2016-10-27, 22:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ErPupone
Sluta gråt för vi är en gammal ädel förening. Det var väldigt inne på 1890 fram till första tio åren av 1900-talet att vinna på WO.

Gråter inte. Det är väl bara för stockholm och göteborg att vara tacksam för att Eric Persson inte föddes tidigare och skapa vinnareklubben MFF redan på 10/20-talet. Eftersom vi tar ett guld i snitt vart 5 år så hade vi väl haft ca 25 guld nu.
Citera
2016-10-27, 22:40
Medlem
Rubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Ursäkta mig men vilka år är det du menar att IFK Göteborg skulle ha vunnit SM-guld där bara lag från Stockholm och Göteborg deltar?

Citat:
Ursprungligen postat av PalmiNio
Ifk har dock inga sådana guld.

Det är aiks glansdagar 1900 och 1901 som bland annat pryds av en Walk Over, eller ett skrivbordsguld.

My bad

Fortfarande, idag deltar mer än 3000 lag i det svenska seriesystemet. På tiden det hette svenska mästerskapen så deltog ett litet fåtal lag och att bli svensk mästare var på nivå med att vinna VM i innebandy ungefär. Jag skulle inte tycka annorlunda om MFF suttit med ett antal gamla skitguld, men nu råkar vi bara ha 19 riktiga SM-guld
Citera
2016-10-27, 22:51
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Gråter inte. Det är väl bara för stockholm och göteborg att vara tacksam för att Eric Persson inte föddes tidigare och skapa vinnareklubben MFF redan på 10/20-talet. Eftersom vi tar ett guld i snitt vart 5 år så hade vi väl haft ca 25 guld nu.

Finns det någon bok som är värd att läsa om Eric Persson och MFF?
Citera
2016-10-27, 23:21
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1

En klassiker från 1976 är Borta bra Himma bäst av Ken Olofsson och Olle Svenning.
Citera
2016-10-27, 23:23
Medlem
Citat:
Jag tillhör visserligen de redan frälsta så en utomstående tycker kanske annorlunda men Stolt och stark av bland andra Staffan Tapper tycker jag är väl värd några timmar för den som är intresserad. Har ett signerat ex hemma i bokhyllan och det är en få fotbollsböcker jag inte behövt tvinga mig igenom.
Citera
2016-10-28, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Jag får inte ihop hans påståenden om tredje världen-erfarenhet och hans asylsökarvurmande. Personer med sådan erfarenhet brukar inte vara naiva (om det inte gynnar deras egna intressen att blunda).

Några av dom med mest erfarenhet från skitländer är ju bland de största asylförsvararna. Många som gjort tjänstgöringsrundor(ja, jag kallar det för det, då det är passande många gånger) med t ex Läkare utan gränser(där kan du verkligen hamna mitt uppe i skiten, first responders, fast inte på en hjärtinfarkt, utan på en svältkatastrof/inbördeskrig/whatever), där man verkligen får känna av skiten, arbetsbelastningen och utmattnings/utbrändhetsfrekvensen är nog svårslagen, det krävs sin man(eller kvinna) för att palla helt enkelt osv, tror ju på asylrätten. Att det skulle vara någon sorts generell sanning att människor som faktiskt vistats i skitländer är som du beskriver stämmer inte överens med min personliga erfarenhet.

Jag tror nog folk får och har väldigt olika uppfattningar om saker och ting, precis som det alltid är. Personligen har jag varit både i Afrika(Kenya och Tanzania) och Mellanöstern(Israel och Libanon) på semester, det finns länder som faktiskt är värda att besöka enligt mig, det är rätt sjukt att Somalia är grannland med ett relativt välfungerande land som Kenya, både Kenya och Tanzania erbjuder en del sköna erfarenheter för en besökare, du har t ex väldigt fina stränder, men även såklart ett stort urval av nationalparker att besöka. Finns rätt fina hotell ute i bushen också, så man slipper sova i tält.

Jag har hört många "roliga" historier. Samma morbror som var i Libanon med FN jobbade även för Skanska i Saudiarabien(han är byggnadsingenjör), även detta på 80-talet, Skanska har ingen verksamhet i den delen av världen längre, om det landet hade han inte mycket gott att säga, de behandlade andra arabiska gästarbetare som skit t ex, och detta var alltså 80-talet. Dom skickade hem honom till slut, droppen var när han plockade upp ett gäng med "vanliga" byggnadsarbetare med bilen och gav dom skjuts så att de skulle slippa gå hem, det gick visst inte hem där nere.

