Citat:
Ursprungligen postat av
bigbanana74
Jag tycker det är onödigt att diskutera vad hon gör för sina pengar från socialen. Det angår ju faktiskt ingen annan. Hon må vara en bedragerska men att hålla på och rota i vad hon gör med det lilla kapital hon får det tycker jag inte är ok.
Du missar en sak: hon gör inget för
sina pengar, hon gör allt för andras pengar.
Nu hävdar hon själv envist att hon inte får pengar från socialen. Kanske är det sant, men vad hon lever på då är svårt att veta, barnbidraget och underhållet skall ju gå till barnen, inte henne...
Om vi hade pratat om en
laglydig människa som klivit i klaveret en gång och
av misstag dragit på sig en hemsk ekonomisk situation och därmed behövt leva på soc -ja, då hade jag aldrig tittat ner i den personens plånbok. Där kan många människor hamna och ingen förtjänar att ha det så. MEN:
Det är inte fallet med CH. CH sitter i sin situation för att hon systematiskt
struntat i att betala hyran och
bestulit folk på deras pengar. Hon har inte råkat ta det där enda sms-lånet som kan leda till fördärvet, nej, nej: hon har medvetet begått lagbrott på lagbrott och nu när hon är dömd och skall betala tillbaka för sig tycker jag att alla i högsta mån har rätt att granska henne så att detta faktiskt sker. Vi har betalat rätt mycket för henne nu: för bidrag, för polisutredningarna och så har vi människorna vars pengar hon festat upp. De har nog fått betala det värsta, för sina pengar lär de inte se igen om inte CH börjar dra åt livremmen och göra rätt för sig.
Citat:
Ursprungligen postat av
53280
Om du har utgivningsbevis då? Då är du journalist.. Var någon DN journalister som kom undan med fotografera Muskö basen.
Hoppsan. Nej! Du är
inte journalist för att du har utgivningsbevis: vem som helst kan få ett utgivningsbevis, så länge den publikation man ansöker för har en ansvarig utgivare.
En journalists material är grundlagsskyddat i flera olika led: tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen. I tryckfrihetsförordningen finns
anskaffarfriheten, som innebär en absolut rätt till att skaffa sig material för att publicera. Den som skaffar material genom att begå brott kan straffas för brottet, men materialet får ändå inte omhändertas eller förstöras av någon annan: det tillhör publikationen.
Det DN "kom undan" med var att journalisten fråntogs materialet (kamerans minneskort) av militärpolisen. Det var en olaglig handling från militärpolisen, som stred emot anskaffarfriheten så väl som förbudet mot censur (ingen myndighet får hindra en person eller journalist som vill lämna uppgifter till media). Journalisten kunde mycket väl bestraffas för att ha vistats på en olaglig plats, en inte fråntagits materialet: då är det plötsligt militärpolisen som begår brott, grundlagsbrott dessutom.
Om CH skulle ansöka om utgivningsbevis skulle hon få en utökad rätt att publicera material (foton och så vidare), men hon skulle också behöva underkasta sig andra regler. Dessutom betala 2000:-. Det har hon inte råd med.