Citat:
Ursprungligen postat av
Azdz
Jag får väl erkänna att jag varit lite väl positiv kring ÖFK:s satsning, men så är jag ju färgad som norrlänning också. Att dom kommer få tufft är nog dom flesta överens om, men samtidigt så ska dom inte underskattas. Något av det dummaste man kan göra är att på förhand säga att ett lag ska åka ur klingar illa hos mig. Det brukar ju innebära att laget bli extra taggat och motiverat och man vill bevisa för många att dom är bättre än vad många tror. Just det fakrum att ingen tror på Östersund kommer tala till deras fördel tror jag. Och hellre en nykomling som spelar champagnefotboll än ett lag som spelar efter resurserna.
Om du syftar på mitt inlägg så är det väl att försöka se båda sidor, det är hälsosamt att vara skeptisk till lag som aldrig spelat på nivån förut. Tittar du de senaste decennierna är det få lag utan erfarenhet som etablerat sig, innan Syrianska 2011-13 var det Västra Frölunda 1987-89 som överlevde första året av AS dvs av totala nykomlingar. Nu lyckades Falkenberg också. Men raden av misslyckanden är många: Enköping , Oddevold, Ljungskile, Assyriska, Umeå, BP. Några har återvänt senare. Så den historiken är inte så bra. Sedan är varje lag individuellt, men det är svårt att träna på AS krav organisatoriskt, spelet , tempot etc utan att vara där. ÖFK i fall de orkar hänga i kan åka ur och kanske lyckas på nästa försök, eller så lyckas det direkt det får vi se.
Sirius tyckte jag i spelet var bättre än FFF men de hade inte den allsvenska nivån i avslutslägen, där var FFF klart bättre, Gefle vs LSK häromåret var likadan i första matchen, sedan var det slut.
Men det är klart att du ska vara optimist: Är glaset halvfullt eller halvtomt? Det du ska vara förberedd på är att det är en helt annan nivå. Det var ett tidigare inlägg som skrev om Gefles anpassningsförmåga. Det jag beundrade med laget och som jag tror är Pelle Olssons förtjänst var skickligheten att behålla tron på sig själv i avgörande kvalmatcher och mot bottenkonkurrenter där Gefle haft en mördande trackrecord.
Dvs det är en sak att ha självförtroende när man vinner, en annan sak är att ha självförtroende när man förlorar mer än man vinner och komma tillbaka i de kritiska matcherna tex borta mot Öster 2013. 4-1 seger och överkörning det tror jag var psykologiska skäl bakom, Öster var på nedgång hade hemmaplan mot sin bottenkonkurrent och klarade inte av det.
Där tror jag nyckeln ligger till ÖFK. Jag tror mycket väl att laget kvalitetsmässigt kan klara sig kvar men kan de klara det psykologiskt och kan tränaren klara motgång i att kriga i botten. Gör man det så finns bra chanser till nytt kontrakt, även om det kanske blir via kval som ju AS-lagen vinner för det mesta. J Södra kommer ha mer en Gefleapproach och då kan det psykologiskt vara lättare att behålla tron dvs att man vet redan från början att det är överlevnad.
Men du Azdz ska givetvis tro på ditt lag och springa till arenan, du måste ju vara svältfödd på livefotboll av toppklass. Kanske du tänker tillbaka om 50? år när du sitter på hemmet på denna säsong. Om det var ett tillfälligt besök i finrummet som många tror eller början på en liten epok får framtiden utvisa.