2016-02-21, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremy Roenick
Är inte Falkenberg,Östersund och Jönköping allsvenska lag?
Framförallt undrar jag varför han ens nämner Falkenberg i sitt inlägg. Dom har ju varit uppe i 2 år
Citera
2016-02-21, 15:40
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Att de 12 omgångarna som avverkas på 4 dagar mindre än fjolårets 12 inledande omgångar skulle kräva så mycket mer "fokus och skicklighet" känns som årets överdrift.

För de tre klubbarna tror jag nog det. Deras trupper är väldigt tunna. De kommer rätt snart ned på skitspelarna. Falkenberg är ett sämre lag nu än för ett år sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Jeremy Roenick
Är inte Falkenberg,Östersund och Jönköping allsvenska lag?

Syftar på att Östersund och Jönköping klarade hårt matchtempo när de spelade mot lag i Superettan.
Citera
2016-02-21, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
För de tre klubbarna tror jag nog det. Deras trupper är väldigt tunna. De kommer rätt snart ned på skitspelarna. Falkenberg är ett sämre lag nu än för ett år sedan.

Syftar på att Östersund och Jönköping klarade hårt matchtempo när de spelade mot lag i Superettan.

Att få i snitt 116 istället för 124 timmars vila som ifjol mellan matcherna lär inte märkas. Dessutom är det numera rekordslött matchande under vårsäsongen nu när svenska cupen mestadels blivit en försäsongsturnering.
Citera
2016-02-21, 19:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Att få i snitt 116 istället för 124 timmars vila som ifjol mellan matcherna lär inte märkas. Dessutom är det numera rekordslött matchande under vårsäsongen nu när svenska cupen mestadels blivit en försäsongsturnering.
När AIK är redan EL klart så anser jag att cupen är mer träningsmatcher... Enligt mig vore att Supercupfinalen är precis innan Allsvenskans avspark sedan tycker jag att Svenska cup gruppspelet och slutspelet skulle gå under säsongen. Och finalen på hösten innan sista omgången omkring. Det vore det bästa för Svensk Fotboll.
Citera
2016-02-22, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
I övrigt ska jag hålla stenhårt på att Falkenberg åker ut. Fotbollsdödare med flyt så in i helvete. Ned med er!

För att inte tala om Boring, boring Bajen som verkligen går in för att spela 0-0 i varje match. Det var väl tredje matchen bara i år där de inte gjort mål framåt. Där kan vi snacka fotbollsdödare. Nej förhoppningsvis återvänder Bajen till serien laget hör hemma och där man etablerat sig i de senaste åren, det vill säga superettan och att det allsvenska gästspelet bara blir tvåårigt.
Senast redigerad av sportisen 2016-02-22 kl. 00:32.
Citera
2016-02-22, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima

Lite annan klass på lagen nu jämfört med superettan. Inget av lagen mötte ju AIK exempelvis.
Citera
2016-02-22, 13:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen
För att inte tala om Boring, boring Bajen som verkligen går in för att spela 0-0 i varje match. Det var väl tredje matchen bara i år där de inte gjort mål framåt. Där kan vi snacka fotbollsdödare. Nej förhoppningsvis återvänder Bajen till serien laget hör hemma och där man etablerat sig i de senaste åren, det vill säga superettan och att det allsvenska gästspelet bara blir tvåårigt.

Men Hammarby spelar inte fotboll för att vinna utan för att ha mycket publik.
Citera
2016-02-23, 13:27
Medlem
Beträffande Östersund:

Har läst en del inlägg som är skeptiska och även om jag håller med er i det mesta pga Östersunds naivitet så kan det vara farligt att se bortamatcher mot Norrköping som ett säkert betyg. Visst är deras spel naivt men på Jämtkraft Arena tror jag att mitten och bottenlagen kan få problem.

Tycker att den som skrev att ingen spelat i AS så hur kan du se att de håller hög klass? Alltså jag tror man kan se även på lag i SE om du har spelar som dominerar där och har tempot att de har ett annat steg osv i alla fall de allra bästa tex som Ken Sema från LSK. Sedan beror det på vad lägger man in i begreppet allsvensk klass = Topplagsklass absolut inte, Gefleklass - ja troligtvis.
Nu talar vi om enstaka spelare inte om laget.

