Citat:
Ursprungligen postat av
Gullegubben
Jag får inte ihop hans påståenden om tredje världen-erfarenhet och hans asylsökarvurmande. Personer med sådan erfarenhet brukar inte vara naiva (om det inte gynnar deras egna intressen att blunda).
Några av dom med mest erfarenhet från skitländer är ju bland de största asylförsvararna. Många som gjort tjänstgöringsrundor(ja, jag kallar det för det, då det är passande många gånger) med t ex Läkare utan gränser(där kan du verkligen hamna mitt uppe i skiten, first responders, fast inte på en hjärtinfarkt, utan på en svältkatastrof/inbördeskrig/whatever), där man verkligen får känna av skiten, arbetsbelastningen och utmattnings/utbrändhetsfrekvensen är nog svårslagen, det krävs sin man(eller kvinna) för att palla helt enkelt osv, tror ju på asylrätten. Att det skulle vara någon sorts generell sanning att människor som faktiskt vistats i skitländer är som du beskriver stämmer inte överens med min personliga erfarenhet.
Jag tror nog folk får och har väldigt olika uppfattningar om saker och ting, precis som det alltid är. Personligen har jag varit både i Afrika(Kenya och Tanzania) och Mellanöstern(Israel och Libanon) på semester, det finns länder som faktiskt är värda att besöka enligt mig, det är rätt sjukt att Somalia är grannland med ett relativt välfungerande land som Kenya, både Kenya och Tanzania erbjuder en del sköna erfarenheter för en besökare, du har t ex väldigt fina stränder, men även såklart ett stort urval av nationalparker att besöka. Finns rätt fina hotell ute i bushen också, så man slipper sova i tält.
Jag har hört många "roliga" historier. Samma morbror som var i Libanon med FN jobbade även för Skanska i Saudiarabien(han är byggnadsingenjör), även detta på 80-talet, Skanska har ingen verksamhet i den delen av världen längre, om det landet hade han inte mycket gott att säga, de behandlade andra arabiska gästarbetare som skit t ex, och detta var alltså 80-talet. Dom skickade hem honom till slut, droppen var när han plockade upp ett gäng med "vanliga" byggnadsarbetare med bilen och gav dom skjuts så att de skulle slippa gå hem, det gick visst inte hem där nere.
Detta är ett intressant reportage. Magasinet Filter är oftast rätt läsvärt, bra reading material när man typ sitter på dass.
http://magasinetfilter.se/magasin/2014/36/om-man-begar-overgrepp-maste-man-sta-till-svars
Citat:
En svensk underrättelseofficer talar ut.
Text:
Mattias Göransson
Foto:
Mattias Bardå & privat
Man kan ju undra hur han mår... men han verkar ju ganska funktionell iaf, har för mig att han är VD för ett gasellföretag nu.