Detta är ett intressant reportage. Magasinet Filter är oftast rätt läsvärt, bra reading material när man typ sitter på dass.
http://magasinetfilter.se/magasin/2014/36/om-man-begar-overgrepp-maste-man-sta-till-svars
Citat:
En svensk underrättelseofficer talar ut.
Text:
Mattias Göransson
Foto:
Mattias Bardå & privat

Man kan ju undra hur han mår... men han verkar ju ganska funktionell iaf, har för mig att han är VD för ett gasellföretag nu.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2016-10-28 kl. 01:29.
Citera
2016-10-28, 01:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Några av dom med mest erfarenhet från skitländer är ju bland de största asylförsvararna. Många som gjort tjänstgöringsrundor(ja, jag kallar det för det, då det är passande många gånger) med t ex Läkare utan gränser(där kan du verkligen hamna mitt uppe i skiten, first responders, fast inte på en hjärtinfarkt, utan på en svältkatastrof/inbördeskrig/whatever), där man verkligen får känna av skiten, arbetsbelastningen och utmattnings/utbrändhetsfrekvensen är nog svårslagen, det krävs sin man(eller kvinna) för att palla helt enkelt osv, tror ju på asylrätten. Att det skulle vara någon sorts generell sanning att människor som faktiskt vistats i skitländer är som du beskriver stämmer inte överens med min personliga erfarenhet.

Jag tror nog folk får och har väldigt olika uppfattningar om saker och ting, precis som det alltid är. Personligen har jag varit både i Afrika(Kenya och Tanzania) och Mellanöstern(Israel och Libanon) på semester, det finns länder som faktiskt är värda att besöka enligt mig, det är rätt sjukt att Somalia är grannland med ett relativt välfungerande land som Kenya, både Kenya och Tanzania erbjuder en del sköna erfarenheter för en besökare, du har t ex väldigt fina stränder, men även såklart ett stort urval av nationalparker att besöka. Finns rätt fina hotell ute i bushen också, så man slipper sova i tält.

Jag har hört många "roliga" historier. Samma morbror som var i Libanon med FN jobbade även för Skanska i Saudiarabien(han är byggnadsingenjör), även detta på 80-talet, Skanska har ingen verksamhet i den delen av världen längre, om det landet hade han inte mycket gott att säga, de behandlade andra arabiska gästarbetare som skit t ex, och detta var alltså 80-talet. Dom skickade hem honom till slut, droppen var när han plockade upp ett gäng med "vanliga" byggnadsarbetare med bilen och gav dom skjuts så att de skulle slippa gå hem, det gick visst inte hem där nere.

Detta är ett intressant reportage. Magasinet Filter är oftast rätt läsvärt, bra reading material när man typ sitter på dass.
http://magasinetfilter.se/magasin/2014/36/om-man-begar-overgrepp-maste-man-sta-till-svars

Man kan ju undra hur han mår... men han verkar ju ganska funktionell iaf, har för mig att han är VD för ett gasellföretag nu.

Fel tråd?
Citera
2016-10-28, 06:55
Medlem
mishimas avatar
Citat:

Alla allsvenska fans bör ha läst Spela fotboll, bondjävel! del 1 och del 2 av Torbjörn Andersson. Inte bara ett långt kapitel om MFF utan grundläggande allsvensk bildning om tiden från 50-talet fram tills idag.

Förutom redan nämnda så finns också Mats Wemans bok om Europacupen 1979.

Vet förresten inte hur mycket man ska hylla de gamla pamparna. De som skriker om föreningsdemokrati idag ska inte göra det. Klubbarna styrdes paternalistisk av despoter.
Senast redigerad av mishima 2016-10-28 kl. 07:01.
Citera
2016-10-28, 08:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Vet förresten inte hur mycket man ska hylla de gamla pamparna. De som skriker om föreningsdemokrati idag ska inte göra det. Klubbarna styrdes paternalistisk av despoter.

Samtidigt tycker jag det är en av MFFs största styrkor, på gott och ont. Efter Persson kom Cavalli-Björkman och sen Madsen, alla styrde med järnhand även när det blåste kallt.

Jeppsson faller inte riktigt in där men han har varit där sen 2009 och vi har fortfarande bara haft 4 ordförande sen 30-talet.

Hur många har t ex dif, bajen o aik haft under 60-70år?
Citera
2016-10-28, 08:13
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Samtidigt tycker jag det är en av MFFs största styrkor, på gott och ont. Efter Persson kom Cavalli-Björkman och sen Madsen, alla styrde med järnhand även när det blåste kallt.

