2016-01-02, 15:46
Medlem
fluffypuffys avatar
Varför inte lägga ut sånna fär små spikmojänger man ser i filmer på slutet av uppfarten så slutas det nog snart vändas där

Gällande händelsen så är det alltid den som backar som håller ansvaret oavsett plats eller situation tyvärr.
Citera
2016-01-02, 15:48
Medlem
M1159s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Om polisanmälan lämnas in, ja. Men då lär hela olyckan utredas, att backa ut ur ett garage utan att ha kontroll över vad som finns utanför kan mycket väl klassas som vårdslös körning.

Lämnar båda parter in anmälan till sina försäkringsbolag och låter dessa lösa skaderegleringen blir inte polisen involverad.

Ja förmodligen är det förnuftigt att ligga lågt där, jag vet ju att min sambo inte är den skarpaste föraren av fordon, men det retar mig allt lite att någon gör intrång och vi får betala pengar för detta (så blir det i slutänden) efter detta så kommer vår uppfart vara spärrad för infart det lovar jag.
Citera
2016-01-02, 15:49
Medlem
M1159s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Varför inte lägga ut sånna fär små spikmojänger man ser i filmer på slutet av uppfarten så slutas det nog snart vändas där

Gällande händelsen så är det alltid den som backar som håller ansvaret oavsett plats eller situation tyvärr.

Jo jag är medveten om detta, men att bevisa att bägge backade samtidigt går nog inte.
Citera
2016-01-02, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M1159
Ja förmodligen är det förnuftigt att ligga lågt där, jag vet ju att min sambo inte är den skarpaste föraren av fordon, men det retar mig allt lite att någon gör intrång och vi får betala pengar för detta (så blir det i slutänden) efter detta så kommer vår uppfart vara spärrad för infart det lovar jag.

För undvikande av oönskade besök av bilar krävs en grind eller bom, med fördel sådan som öppnas när "rätt" bil närmar sig. Tyvärr finns fortfarande risken att damen i huset backar ut bilen utan uppsikt, så där anbefalles att bilen städse backas in i garaget.
Citera
2016-01-02, 15:59
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M1159
Kan det bli några påföljder för taxikillen som avvek från platsen utan att lämna uppgifter, enbart glåpord?
Smitning = Obehörigt avvikande från trafikolycksplats.
Det tappar han garanterat körkortet för.
Även din sambo lär åka dit, vårdslöshet i trafik.
Var jag i din/er sits så hade det kliat i fingrarna att anmäla den smitande taxiföraren.
Kan också tänka mig att uppgiften om att han stod stilla vid olyckstillfället kan verka lite blek i och med att han valde att skrika förolämpnigar och sen smita utan att ni bytt uppgifter.

Edit. Tänk om det var så att din sambo "stod stilla" och blev påbackad av en taxi, och taxin då valde att smita men ni fick reg nr.?
Ord står mot ord och det var ju taxichaffisen som valde att smita.
Senast redigerad av Onanikrem 2016-01-02 kl. 16:11.
Citera
2016-01-02, 16:14
Medlem
mandelbiskviers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Smitning = Obehörigt avvikande från trafikolycksplats.
Det tappar han garanterat körkortet för.
Även din sambo lär åka dit, vårdslöshet i trafik.
Var jag i din/er sits så hade det kliat i fingrarna att anmäla den smitande taxiföraren.
Kan också tänka mig att uppgiften om att han stod stilla vid olyckstillfället kan verka lite blek i och med att han valde att skrika förolämpnigar och sen smita utan att ni bytt uppgifter.

Edit. Tänk om det var så att din sambo "stod stilla" och blev påbackad av en taxi, och taxin då valde att smita men ni fick reg nr.?
Ord står mot ord och det var ju taxichaffisen som valde att smita.

Detta.

Din sambo stod stilla, taxichauffören backar in på eran uppfart och krockar i din sambos bil, blir förbannat och skäller ut hon/skyller ifrån sig för att sedan smita.! Vattentätt!

Edit: Och ni var givetvis två som såg hela förloppet, frugan i backspegeln och du från huset.
Citera
2016-01-02, 16:18
Medlem
Taxibilar brukar ha anledningar till varför de är på olika bostadsområden, och det räcker ju egentligen med att han skulle säga att han väntade på en kund och att han av misstag ställt sig på fel adress. Så att taxibilen stod där är ju en sak som jag inte tror påverkar ansvarsfrågan i själva tillbudet, inte ens att han avvek påverkar ju inte heller ansvarsfrågan. Smitningen är ju en helt egen historia, så enklast är ju att ta smällen av att sambon inte klarar av att framföra fordonet. Att försöka få taxiföraren fälld för smitning är ju möjligen tom kontraproduktivt i frågan.

