2016-01-02, 18:38
Medlem
StefanHeterJags avatar
Det största misstaget folk gör är att tro att man måste lösa ansvarsfrågan på plats. Brukar kunna bli långa köer och bråk innan det är löst. Det rätta sättet är att båda skriver sin egen version av det som hände på varsin skadeanmälan, noterar telefonnummer på ev. vittnen, ritar upp trafiksituationen på blanketten och sen skickar in sina skadeanmälningar. Sen åker man vidare. Så löser försäkringsbolagen detta.

Det har hänt att en bakomvarande bil åkte in i kroken på min bil för att det var halt. Det vart krockmärken på den bilen, min klarade sig utan någon som helst åverkan. Då sa jag att vi kan skriva papper så får försäkringsbolagen ta hand om det, vilket antagligen skulle bli en självriskkostnad för honom, eller så kan vi låta det vara så får han fixa skadan själv eller stå ut med skadan utan att fixa den. Han valde att skita i att ta det via försäkringsbolaget, vi skakade hand och så var det inget mer med det. Är skadorna små kostnadsmässigt/utseendemässigt och det inte verkar finnas risk för dolda skador så kan det ju vara värt att skita i en anmälan till försäkringsbolaget.

I det fallet som gäller för tråden så hade jag lämnat in en polisanmälan för smitning och en anmälan till försäkringsbolaget om att taxichauffören backade in på er parkering medan frugan var på väg att backa ut. Och att chauffören smet när ni ville skriva papper på händelsen. Du har ju regnummer och allt så det är bara att fylla i och låta byråkratin ha sin gång. Han kan ju även ha lämnat in en skadeanmälan efter att han avvikit som beskriver ett helt annat förlopp, så det är viktigt att ni gör detta så det inte blir ni som blir kontaktad av hans försäkringsbolag och ni inte lämnat in något själv.
Citera
2016-01-02, 18:38
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jan.Itor
Jag hade fan uppgett att jag bevittnat olyckan genom fönstret och sett hur taxin backade in och frugan uppmärksammat detta och hunnit stanna, jävla oskick att backa in på någons uppfart. Snacka ihop dig med frugan o skyll på chauffören...
vill du vara riktigt på krigsstigen så kan du ju säga att du tyckte han luktade sprit också och att han avvek när du skulle ringa polisen, borde kunna klassas som smitning. Men då måste du kunna hålla minen.
Smitning är det direkt när han aviker utan att lämna uppgifter.
När två fordon är inblandade och människa i båda så är det solklart.
En kärring backade på min bil på en stormarknad och någon såg detta, hon drog därfrån och jag ringde försäkringsbolag och snuten, hon tappade körkortet, allt detta för en liten repa på min bakskärm.
Räcker med att köra på en stope eller en jävla brevlåda och dra så räknas det som smitning.
Citera
2016-01-02, 18:40
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mandelbiskvier
Detta.

Din sambo stod stilla, taxichauffören backar in på eran uppfart och krockar i din sambos bil, blir förbannat och skäller ut hon/skyller ifrån sig för att sedan smita.! Vattentätt!

Edit: Och ni var givetvis två som såg hela förloppet, frugan i backspegeln och du från huset.
Taxichaufförer har ingen regel om att de ska dokumentera sitt körande men i värsta fall kan det finnas en GPS som är uppkopplad. Eventuella lackskador blir naturligtvis annorlunda om bilarna inte mötts front mot front. Dessutom med tanke på att ord står mot ord lär det bli svårt att uppnå mer än 50-50.
Citera
2016-01-02, 18:45
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Taxichaufförer har ingen regel om att de ska dokumentera sitt körande men i värsta fall kan det finnas en GPS som är uppkopplad. Eventuella lackskador blir naturligtvis annorlunda om bilarna inte mötts front mot front. Dessutom med tanke på att ord står mot ord lär det bli svårt att uppnå mer än 50-50.
Taxichauffören gjorde ett litet men ack så allvarligt fel, han stannade inte och skrev/lämnade sina uppgifter, det kallas obehörigt avvikande från trafikolycksplats, det resulterar i återkallat körkort i de flesta fall.
Ord står mot ord, men vid en smitnig så är jag övertygad om att den smitande partens ord väger fjäderlätt.
Citera
2016-01-02, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken
Det är väl klart att taxin verkligen var inte på din tomt? Akter mot akter tyder på det, man brukar inte kunna vända 90 grader på en smal villagata.

