2016-02-21, 14:03
Medlem
pihlbaoges avatar
Ser att det snackas lite Östersund här.

Det är ju ett lag som jag på förhand är övertygad om att kommer åka ur rätt hårt. Varför? Here it goes.
  • Man är för oerfarna av vad det innebär att spela i Allsvenskan. Då menar jag inte bara att nivån på Allsvenskan är högre, utan även på omställningen kring vilken roll man har. I Superettan var Östersund ett av lagen som drog mest publik, man vann mycket matcher, man var inte bara ett topplag, men det var naturligt att man var det också. I Allsvenskan spelar man på en av de minsta arenorna, inför en liten publik, och man kommer med största sannolikhet förlora en del matcher. Hur reagerar spelarna när de har 3-4 förluster i rad? Många lag som går upp tappar lätt gnistan. Det är inte lika roligt att spela när man förlorar mer än man vinner. Den känslan har inte Östersund någon erfarenhet av.
  • Man kommer inte vara cyniska nog. Östersund spelar en "glad" fotboll. (Jag hatar glorifieringen av den typen av fotboll.) Man har en bild av hur fotboll ska spelas och man tycker sin fotboll är rätt väg att gå. Problemet är när motståndarna är bättre än man själva är. Den fotboll som Östersund vill spela kan man inte vinna med när motståndarna är snabbare, mer tekniska och läser spelet bättre. Mer cyniska lag kan det. De vet att de behöver inte spela ut motståndaren för att vinna. Jag tror, baserat på intervjuer man läst, inte att Östersund kommer vara villiga att tumma på sin filosofi förrän det är försent.
  • Det kommer bli turbulent. Man har byggt det lag man har mycket på att man haft tid på sig att jobba i lugn och ro. Nu när man gått ut och varit så kaxiga som man varit så har man tagit bort det lugnet från sig själva. Lite som en följd av punkt ett. ALLT blir större i allsvenskan. Det är inte bara själva fotbollen, utan allt runtomkring. Man kan springa omkring och vara kaxig i Superettan för där är mediebevakningen låg, men går man upp och är kaxig i Allsvenskan så får man höra det när det inte går bra. 3-4 dåliga matcher in så kommer "kris" rubriker.

Allt kan förstås hända, men jag tror inte på Östersund. Tror i så fall att Jönköping har en betydligt bättre chans att etablera sig.
Citera
2016-02-21, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ville91
Lika korkat att säga att de har spelare som har Allsvensk klass innan säsongen börjar
Snälla du, det där argumentet håller inte. Alla var övertygade om att Falkenberg också skulle åka ur första året och du ser ju hur det gick. Visst, Östersund kommer inte få det lätt och dom kanske åker ur men det är knappast något som du kan förutspå. Och dom har ändå ett flertal bra spelare i sitt lag. Får dom en bra start kan dom bli jobbiga.
Citera
2016-02-21, 14:14
Avslutad
Jag är snäll. Östersund kan få en kvalplats. Tror Gefle kommer åka ut.. Sedan kan man ju byta plats på 1an och 2an etc för toppen är svår att tippa. Helsingborg,Bajen,Häcken och kalmar är svårtippade.
1:AIK
2:MFF
3:Göteborg
4:Peking
5:Elfsborg
6: Djurgården
7:Örebro
8:Häcken
9:Hammarby
10:Kalmar FF
11:Helsingborg
12:Sundsvall
13:Falkenberg
14:Östersund
15:Gefle
16:Jönköping Södra
Senast redigerad av ville91 2016-02-21 kl. 14:18.
Citera
2016-02-21, 14:18
Medlem
anteri17s avatar
Östersund kommer få bra utdelning mot Gefle, Giffarna, Kalmar, J-Södra, Falkenberg, och kanske även mot Heif, Dif, Bajen och ÖSK på sin hemmaplan.

