldern om uhs så går det ju inte per automatik. Även om boendeföräldern ansöker och får 1 573 kr så behöver det inte vara samma summa som drivs in från den andra föräldern.

Har inte CH någon deklarerad inkomst så betalar samhället allt och det blir då ingen fordran att skicka till KF.
Citera
2016-06-19, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeLegerat
Hur många år blir man tillbaka betalningsskyldig? Säg att CH skulle blivit av med vårdnaden, hon har ingen inkomst och slipper därmed betala men om fem år får hon ett jobb och kan då betala underhåll. Måste hon betala alla fem åren då?

Nej! Man betalar från den stund man har inkomsten i handen, dvs framåt, inte bakåt.
Citera
2016-06-19, 22:05
Medlem
Citat:
Njae... Det förutsätter ju att man ansöker om det. Ansöker inte boendeföräldern om uhs så går det ju inte per automatik. Även om boendeföräldern ansöker och får 1 573 kr så behöver det inte vara samma summa som drivs in från den andra föräldern.

Har inte CH någon deklarerad inkomst så betalar samhället allt och det blir då ingen fordran att skicka till KF.

Det vet jag att man betalar en viss procent upp till 1573 kr. Men kan man inte bli återbetalningsskyldiga om man et år inte betalar något utan FK betalar allt för att inkomsten var nollad? FK går ju på inkomsten från året innan.
Citera
2016-06-19, 22:06
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:

Kanske så, min begränsade erfarenhet rör sig från när jag under en tid skulle försöka hjälpa en förtidspensionär "sköta" ekonomin. Han hade smugglat undan ett par räkningar visade det sig så efter en tid kom istället ett kuvert med Kronofogden som avsändare.
Han hade förvisso taxerad inkomst med FK som utbetalare men den var ju väldigt låg.
Citera
2016-06-19, 22:12
Medlem
Citat:
SKVALLER/HÖRSÄGEN

Jag har litet att skriva från någon som vill vara anonym, låt oss kalla personen RO. Det här är uppgifter vi inte har bekräftade, så jag tänker kalla det för skvaller/hörsägen tills någon kan bekräfta.

--

Sedan vill jag bara tacka för uppgifter/skvaller/tips som trillar in i via DM, men också be om ursäkt för att jag inte postar dem tillräckligt snabbt. Det är också roligt att se att tråden letat sig ut bortom sin "vanliga" flashbackpublik. Den som vill höra av sig skall inte tveka inför att slänga iväg ett DM!

Dom utredningarna blir väl inte offentliga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in