2016-05-13, 08:45
Medlem
Otroligs avatar
Fruktansvärt oprofessionellt skött på alla möjliga nivåer av AIK är väl det enda man kan säga. Säga vad man vill om Alm och hans fotbollsfilosofi men han har trots allt gjort ett gediget arbete och stabiliserat AIK på en toppnivå. Även om det är förståeligt att man vill ta nästa steg är det ändå under all kritik att sparka Alm under dessa förutsättningar och med denna tajming.
Citera
2016-05-13, 08:51
Medlem
eternussermos avatar
Känns som en riktig soppa detta, vi kan nog vänta flera avgångar från Solnaklubben. Alm är i mina ögon en vidrig person, men har gjort resultat som är klart godkända.

Frågorna är många;

Vem tar över?
Varför väntade man inte till EM-uppehållet?
Vem tar över under länsderbyt?
Hur kommer det sig att man nu har råd att byta honom när det sägs att man inte kunde göra det under vintern? Är det så stor skillnad?
Vem har han stött sig med, Wesström, eller fler?
Citera
2016-05-13, 08:53
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Känns som en riktig soppa detta, vi kan nog vänta flera avgångar från Solnaklubben. Alm är i mina ögon en vidrig person, men har gjort resultat som är klart godkända.

Frågorna är många;

Vem tar över?
Varför väntade man inte till EM-uppehållet?
Vem tar över under länsderbyt?
Hur kommer det sig att man nu har råd att byta honom när det sägs att man inte kunde göra det under vintern? Är det så stor skillnad?
Vem har han stött sig med, Wesström, eller fler?

Norling kommer ta över.
Citera
2016-05-13, 08:56
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Norling kommer ta över.
Ja, det är nog låga odds på det, men inget finns ju officiellt.
Citera
2016-05-13, 09:06
Medlem
P.Gs avatar
Pajasföreningen nummer ett. Nog för att det alltid osat Paradise Hotel om dem, men att det går ända in i styrelsen är mer än vad man någonsin kunnat drömma om.
Citera
2016-05-13, 09:09
Medlem
MrSkargards avatar
Jag undrar vad Norling tycker om klubbens ovärdiga behandling av Alm. Han upplevde ju något liknande 2008.
Citera
2016-05-13, 09:10
Medlem
Svulle som skrev här tidigare hintade ju länge om att det var mycket inom föreningen som inte stod rätt till. Svågerpolitik, skumma avtal mm. Skulle bra gärna vilja höra hans analys av läget.

Att Wesström och Ahlerup samt kanske någon till lämnar/får sparken inom kort är väl inte helt otroligt?
Citera
2016-05-13, 09:20
Medlem
Andreas Alm har gjort ett skitbra jobb med AIK. Det var helt fel att sparka honom. Andra, smartare, klubbledningar inser det och kommer att anställa honom.
Citera
2016-05-13, 09:28
Medlem
mishimas avatar
Det är väl framför allt dags för fler AIK:are att engagera sig i föreningsdemokratin och gå på årsmötet. Kom ihåg att medlemmarna har den styrelsen man förtjänar. Det är de som väljer den.
Citera
2016-05-13, 09:38
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Nu är det helg.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/allsvenskan/aik/article22807699.ab

Nu blir det fredagsmys! Jag vet inte riktigt men jag tycker faktiskt synd om Alm. Fyra omgångar till EM uppehållet då hade det väl varit smartare att vänta till dess för alla parter.

Ligger det något i snacket om att Alm sidekickar Party-Janne?
Citera
2016-05-13, 09:42
Medlem
MrSkargards avatar
Wesström intervjuas av Aftonbladet:

Citat:
Varför har det beslutet tagits?
– Det är en sammantagen bild. Men det är i första hand en intern fråga.
När togs beslutet?
– Under gårdagen.
Varför kommunicerades det inte ut i går?
– Ett AB måste följa särskilda regler. Det hörde ihop med det och tidsaspekten, men också en sammantagen situation där både regler och rutiner sitter ihop. Det ledde till att vi väntade.
När kan ni presentera en ny tränare?
– Så snabbt vi kan.
Vem i AIK är det som beslutar i tränarfrågan?
– Det är jag som tagit beslutet. Enligt arbetsordningen som råder har jag meddelat min vd och jobbat med honom i frågan. Jag har meddelat honom mitt beslut.
Vem i föreningen var det som först väckte frågan?
– Det är svårt för mig att svara på. För mig är det inte relevant; det är jag som tagit beslutet.
Som sportchef hade du en nära relation till Andreas Alm. Hur känns det här?
– Det är på ett personligt plan tråkigt. Jag tycker om Andreas väldigt mycket som människa. Jag respekterar honom högt som tränare. Samtidigt handlade det om att i min roll fatta ett beslut som är bäst för AIK, inte min personliga relation.
Hur har ni – rent praktiskt – löst det med Andreas Alm: han har ju kontraktstid kvar.
– Det finns en uppgörelse med Andreas. Men det är inget vi kommunicerar utåt.
Summera Alms tid i klubben.
– Han har stabiliserat AIK som ett topplag i allsvenskan. Varit väldigt duktig på att vidareutbilda de spelare som kommer från den egna akademin. Oavsett ålder på spelarna har de fått spela utifrån sina kvaliteter på planen.
Vad har saknats då – som gör att han får gå?
– Det är en samlad bedömning. Men klart att historien spelar in, även om det i första hand handlar om att vi blickar in i framtiden. Det är ett beslut för framtiden.
Kommer du bli kvar som sportchef?
– Det bestämmer inte jag. Men ja: det är min avsikt.
Citera
2016-05-13, 10:28
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiddlywank
Varför tog man inte in Norling redan då? Han var ju ändå klubblös då. Istället för att hålla på med en massa fulspel som bara genererar massa negativ publicitet.
Ska man gissa (och det är väl ingen svår gissning) var styrelsen kluven i detta fall, vissa ville få honom sparkad och andra inte, man sätter då ett horribelt krav på honom så att det antingen blir som alla vill eller så får Alm kliva åt sidan.

Nu är den biten över, känns faktiskt tråkigt att Alms sejour är över. Han förtjänade helt klart ett bättre avsked än detta.
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Varför avgå och torska pengarna? Makes no sense.
Det är nu jag vill skriva att hans AIK-hjärta sätter käppar i hjulet för en sån ersättning men tyvärr kommer nog detta att kosta..
Citat:
Ursprungligen postat av Tiddlywank
Svulle som skrev här tidigare hintade ju länge om att det var mycket inom föreningen som inte stod rätt till. Svågerpolitik, skumma avtal mm. Skulle bra gärna vilja höra hans analys av läget.

Att Wesström och Ahlerup samt kanske någon till lämnar/får sparken inom kort är väl inte helt otroligt?
Tror han skulle skriva nåt i stil med att: "Styrelsen viker återigen undan, och allt är bara elände. Alm har räddat AIK Fotboll från likvidering. Det är vad han har gjort. etc etc"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in