Jeppsson faller inte riktigt in där men han har varit där sen 2009 och vi har fortfarande bara haft 4 ordförande sen 30-talet.

Hur många har t ex dif, bajen o aik haft under 60-70år?

Det finns både gott och ont med det. Det är mest hyckleriet och okunskapen som stör mig. När det finns de idag som skryter med att föreningsdemokrati fanns innan fria val osv. Dåtidens föreningsdemokrati är inget att skryta med.

Östers mångårige ordförande Stig Svensson sa en gång att "elitidrott handlar väldigt lite om demokrati".
Citera
2016-10-28, 08:29
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Svulle kan vi nog släppa. Förhoppningsvis figurerar denna utmärkta skribent numera under annat alias här på forumet Bortaläktaren på Råsunda har varit på östra läktaren mot södra en gång i tiden. På den tiden var 8000 en bra siffra.

Friends byggdes för att ha hemmaklacken på södra och borta på norra. Det är nog en stor anledning till att bortasektionen är där den är idag. Södra kan helt enkelt inte realistiskt hantera något annat.

Då var det så alltså, jag var inte helt borta i den tanken.
Publiksiffrorna var helt annorlunda ja och var vi en buss till sthlm var det oerhört bra.

Citat:
Du menar matchen vi sålde ut familjeläktaren och hade 40000 åskådare drygt? Du har svaret där

Jo, jag vet att den var slutsåld men tanken var att det går vid derbyn och därmed fungerar det vid större bortaföljen med logiskt sett. Även om det självfallet är lättare att planera för ett derby där man vet att det blir tusentals gäster redan när schemat läggs medan ett följe likt vårt ifjol är beroende av tabelläget för båda lagen etc.

Citat:
Ursprungligen postat av Rubbe
Det är lite kul att alla är på MFF om att vi räknat in allsvenska serieguld från 80-talet, samtidigt som Stockholmsklubbarna och Blåvitt ogenerat räknar in guld från år då enbart lag från Stockholm och Göteborg fick delta i de dåvarande svenska mästerskapen. Jag kan köpa att enbart SM-guld räknas, men då inga låtsatsguld från förra sekelskiftet.

När vi vann sm-guld som fyraåringar 1908 slog vi bl.a. Malmö BOIS i ett omspel i kvarten. Så det där är direkt felaktigt att bara lag från Sthlm och gbg deltog. https://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_m%C3%A4sterskapet_i_fotboll_1908

Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
ArneIII har stenkoll på statistiken. Finns ingen anledning att ifrågasätta honom.

Och han kan såklart också intyga skillnaden mellan Allsvenska guld och SM guld, för de som inte riktigt vill ta in fakta. Sedan kan man tycka vafan man vill runt om det. Lite som att man kan dilla om UEFA-cupen jämfört med Europacupen. att sitta och dilla och snickesnacka är vad Flashback handlar om när det gäller fotboll. Fakta kan man dock snabbt bara konstatera...

Ingen har ju ifrågasatt hur många "allsvenska segrar" mff har, vad som sagts är att det är samma meningslöshet i att vinna serien som att vinna grundserien i hockey, handboll, innebandy, bandy eller annat där serien är en sak men huvudfokuset är slutspelet där sm-guldet avgörs.
Inte fan skulle typ Skellefteå jubla över en seger i elitserien om dom ändå åker ur i kvarten direkt sen...

Förövrigt en trevlig seger igår även om Giffarns mål var solklar hands. Nåväl, Elias gör mål igen och vi bara måste säkra upp honom nu. Billy bör få fortsatt förtroende från start.
Det var ju föga oväntat att anfallsspelet skulle bli bättre med två forwards från start. Nu tror jag inte JL lär sig nåt av det men likväl.
Försvarsspelet var ju dock lika rörigt som tidigare, man blir ju mörkrädd stundtals. Jag har kritiserat Alvbåge hårt denna säsong men igår var han räddande ängel.

Förövrigt blir det väldigt intressant i botten nu. Gefle har ju sin förmåga att klara sig kvar likt en unge som alltid blir akut pissenödig när man precis dragit på vinteroverallen, ska ut och har tio minuter till man måste med bussen och skall lämna på dagis först...
Citera
2016-10-28, 09:24
Medlem
St_Hubbinss avatar
Citat:
Tycker fortfarande bara lag från Sthlm och Göteborg ska få delta
Är själv som MFF:are lite trött på snacket om deltagarlag men här lägger du ju verkligen upp för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in