Utifrån sett är det troligt att båda bilarna var i rörelse. Din sambos bil rullade, så skriver du. Men förmodligen också taxin, han parkerade väl ändå inte på er tomt. Alltså, mest troligt är att två bilar i rörelse kolliderat.

Hur rörde sig taxin? Förmodligen backande eftersom det blev rätt stora skador.

Sannolikheten talar alltså för att två bilar, båda backande, har kolliderat. Visst har sambon skyldighet att hålla uppsikt bakåt, men nog tycker jag att kravet på henne, backande på egen tomt, är lite mildare än hos den inträngande taxibilen. Varför såg han inte sambon i god tid?? Att han dessutom smet skadar hans trovärdighet.

Du ska nog tona ner att att din garageinfart blivit allmän vändplats. Tvärtom var det en oväntad och unik händelse att någon kom backande på din tomt.

Glöm inte att berätta hur det gick!
Det fetstilta. Varför skulle det gynna ts menar du? Försäkringsbolaget kan ju då häva att frun brukat negativ sannolikhetsinlärning, vilket inte borde gynna henne.
Citera
2016-01-02, 19:00
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Taxichauffören gjorde ett litet men ack så allvarligt fel, han stannade inte och skrev/lämnade sina uppgifter, det kallas obehörigt avvikande från trafikolycksplats, det resulterar i återkallat körkort i de flesta fall.
Ord står mot ord, men vid en smitnig så är jag övertygad om att den smitande partens ord väger fjäderlätt.
Kan hålla med om att TS har en stark hållhake där. Frågan då blir väl om TS kontaktar taxibolaget själv först eller går via sitt försäkringsbolag.
Citera
2016-01-02, 19:09
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Kan hålla med om att TS har en stark hållhake där. Frågan då blir väl om TS kontaktar taxibolaget själv först eller går via sitt försäkringsbolag.
Försäkringsbolaget först, när han gjort det så har han dokumenterat sin skada, dokumenterat regnummer på taxin, föräkringsbolaget kommer antingen att gå vidare med polisanmälan eller så får TS. göra det själv, viktigast är att skadan är dokumenterad
Taxibolget beroende på ägare och storlek skulle väl möjligen erbjuda TS. att lämna in sin bilen på Alis bilmek, inget jag skulle gå med på.
Citera
2016-01-02, 19:36
Medlem
ApolloGrekens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Det fetstilta. Varför skulle det gynna ts menar du? Försäkringsbolaget kan ju då häva att frun brukat negativ sannolikhetsinlärning, vilket inte borde gynna henne.

Detta är nog en mindre detalj i det hela. Men om garagenedfarten närmast blivit allmän körväg kan man kräva att sambon är lika försiktig som ute i trafiken. Men är det en plats där man inte förväntar sig möta andra bilar kan man nog tillåtas tänka mer på koppling och dragläge än att kolla efter andra bilar i backspegeln.
Citera
2016-01-02, 19:52
Medlem
MagisterBisters avatar
Finns det några vittnen till händelsen?

Är det helt säkert att det gått till som du säger, att taxin stod stilla och din fru backade in i den? Det kan inte varit så att båda backade? Eller att det egentligen var din fru som stannat till för att hoppa ur och stänga garagedörren, när det kom en taxi och backade in i hennes bil?
Citera
2016-01-02, 20:16
Medlem
På riktigt?! Behöver man vända sitt fordon på en smal villagata är det självklart att man utnyttjar någons uppfart. Det finns väl inte en enda människa förutom i detta forum som väljer att backa lite, köra framåt lite, backa lite till, köra framåt lite, backa ytterligare, köra framåt igen, backa återigen och till sist köra framåt för att hamna i önskad riktning.