J Södra kommer antagligen spela mer efter resurserna och de kom faktiskt före ÖFK i tabellen förra året. Tycker det är svårt att förutse vilka som lyckas bäst.

Men en sak som jämförelse: Idag kan man säga att Häcken är ett etablerat AS-lag, sedan 2009 har man spelat. Första säsongen i AS var 1983. Av Häckens första 8 säsonger i AS medförde 5 nedflyttning. Det innebär att det inte är så lätt.
Däremot tror jag att bottenskiktet i AS och toppen i SE inte skiljer så fasansfullt . Själv tror jag att ökningen till 16 lag + införandet av SE har ökat chanserna för nykomlingar att få nytt kontrakt. Det finns ett ganska stort skikt av lag som har chansen att gå upp i AS och överleva några säsonger.

Det som kan tala för ÖFK är att man har en snabb men inte extrem kurva uppåt dvs man gick upp tredje året och har utvecklat sitt spel och har en spelide som sitter.
J Södra känns mer som ett klassiskt underdivisionslag som antagligen är sämre ren kvalitetsmässigt men kanske kan kriga mer och har spelare som kan passa för det. Men jag skulle inte vara förvånad över om bägge nykomlingarna åkte ur, men en kanske kan klara sig.

Publikt drar nog ÖFK mer än FFF, Gefle till sin arena.

Syrianska klarade sig ju tre år, liksom FFF (and counting) så omöjligt är det inte med en hyfsad säsong. Ibland sker det ju överraskningar.
Citera
2016-02-23, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gnirfengnorfen
Beträffande Östersund:

Har läst en del inlägg som är skeptiska och även om jag håller med er i det mesta pga Östersunds naivitet så kan det vara farligt att se bortamatcher mot Norrköping som ett säkert betyg. Visst är deras spel naivt men på Jämtkraft Arena tror jag att mitten och bottenlagen kan få problem.

Tycker att den som skrev att ingen spelat i AS så hur kan du se att de håller hög klass? Alltså jag tror man kan se även på lag i SE om du har spelar som dominerar där och har tempot att de har ett annat steg osv i alla fall de allra bästa tex som Ken Sema från LSK. Sedan beror det på vad lägger man in i begreppet allsvensk klass = Topplagsklass absolut inte, Gefleklass - ja troligtvis.
Nu talar vi om enstaka spelare inte om laget.

J Södra kommer antagligen spela mer efter resurserna och de kom faktiskt före ÖFK i tabellen förra året. Tycker det är svårt att förutse vilka som lyckas bäst.

Men en sak som jämförelse: Idag kan man säga att Häcken är ett etablerat AS-lag, sedan 2009 har man spelat. Första säsongen i AS var 1983. Av Häckens första 8 säsonger i AS medförde 5 nedflyttning. Det innebär att det inte är så lätt.
Däremot tror jag att bottenskiktet i AS och toppen i SE inte skiljer så fasansfullt . Själv tror jag att ökningen till 16 lag + införandet av SE har ökat chanserna för nykomlingar att få nytt kontrakt. Det finns ett ganska stort skikt av lag som har chansen att gå upp i AS och överleva några säsonger.

Det som kan tala för ÖFK är att man har en snabb men inte extrem kurva uppåt dvs man gick upp tredje året och har utvecklat sitt spel och har en spelide som sitter.
J Södra känns mer som ett klassiskt underdivisionslag som antagligen är sämre ren kvalitetsmässigt men kanske kan kriga mer och har spelare som kan passa för det. Men jag skulle inte vara förvånad över om bägge nykomlingarna åkte ur, men en kanske kan klara sig.

Publikt drar nog ÖFK mer än FFF, Gefle till sin arena.

