2016-01-02, 16:58
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfler
4 kap. 6 §
Den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad, vare sig det är rum, hus, gård eller fartyg, dömes för hemfridsbrott till böter.
Intränger eller kvarstannar någon eljest obehörigen i kontor, fabrik, annan byggnad eller fartyg, på upplagsplats eller på annat dylikt ställe,
dömes för olaga intrång till böter. Är brott som i första eller andra stycket sägs grovt, dömes till fängelse i högst två år.

Torde även kunna appliceras på garageuppfart.
Nej.

Vi har två olika brott mot regelverket här.

För det första så är det ALLTID föraren som backar som är skyldig.

3 kap §46
Citat:

En förare får vända eller backa endast om det kan ske utan fara eller hinder för andra vägtrafikanter.
Bestämmelser om förbud mot att vända och backa på motorvägar och motortrafikleder finns i 9 kap. 1 och 2 §§.

Tanten hade förmodligen ingen anledning att tro någon skulle stå på er uppfart, men man måste hålla uppsikt ändå

Men, avikandet är betydligt allvarligare, speciellt från en yrkeschaufför

2 KAP
Citat:

§ En trafikant som med eller utan egen skuld haft del i en trafikolycka ska stanna kvar på platsen. I mån av förmåga ska trafikanten hjälpa skadade och medverka till de åtgärder som olyckan skäligen föranleder. På begäran av någon annan, som haft del i olyckan eller vars egendom skadats vid olyckan, ska trafikanten uppge namn och adress samt lämna upplysningar om händelsen.

Att inte göra detta är speciellt straffsankionerat i trafikbrottslagen

Citat:

5 § Om en vägtrafikant, som med eller utan skuld haft del i uppkomsten av en trafikolycka, genom att avlägsna sig från olycksplatsen undandrar sig att i mån av förmåga medverka till de åtgärder, vartill olyckan skäligen bör föranleda, eller om han undandrar sig att uppge namn och hemvist eller att lämna upplysningar om händelsen, döms till böter eller fängelse i högst sex månader.

Och äv indraget körkort. Nu kan han hävda han kände sig hotad av dig och därför körde.

Ni skall givetvis göra en polisanmälan utifrån er version, men skippa att tanten är usel på dragläget etc. Hon är en mycket duktig bilförare och hade tittat bakåt men taxin kom insladdande på er uppfart utan att hon han reagera.
Citera
2016-01-02, 17:00
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket

Finns det inga synliga skador på hans bil behöver han inte stanna och lyssna på dig som inte har något med saken att göra.
Jo, det behöver han visst.
Citera
2016-01-02, 17:04
Medlem
Kan inte förstå hur en del av er tycker att Taxiföraren har agerat korrekt i denna krock?

Man kan för det första ställa högre krav på en yrkeschaufför än på en privatperson.
När en chaufför väljer att använda sig av en privatpersons mark(uppfart) så åligger det självklart chauffören att göra denna vändning(uppbackning)på ett säkert sätt, personen som äger uppfarten torde även ha företräde på denna.

Visst, båda har haft dålig koll bakåt men det är yrkeschauffören som valt att att nyttja denna uppfart utan tillräcklig uppsyn bakåt, så för mig är detta ett solklart fall!
Citera
2016-01-02, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Diego
Nej.

Vi har två olika brott mot regelverket här.

För det första så är det ALLTID föraren som backar som är skyldig.

3 kap §46

Tanten hade förmodligen ingen anledning att tro någon skulle stå på er uppfart, men man måste hålla uppsikt ändå

Men, avikandet är betydligt allvarligare, speciellt från en yrkeschaufför

2 KAP

Att inte göra detta är speciellt straffsankionerat i trafikbrottslagen

Och äv indraget körkort. Nu kan han hävda han kände sig hotad av dig och därför körde.

Ni skall givetvis göra en polisanmälan utifrån er version, men skippa att tanten är usel på dragläget etc. Hon är en mycket duktig bilförare och hade tittat bakåt men taxin kom insladdande på er uppfart utan att hon han reagera.
Men anta att båda backade och hade dålig uppsikt bakåt(vilket förmodligen skett) vem har då störst skuld till kollisionen?
Citera
2016-01-02, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spanaren007
Kan inte förstå hur en del av er tycker att Taxiföraren har agerat korrekt i denna krock?

Man kan för det första ställa högre krav på en yrkeschaufför än på en privatperson.
När en chaufför väljer att använda sig av en privatpersons mark(uppfart) så åligger det självklart chauffören att göra denna vändning(uppbackning)på ett säkert sätt, personen som äger uppfarten torde även ha företräde på denna.

Visst, båda har haft dålig koll bakåt men det är yrkeschauffören som valt att att nyttja denna uppfart utan tillräcklig uppsyn bakåt, så för mig är detta ett solklart fall!

Så solklart är det inte. Om vi skulle utgå från att droskvagnen stått stilla så ligger vållandet helt på bilen som backade ut ur garaget, om båda backar blir det knepigare, men slutar oftast med delat vållande. Att påstå att markägaren har företräde i sammanhanget är knappast korrekt.
Citera
2016-01-02, 17:23
Medlem
ApolloGrekens avatar
Det är väl klart att taxin verkligen var inte på din tomt? Akter mot akter tyder på det, man brukar inte kunna vända 90 grader på en smal villagata.

Utifrån sett är det troligt att båda bilarna var i rörelse. Din sambos bil rullade, så skriver du. Men förmodligen också taxin, han parkerade väl ändå inte på er tomt. Alltså, mest troligt är att två bilar i rörelse kolliderat.

