2016-06-19, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeLegerat
Det vet jag att man betalar en viss procent upp till 1573 kr. Men kan man inte bli återbetalningsskyldiga om man et år inte betalar något utan FK betalar allt för att inkomsten var nollad? FK går ju på inkomsten från året innan.

Jo, jo... Helt rätt: Du lämnar en ekonomisk redovisning i samband med att du/ngn ansökt om uhs. Kommer de fram till att du kan betala, låt säga 10 kr om dagen så faktureras du 310 kr i månaden. Om du inte betalar dessa 310 kr/månaden så går de pengarna till KF, för indrivning.

Oavsett vad du betalar så får ändå mottagaren 1 573 kr/barn/månad. Förutom om du drar av 10 kr/barn och dag som den är hos dig.
Citera
2016-06-19, 22:25
Medlem
vonDunajewskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeLegerat
Dom utredningarna blir väl inte offentliga?

Eftersom det är kommunala förskolor vi pratar om är det inte helt omöjligt att de kan komma att innefattas av offentlighetsprincipen, jag vet faktiskt inte? Däremot vet vi ju faktiskt inte än huruvida detta rykte är sant. Även om det är det och det går att begära ut dokumentation går det ju inte så länge utredningarna pågår.
Citera
2016-06-19, 23:01
Medlem
vonDunajewskans avatar
En person som vi kan kalla NM har en berättelse att dela: NM jämför CH med MA, som dömdes för brott mot griftefriden då han 2009 hade fört bort och gömt fästmön Linda Chens kropp. NM menar att MA uppvisar en del tydliga likheter med hur CH resonerar. Jag har utelämnat vissa delar för att försvåra avidentifiering av vissa berörda parter.
--

Hur liknar MA och CH varandra?
De reagerar barnsligt, naivt. De blir sura som barn blir, för små, fånigheter. Lögnerna fungerar likadant. MA ljuger för att det känns bra för stunden eller för att komma ur en jobbig sits. Det spelar ingen roll ifall de blir påkomna, då ljuger de bara mer. Varje gång de ställs mot väggen blir de kränkta eller förvånade, som om de inte kan begripa varför de inte blir trodda. När jag kom på MA med lögner om Lindas nära och kära blev han bara häpen.

CH verkar ha samma svartvita synsätt som MA har. Överanvända ord som "alltid" och "aldrig", som barn gör. MA kunde säga: "Jag kommer aldrig svika dig! Jag kommer alltid ställa upp till 100%!" MA säger att han har "principer" som han alltid följer och att inget kan få honom att bryta mot dem. En slags tonåringspolitik som han slänger sig med för att verka viktig.

CH skriver om sitt liv, MA studerade, men i praktiken spelar det ingen roll: de förstår inte sin omgivning. De ser att personer reagerar på ett visst sätt, inte varför, men lär sig reagera liknande. Inte lika, men liknande. MA säger "förlåt" utan att förstå vad det betyder. Och ta hans kidnappningslögner! Där blir det uppenbart att han ser livet som någon slags lek och blir förvånad när folk tycker att han larvar sig när han säger uppenbart konstiga saker. "Det ser ut som jag, men det är inte jag. Och varför har han mössa på sig?", trots att han fångats på bild.

CH skriver att Kronofogden styr över hur hon skall betala och att hon inte kan jobba på grund av Frivården. Hon tror att det är så. CH har ingen kunskap om någonting. Det är därför hon hamnar i trångmål när hon försöker förklara varför hon inte jobbar eller betalar. MA är lite på samma sätt. Han har vissa saker han lärt sig, men han förstår ändå inte hur världen fungerar. Jag tror att de kompenserar sin brist på kunskap genom att ljuga ihop luckorna.

Hur syns det i hur de beter sig?
Båda saknar empati. De är hänsynslösa. CH bedrar barn och döva utan att blinka. Inga spärrar. De gör det som faller dem in, för det är vad de vill göra. Det har ingen betydelse om andra drabbas. De förstår inte andras känslor, eller att andra ens har känslor. Pengar och kontroll går de igång på. Kontrollbehovet visar sig i hur de blir extremt svartsjuka. MA hade svårt med personer i Lindas närhet så fort han tyckte att de konkurrerade. Det var inte irritation, det var hat.