Syrianska klarade sig ju tre år, liksom FFF (and counting) så omöjligt är det inte med en hyfsad säsong. Ibland sker det ju överraskningar.
Jag får väl erkänna att jag varit lite väl positiv kring ÖFK:s satsning, men så är jag ju färgad som norrlänning också. Att dom kommer få tufft är nog dom flesta överens om, men samtidigt så ska dom inte underskattas. Något av det dummaste man kan göra är att på förhand säga att ett lag ska åka ur klingar illa hos mig. Det brukar ju innebära att laget bli extra taggat och motiverat och man vill bevisa för många att dom är bättre än vad många tror. Just det fakrum att ingen tror på Östersund kommer tala till deras fördel tror jag. Och hellre en nykomling som spelar champagnefotboll än ett lag som spelar efter resurserna.
Citera
2016-02-23, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Jag får väl erkänna att jag varit lite väl positiv kring ÖFK:s satsning, men så är jag ju färgad som norrlänning också. Att dom kommer få tufft är nog dom flesta överens om, men samtidigt så ska dom inte underskattas. Något av det dummaste man kan göra är att på förhand säga att ett lag ska åka ur klingar illa hos mig. Det brukar ju innebära att laget bli extra taggat och motiverat och man vill bevisa för många att dom är bättre än vad många tror. Just det fakrum att ingen tror på Östersund kommer tala till deras fördel tror jag. Och hellre en nykomling som spelar champagnefotboll än ett lag som spelar efter resurserna.

Om du syftar på mitt inlägg så är det väl att försöka se båda sidor, det är hälsosamt att vara skeptisk till lag som aldrig spelat på nivån förut. Tittar du de senaste decennierna är det få lag utan erfarenhet som etablerat sig, innan Syrianska 2011-13 var det Västra Frölunda 1987-89 som överlevde första året av AS dvs av totala nykomlingar. Nu lyckades Falkenberg också. Men raden av misslyckanden är många: Enköping , Oddevold, Ljungskile, Assyriska, Umeå, BP. Några har återvänt senare. Så den historiken är inte så bra. Sedan är varje lag individuellt, men det är svårt att träna på AS krav organisatoriskt, spelet , tempot etc utan att vara där. ÖFK i fall de orkar hänga i kan åka ur och kanske lyckas på nästa försök, eller så lyckas det direkt det får vi se.
Sirius tyckte jag i spelet var bättre än FFF men de hade inte den allsvenska nivån i avslutslägen, där var FFF klart bättre, Gefle vs LSK häromåret var likadan i första matchen, sedan var det slut.

Men det är klart att du ska vara optimist: Är glaset halvfullt eller halvtomt? Det du ska vara förberedd på är att det är en helt annan nivå. Det var ett tidigare inlägg som skrev om Gefles anpassningsförmåga. Det jag beundrade med laget och som jag tror är Pelle Olssons förtjänst var skickligheten att behålla tron på sig själv i avgörande kvalmatcher och mot bottenkonkurrenter där Gefle haft en mördande trackrecord.

Dvs det är en sak att ha självförtroende när man vinner, en annan sak är att ha självförtroende när man förlorar mer än man vinner och komma tillbaka i de kritiska matcherna tex borta mot Öster 2013. 4-1 seger och överkörning det tror jag var psykologiska skäl bakom, Öster var på nedgång hade hemmaplan mot sin bottenkonkurrent och klarade inte av det.

Där tror jag nyckeln ligger till ÖFK. Jag tror mycket väl att laget kvalitetsmässigt kan klara sig kvar men kan de klara det psykologiskt och kan tränaren klara motgång i att kriga i botten. Gör man det så finns bra chanser till nytt kontrakt, även om det kanske blir via kval som ju AS-lagen vinner för det mesta. J Södra kommer ha mer en Gefleapproach och då kan det psykologiskt vara lättare att behålla tron dvs att man vet redan från början att det är överlevnad.

Men du Azdz ska givetvis tro på ditt lag och springa till arenan, du måste ju vara svältfödd på livefotboll av toppklass. Kanske du tänker tillbaka om 50? år när du sitter på hemmet på denna säsong. Om det var ett tillfälligt besök i finrummet som många tror eller början på en liten epok får framtiden utvisa.
Citera
2016-02-23, 14:13
Avslutad
Och nu är Walid Atta klar för Östersund. Han håller väl kanske för ett Bottenlag i AS om man har tur Han var bäst i hans sista år I AIK sen har det gått utför.
Citera
2016-02-23, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ville91
Och nu är Walid Atta klar för Östersund. Han håller väl kanske för ett Bottenlag i AS om man har tur Han var bäst i hans sista år I AIK sen har det gått utför.

Tyckte han var helt okej i Häcken så han kan nog bara en bra förstärkning i Östersund. J Södra har inte mycket att kontra med. Finns det något J Södra fan som kan delge vad som händer. Visst har man fått ett lån från MFF men i övrigt? Skyttekungen blir man av med till HBK. Vad säger ni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in