Ser att det snackas lite Östersund här.
Det är ju ett lag som jag på förhand är övertygad om att kommer åka ur rätt hårt. Varför? Here it goes.
Allt kan förstås hända, men jag tror inte på Östersund. Tror i så fall att Jönköping har en betydligt bättre chans att etablera sig.
Det är ju ett lag som jag på förhand är övertygad om att kommer åka ur rätt hårt. Varför? Here it goes.
- Man är för oerfarna av vad det innebär att spela i Allsvenskan. Då menar jag inte bara att nivån på Allsvenskan är högre, utan även på omställningen kring vilken roll man har. I Superettan var Östersund ett av lagen som drog mest publik, man vann mycket matcher, man var inte bara ett topplag, men det var naturligt att man var det också. I Allsvenskan spelar man på en av de minsta arenorna, inför en liten publik, och man kommer med största sannolikhet förlora en del matcher. Hur reagerar spelarna när de har 3-4 förluster i rad? Många lag som går upp tappar lätt gnistan. Det är inte lika roligt att spela när man förlorar mer än man vinner. Den känslan har inte Östersund någon erfarenhet av.
- Man kommer inte vara cyniska nog. Östersund spelar en "glad" fotboll. (Jag hatar glorifieringen av den typen av fotboll.) Man har en bild av hur fotboll ska spelas och man tycker sin fotboll är rätt väg att gå. Problemet är när motståndarna är bättre än man själva är. Den fotboll som Östersund vill spela kan man inte vinna med när motståndarna är snabbare, mer tekniska och läser spelet bättre. Mer cyniska lag kan det. De vet att de behöver inte spela ut motståndaren för att vinna. Jag tror, baserat på intervjuer man läst, inte att Östersund kommer vara villiga att tumma på sin filosofi förrän det är försent.
- Det kommer bli turbulent. Man har byggt det lag man har mycket på att man haft tid på sig att jobba i lugn och ro. Nu när man gått ut och varit så kaxiga som man varit så har man tagit bort det lugnet från sig själva. Lite som en följd av punkt ett. ALLT blir större i allsvenskan. Det är inte bara själva fotbollen, utan allt runtomkring. Man kan springa omkring och vara kaxig i Superettan för där är mediebevakningen låg, men går man upp och är kaxig i Allsvenskan så får man höra det när det inte går bra. 3-4 dåliga matcher in så kommer "kris" rubriker.
Allt kan förstås hända, men jag tror inte på Östersund. Tror i så fall att Jönköping har en betydligt bättre chans att etablera sig.

Jag trodde ej falkenberg skulle åka ut. trodde de skulle klara sig kvar precis för de hade lite mer erfarenhet och ödmjukhet i sin förening än i Östersunds och i Bajens.
Skämt åsido jag hade gärna sett dom åka ur Allsvenskan. Tråkigt lag så in i helvete. Men dom spelar ju ändå efter sina resurser och det får man ju creda dom för.