CH hotar att anmäla alla som utmanar hennes kontroll. Som hotar henne, som hon ser det. MA kan hota med att döda folk, även om det är första gången de ses. Särskilt om svartsjuka är inblandat. Till och med personer i Lindas omedelbara närhet blev hotade. Att hota någon, deras familj eller barn är inte konstigt för dem. MA har agerat hotfullt mot många även innan Linda. Vad kan ha hänt som ingen vet något om?

Hur CH reagerar och hotar tillbaka är något jag verkligen tycker hon delar med MA. De är oerhört lika till sätt och beteende. MA trodde liksom att det bara var att skoja bort. Som att det inte är på allvar. Men i ljuset av det som hänt så är det ju ytterst tveksamt om det varit skämt att hota. Det var lite som att han "testade vattnet" så att säga...

Ni skriver ofta i tråden om vad CH bloggar att hon gör. Om CH är lik MA går det inte lita på det ett dugg! De ljuger om vad som helst: hårfärg, vikt, ögonfärg... Så när ni läser att CH äter köpefrukost är det kanske inte alls så. Hon kan lika gärna ha fotat en gammal förpackning. Hon kanske bara är i tatueringsstudion och fotar sig. Åker till stranden i 5 minuter för att få ta de där 5 bilderna! CH och MA ser till att bygga en fasad av det de tycker är viktigt eller status. De vill visa upp den inför andra, även om andra inte bryr sig alls.

Hur kan man bemöta dem?
CH och MA är obehagliga personer som bara kan fungera med vård. De saknar verklighetsuppfattning och går inte att stoppa. Det är nog bra att CH inte fått påhälsning. Jag skulle varna för det. Om de måste kan de göra vad som helst. Jag är övertygad om att MA kommer att döda igen. Jag är övertygad om att CH kan döda också, om hon skulle hamna i den situationen.

Jag kan grubbla i efterhand. Idag förstår man ju att han lika gärna kunde ha haft ihjäl någon annan.

--
Fotnot: Enligt den rättspsykiatriska undersökningen led inte MA av någon allvarlig psykisk störning vid tiden för Lindas försvinnande. 14/7 2010 dömdes MA till 1 år och 6 månaders fängelse för brott mot griftefriden, eftersom tingsrätten i Falun inte kunde fastställa att MA gjort sig skyldig till Lindas död. Linda begravdes i Oskarshamn, MA frikändes i slutet av 2011. Kvar finns Lindas son och familj.
Citera
2016-06-19, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heltutanklass
Ps4 hittar du nog inga värda spel som är nya för under 500igen .

Dock skulle fittan garanterat skrivit ps4 om det va en sådan maskin.

Jäkla äckligt leende på den äldsta rasföroreningen, riktigt riktigt dåliga gener på den där. Afrikan vs whitetrashbedrageraka ärligt talat....avkomman verkar ha lika krokig rygg som sin morsa kolla hållningen på båda

Oavsett vad har du visat klass på ditt enastående inlägg gällande ett barn. Sen att barnet inte överensstämmer med ditt ideal gällande rasen och genpoolen visar hur låga tankar du hyser och om det är den sortens grupperingar som du omger dig med så skulle jag ha valt barnet vilken dag som helst.

Inte nog med att du kacklar ur dig fega påhopp på ett barn, du visar bara vilken stark, enastående ras du representerar.

Imponerande.
Citera
2016-06-20, 13:01
Medlem
Är vi helt säkra på att ch är i Sverige? Igår såg jag henne på flygplanet och på transferbussen. Inga foton på bloggen bara några gamla lekplatsbilder häromdagen! Hon var ensam på resan utan barnen!
Citera
2016-06-20, 13:15
Medlem
Fleschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carla.Panzram
Är vi helt säkra på att ch är i Sverige? Igår såg jag henne på flygplanet och på transferbussen. Inga foton på bloggen bara några gamla lekplatsbilder häromdagen! Hon var ensam på resan utan barnen!

Flygplanet och transferbussen vart?
Citera
2016-06-20, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carla.Panzram

Det är inte omöjligt att hon är ute och reser. Sen har hon ju minst två inplanerade resor hon skjutit upp som hon skrivit om; En resa till Turkiet och så den resan hon blev bjuden på för att recensera ett hotell. Hon skriver förmodligen inget om hon reser då hon skulle få massa kritik för det.
Citera
2016-06-20, 13:49
Medlem
vonDunajewskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filippasol
Det är inte omöjligt att hon är ute och reser. Sen har hon ju minst två inplanerade resor hon skjutit upp som hon skrivit om; En resa till Turkiet och så den resan hon blev bjuden på för att recensera ett hotell. Hon skriver förmodligen inget om hon reser då hon skulle få massa kritik för det.