Hur rörde sig taxin? Förmodligen backande eftersom det blev rätt stora skador.

Sannolikheten talar alltså för att två bilar, båda backande, har kolliderat. Visst har sambon skyldighet att hålla uppsikt bakåt, men nog tycker jag att kravet på henne, backande på egen tomt, är lite mildare än hos den inträngande taxibilen. Varför såg han inte sambon i god tid?? Att han dessutom smet skadar hans trovärdighet.

Du ska nog tona ner att att din garageinfart blivit allmän vändplats. Tvärtom var det en oväntad och unik händelse att någon kom backande på din tomt.

Glöm inte att berätta hur det gick!
Citera
2016-01-02, 17:27
Medlem
igl0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Smitning = Obehörigt avvikande från trafikolycksplats.
Det tappar han garanterat körkortet för.
Även din sambo lär åka dit, vårdslöshet i trafik.
Var jag i din/er sits så hade det kliat i fingrarna att anmäla den smitande taxiföraren.
Kan också tänka mig att uppgiften om att han stod stilla vid olyckstillfället kan verka lite blek i och med att han valde att skrika förolämpnigar och sen smita utan att ni bytt uppgifter.

Edit. Tänk om det var så att din sambo "stod stilla" och blev påbackad av en taxi, och taxin då valde att smita men ni fick reg nr.?
Ord står mot ord och det var ju taxichaffisen som valde att smita.
Haha låter som en fin plan den hade jag kört på!
Citera
2016-01-02, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken
Det är väl klart att taxin verkligen var inte på din tomt? Akter mot akter tyder på det, man brukar inte kunna vända 90 grader på en smal villagata.

Utifrån sett är det troligt att båda bilarna var i rörelse. Din sambos bil rullade, så skriver du. Men förmodligen också taxin, han parkerade väl ändå inte på er tomt. Alltså, mest troligt är att två bilar i rörelse kolliderat.

Hur rörde sig taxin? Förmodligen backande eftersom det blev rätt stora skador.

Sannolikheten talar alltså för att två bilar, båda backande, har kolliderat. Visst har sambon skyldighet att hålla uppsikt bakåt, men nog tycker jag att kravet på henne, backande på egen tomt, är lite mildare än hos den inträngande taxibilen. Varför såg han inte sambon i god tid?? Att han dessutom smet skadar hans trovärdighet.

Du ska nog tona ner att att din garageinfart blivit allmän vändplats. Tvärtom var det en oväntad och unik händelse att någon kom backande på din tomt.

Glöm inte att berätta hur det gick!
Håller med dig till fullo!
Citera
2016-01-02, 17:35
Medlem
YP4XQs avatar
Tja vad är det värsta som kan hända här - självrisken va? Så det är väl bara att köra på och anmäla om självrisken är värt alt eventuellt besvär.
Citera
2016-01-02, 17:47
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Tja vad är det värsta som kan hända här - självrisken va? Så det är väl bara att köra på och anmäla om självrisken är värt alt eventuellt besvär.

Faktiskt inte. Taxichaffören riskerar att åka på smitning/avvikande från olycksplats. Vilket är klart allvarligare än att backa in i någon. Så, vad som än händer - så är det taxichauffören som sitter brunast till.

I synnerhet eftersom frugan inte ens kom ur bilen. Teoretiskt sett skulle ju det kunna vara så att hon fick en hjärtattack, eller att airbagen i hennes bil utlöstes och skadade henne, eller att hon slog huvudet i vindrutan - och skadades av kollisionen. Vilket taxichauffören inte försäkrade sig om, utan efter att ha gapat på en annan person (TS) för att sedan bränna iväg från olycksplatsen.

Han är ju dessutom - som folk redan påpekat - en yrkeschaufför - och har ett större ansvar än en vanlig privatbilist. Men här tog han ju inget ansvar överhuvudtaget.
Citera
2016-01-02, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M1159
När hon öppnar garageporten och sätter sig i bilen finns inget där, det är inga hörn och krökar raka spåret bara.

Då är det ju solklart att Taxin backat in medan din fruga började backat ut.

Som andra nämnt, det är bara att peka på detta faktum, samt att Taxin drog därifrån när han mötte motstånd angående händelsen.

Blev påkörd på motorvägen en gång, saktade ner under ett par kilometer (och närmaste bilen bakom mig minst en kilometer bort) då jag såg blinkande bilar och reflexvästar längre fram. När jag precis hade stannat till framme vid reflexvästen så körde idioten bakom rätt in i mig så bilen åkte en 30 meter fram och totalt förstördes. Idioten som körde på hoppade ut och började skrika och härja tills jag röt till att han får för fan se sig omkring. När han upptäckte blåljusen runtom så blev han jävligt tyst.

Det jag menar är att en del är inte uppmärksamma i trafiken och när de gör fel reagerar med att bli aggressiva.
Citera
2016-01-02, 17:54
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Jag hade fan uppgett att jag bevittnat olyckan genom fönstret och sett hur taxin backade in och frugan uppmärksammat detta och hunnit stanna, jävla oskick att backa in på någons uppfart. Snacka ihop dig med frugan o skyll på chauffören...
vill du vara riktigt på krigsstigen så kan du ju säga att du tyckte han luktade sprit också och att han avvek när du skulle ringa polisen, borde kunna klassas som smitning. Men då måste du kunna hålla minen.
Senast redigerad av Dr.Jan.Itor 2016-01-02 kl. 17:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in