Skulle känna mig som en total idiot om jag framförde mitt fordon på detta sätt i rädsla av att en idiot kan välja att inte kika i backspegeln innan hon backar.

Självklart har din fru gjort fel, hur fan har hon missat att en bil stod bakom henne när hon backade?

Nu var det en bil som blev skadad och det är inte hela världen, men anta att det var nån grannunge som stod på tomten... Skulle Flashbackeliten då hävda att: "Öh!!! Treåringen har begått olaga intrång, din fru har ingen skyldighet att kolla i backspegeln på er fastighet... Ööh, treåringen får skylla sig själv!".

Kan fatta att det kan vara irriterande om bilister utnyttjar din uppfart som vändplan regelbundet, med att så skulle vara fallet känns hyfsat osannolikt.

Din fru har i min mening inte en suck gällande att undkomma ansvarsfrågan om ni inte väljer att ljuga så som vissa användare rekommenderar er att göra... Men ska ni ljuga känns det hyfsat efterblivet att ställa frågan du ställer i TS.

Är problemet så stort som du beskriver, bör du skaffa dig en grind... Dock har jag svårt att tro att du bor i ett område där dina grannar regelbundet åker taxi och att din uppfart regelbundet används som vändplats...

Att du dessutom påstår dig ha en fru som knallar ut ur huset och sätter sig i bilen utan någon som helst uppsikt säger det mesta...
Citera
2016-01-02, 20:43
Medlem
oldtimedrunks avatar
Om taxin stack från platsen utan att lämna sina uppgifter så är det smitning. Sen har man väjningsplikt mot allt när man backar.
Citera
2016-01-02, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
På riktigt?! Behöver man vända sitt fordon på en smal villagata är det självklart att man utnyttjar någons uppfart. Det finns väl inte en enda människa förutom i detta forum som väljer att backa lite, köra framåt lite, backa lite till, köra framåt lite, backa ytterligare, köra framåt igen, backa återigen och till sist köra framåt för att hamna i önskad riktning.

Skulle känna mig som en total idiot om jag framförde mitt fordon på detta sätt i rädsla av att en idiot kan välja att inte kika i backspegeln innan hon backar.

Självklart har din fru gjort fel, hur fan har hon missat att en bil stod bakom henne när hon backade?

Nu var det en bil som blev skadad och det är inte hela världen, men anta att det var nån grannunge som stod på tomten... Skulle Flashbackeliten då hävda att: "Öh!!! Treåringen har begått olaga intrång, din fru har ingen skyldighet att kolla i backspegeln på er fastighet... Ööh, treåringen får skylla sig själv!".

Kan fatta att det kan vara irriterande om bilister utnyttjar din uppfart som vändplan regelbundet, med att så skulle vara fallet känns hyfsat osannolikt.

Din fru har i min mening inte en suck gällande att undkomma ansvarsfrågan om ni inte väljer att ljuga så som vissa användare rekommenderar er att göra... Men ska ni ljuga känns det hyfsat efterblivet att ställa frågan du ställer i TS.

Är problemet så stort som du beskriver, bör du skaffa dig en grind... Dock har jag svårt att tro att du bor i ett område där dina grannar regelbundet åker taxi och att din uppfart regelbundet används som vändplats...

Att du dessutom påstår dig ha en fru som knallar ut ur huset och sätter sig i bilen utan någon som helst uppsikt säger det mesta...

När man vänder på en uppfart står man inte still många hundradelar, det är faktiskt sannolikt att
taxin inte stod still och då är det minst lika mycket hans fel som inte noterade den öppna garageporten och den startade bilen däri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in