Ska man vara orolig för något lag är det J-Södra. Det finns ingen edge i någon del av deras spel. Visst har man ett okej mittfält med Smylie, Gojani och Fendrich - men vad gör det när de får nackspärr av allt bolltittande upp i luften? Deras organisation var vettig med en tydlig kontringsfotboll, men det är bara en försämrad version av andra AS-lag. Österund i sin tur kan hitta sin edge i sin unika fotboll.
Citera
2016-02-21, 14:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Snälla du, det där argumentet håller inte. Alla var övertygade om att Falkenberg också skulle åka ur första året och du ser ju hur det gick. Visst, Östersund kommer inte få det lätt och dom kanske åker ur men det är knappast något som du kan förutspå. Och dom har ändå ett flertal bra spelare i sitt lag. Får dom en bra start kan dom bli jobbiga.
Argumenterar lika mycket som du argumenterar att du tror de kommer gå bra för dem.... en kvalplats. kan jag ge de som max p.g.a att Gefle tror jag oxå krigar där nere. Hammarby försökte ju köra sitt eget spel förra säsongen och det var på väg att straffa sig och de var så nära att vara med i bottenstriden innan de förstod att de kan ej spela sin fotboll. Ödmjukhet är det bästa om man ska gå upp. Det är bevisat. Kunskap om det slår Hypotesen Jag trodde ej falkenberg skulle åka ut. trodde de skulle klara sig kvar precis för de hade lite mer erfarenhet och ödmjukhet i sin förening än i Östersunds och i Bajens.
Senast redigerad av ville91 2016-02-21 kl. 14:20.
Citera
2016-02-21, 14:19
Medlem
anteri17s avatar
I övrigt ska jag hålla stenhårt på att Falkenberg åker ut. Fotbollsdödare med flyt så in i helvete. Ned med er!
Citera
2016-02-21, 14:25
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:

Kvalplats och platsen ovanför kvalplats är inte superimponerande. Finns inget som pekar på att de kommer etablera sig som ett stabilt lag i Allsvenskan.

De likt Östersund kommer tillhöra ett bottenskikt av bonkargäng tillsammans med fd mittenlag i allsvenskan som sumpat ekonomin eller dylikt, exakt vem som degraderas vilket år är lite lotteri vilka som är sämst just då, men sett över 5 år finns ingen suck att stanna.

I år är dessa gäng troligen:
Falkenberg
Östersund
Jönköping
Kalmar
Sundsvall
Helsingborg

Fyra sopgäng och två klubbar på dekis. Etablera sig kan man göra när man gör som Gefle, inse att man är ett sopgäng och agera utefter det. Gefle har etablerat sig som allsvensk klubb och har stor vana av den psykologiska, mediala och sportsliga press man står under i botten av allsvenskan. Man spelar också en fotboll anpassad för denna situation.

Lag som går upp och leker barcelona brukar plocka ganska många pinnar i starten, sen kommer den otroligt sega och långa perioden i mitten av säsongen där man har 10-15 utan någon vinst eller typ en 1-0 seger mot annat bottengäng. I slutet brukar man inse att böja ner huvudet och kötta är vad som krävs för att överleva kontraktet.
Citera
2016-02-21, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
I övrigt ska jag hålla stenhårt på att Falkenberg åker ut. Fotbollsdödare med flyt så in i helvete. Ned med er!
Fortfarande bitter för att dom slog ut er i kvalet? Skämt åsido jag hade gärna sett dom åka ur Allsvenskan. Tråkigt lag så in i helvete. Men dom spelar ju ändå efter sina resurser och det får man ju creda dom för.
Citera
2016-02-21, 14:36
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Fortfarande bitter för att dom slog ut er i kvalet? Skämt åsido jag hade gärna sett dom åka ur Allsvenskan. Tråkigt lag så in i helvete. Men dom spelar ju ändå efter sina resurser och det får man ju creda dom för.

Bitterheten återupplevdes igår. Det är tämligen uppenbart att Sirius inte skulle göra bort sig i AS.
Citera
2016-02-21, 14:50
Medlem
mishimas avatar
Jag undrar hur sämre lag med tunna trupper klarar att inleda med 12 omgångar på åtta veckor. Det innebär match var fjärde-femte dag och full fart från början. Det kommer att krävas fokus och skicklighet och att man vårdar sin trupp. Jag undrar hur lag som Falkenberg, Östersund och Jönköping klarar det mot allsvenskt motstånd.
Senast redigerad av mishima 2016-02-21 kl. 14:54.
Citera
2016-02-21, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Jag undrar hur sämre lag med tunna trupper klarar att inleda med 12 omgångar på åtta veckor. Det innebär match var fjärde-femte dag och full fart från början. Det kommer att krävas fokus och skicklighet och att man vårdar sin trupp. Jag undrar hur lag som Falkenberg, Östersund och Jönköping klarar det mot allsvenskt motstånd.

Att de 12 omgångarna som avverkas på 4 dagar mindre än fjolårets 12 inledande omgångar skulle kräva så mycket mer "fokus och skicklighet" känns som årets överdrift.
Citera
2016-02-21, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima

Är inte Falkenberg,Östersund och Jönköping allsvenska lag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in