Fast skulle hon kunna hålla tyst om det...? Hon vill ju provocera och hon har ju aldrig tidigare brytt sig om hur?

Jag är osäker på det där. Just sina resor vill hon ju visa upp. Jag tror inte att hon skulle få recensera ett hotell heller, varför skulle hon? Om hon åker är det för blotta nöjets skull, om hon ens gör det. Jag är mycket skeptisk.

Hon har inte direkt ett uppseendeväckande utseende, heller. Det är nog mycket möjligt att missta sig här.
Citera
2016-06-20, 13:51
Medlem
Alltså, nu outar jag ju mig själv lite här men om ni vet vart ch brukar uppehålla sig när hon inte lufsar fram på gatorna i Järna o Södertälje i sina stl. 45 i flipflops så vet ni vart det är. Börjar på T slutar på k.... Hon var helt solo med uppnäsan i vädret o shorts linne o Mk fejk sandaler.
Citera
2016-06-20, 13:53
Medlem
Nu har jag solsting. Slutar på t såklart! Jag hade fel o jag erkänner tillskillnad från nån annan vi känner till.
Citera
2016-06-20, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonDunajewskan
Fast skulle hon kunna hålla tyst om det...? Hon vill ju provocera och hon har ju aldrig tidigare brytt sig om hur?

Jag är osäker på det där. Just sina resor vill hon ju visa upp. Jag tror inte att hon skulle få recensera ett hotell heller, varför skulle hon? Om hon åker är det för blotta nöjets skull, om hon ens gör det. Jag är mycket skeptisk.

Hon har inte direkt ett uppseendeväckande utseende, heller. Det är nog mycket möjligt att missta sig här.

Jag tycker mig märka i bloggen att hon blivit tystare med att prata om resor och överhuvudtaget allt som kostar pengar. Hon har fått väldigt mycket kritik den sista tiden så kritiken kanske har tagit på henne.
Citera
2016-06-20, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonDunajewskan
Aktbilaga 12! Kolla längre bak i tråden!

Jag vet inte riktigt, det finns ju alltid kurslistor på alla kursare, men det är inte alltid de läggs upp någonstans annars än på intranätet. Man kan ju gissa att hon gick Södertörns, så den som har inlogg borde ha tillgång till mycket (de tar typ aldrig bort gammalt grejs, mycket ligger kvar förutom studenternas egna arbeten som brukar vara låsta).
Uppsatser läggs upp på nätet, men om hon bara tagit någon kurs och aldrig kommit till typ C-nivå betvivlar jag att något skulle finnas där (kollade litet snabbt, fann inget i alla fall).

Det finns en post i Aktbil-10 i hennes kontoutdrag som visar att hon varit i Turkiet samtidigt som hon fått in CSN. UnicornMeat som kollade skulderna i tråden längre bak hade inte heller någon post för CSN: (FB) Järnabon Catrin Hedlund som sålde falska biljetter
Så hm, får en att undra... CSN lämnar bara ut sådant här till den som var student, så den går inte heller.

Hej kära vänner!

Jag har varit frånvarande från vår tråd ett tag. Mitt andra jobb krävde min odelade uppmärksamhet.

Har tyvärr inte hunnit läsa ikapp allt ni skrivit än så ber om ursäkt om jag svarar på en fråga som redan retts ut men here goes:

Catrin har skulder till CSN. De ligger hos kronofogden. (CSN-skulder går mig veterligen aldrig via inkasso utan direkt till kfm.) Minns inte helt säkert men har för mig att hennes CSN-skuld låg på runt 140 tusen sist jag pratade med kfm.

Tror för övrigt att Hjärnsubstans har rätt i att det Catrin pluggat (om hon överhuvudtaget pluggat, hon kan ju också bara ha registrerat sig på någonting) är komvux. Vi vet att Catrin inte läste klart gymnasiet.
Senast redigerad av UnicornMeat 2016-06-20 kl. 14:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in