Börja med att kontakta taxiväxeln för att få numret till föraren och förklara att det är lite besvärlig sits IOM att han avvek, bara där lär han få förklara sig för trafikchefen på bolaget och säg att du är väldigt besviken på taxiföretaget. Varje taxi är oftast ett enmansföretag, så rent juridiskt är det ju föraren du ska lösa detta med, men stora taxiföretag är ju mån om sitt rykte och att en förare smiter från en olycksplats är rätt illa.
Citera
2016-01-02, 16:30
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mandelbiskvier
Detta.

Din sambo stod stilla, taxichauffören backar in på eran uppfart och krockar i din sambos bil, blir förbannat och skäller ut hon/skyller ifrån sig för att sedan smita.! Vattentätt!

Edit: Och ni var givetvis två som såg hela förloppet, frugan i backspegeln och du från huset.

Jag tänker ungefär som mandelbiskvier i det här fallet också. Även om jag tycker mig att det är frugan din som är vållande och gjort fel från början, i och med att hon inte hade uppsikt när hon backade. Men - nu agerade taxichauffören som han gjorde och sedan stack därifrån innan ni kunde komma överens om uppgifter samt vem som orsakade det hela (vems fel det är), varpå han dessutom agerade aggressivt innan frugan ens (lyckades) komma ur bilen och deltaga i diskussionen (även om tiden gick).

Så jag hade nog satsat på att anmäla honom både som vållande och för smitning, på grund av hans uppträdande både under och efter kollisionen. Vare sig det är rätt eller fel

Citat:
Ursprungligen postat av scheele

Börja med att kontakta taxiväxeln för att få numret till föraren och förklara att det är lite besvärlig sits IOM att han avvek, bara där lär han få förklara sig för trafikchefen på bolaget och säg att du är väldigt besviken på taxiföretaget. Varje taxi är oftast ett enmansföretag, så rent juridiskt är det ju föraren du ska lösa detta med, men stora taxiföretag är ju mån om sitt rykte och att en förare smiter från en olycksplats är rätt illa.

This.
Senast redigerad av frange 2016-01-02 kl. 16:36.
Citera
2016-01-02, 16:32
Medlem
Pansarveckets avatar
För det första ska din kärring inte ha körkort överhuvudtaget. För det andra har hon kört på ett stillastående hinder.
Vill du dessutom låta henne slippa ta ansvar eller svara för sina handlingar borde hon kanske gå till en psykolog?
Hon ska absolut inte köra bil i alla fall om hon inte kan göra det på ett tryggt och säkert sätt.

Beträffande "inkräktaren".
Nej, det räknas inte som hemfridsbrott att köra taxi och stanna utanför hus.

Om droskisen får vara där eller inte är en helt annan fråga. Vart exakt befann han sig, på eller utanför din uppfart? Hur ser den ut? Är det tydligt avskilt från den allmänna vägen? Osv.
Troligen har ni rätt att avhysa honom om han är på er tomt och det syns tydligt att det är er tomt.

Men ni har ingen som helst rätt att köra på honom. Märker du att frågan är ganska korkad vid det här laget?

Nu till verkligheten; det är varken du eller flashback som ska avgöra skuldfrågan eller ansvarsfrågan. Det gör respektive försäkringsbolag alldeles utan din hjälp, tackar som frågar.

Finns det inga synliga skador på hans bil behöver han inte stanna och lyssna på dig som inte har något med saken att göra.
Senast redigerad av Pansarvecket 2016-01-02 kl. 16:35.
Citera
2016-01-02, 16:32
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Taxibilar brukar ha anledningar till varför de är på olika bostadsområden, och det räcker ju egentligen med att han skulle säga att han väntade på en kund och att han av misstag ställt sig på fel adress. Så att taxibilen stod där är ju en sak som jag inte tror påverkar ansvarsfrågan i själva tillbudet, inte ens att han avvek påverkar ju inte heller ansvarsfrågan. Smitningen är ju en helt egen historia, så enklast är ju att ta smällen av att sambon inte klarar av att framföra fordonet. Att försöka få taxiföraren fälld för smitning är ju möjligen tom kontraproduktivt i frågan.

Ja, alla gör vi olika.
Själv hade jag kontaktat mitt försäkringsbolag och berättat att min fru blivit påbackad av en taxi på vår uppfart, sen drog han.
I och med att han avvikit så har han tappat sin trovärdighet.
Citera
2016-01-02, 16:38
Bannlyst
Den som orsakar olyckan är i princip alltid ansvarig även om den som blir påkörd gjorde "fel" från början.

Man kan ALDRIG köra in i någon annan om man hade kunnat förhindra det.
Citera
2016-01-02, 16:45
Medlem
Citat:

Första stycket har jag inget att invända mot, men fortsatt förfarande är absolut enklast att låta försäkringsbolaget ta hand om. När det gäller körningen är det mycket riktigt chauffören som är ansvarig, men försäkringstekniskt är det ägaren av bilen eftersom vi har en trafikskadelag som innefattar obligatorisk trafikförsäkring kopplad till fordonet. Då ts redan har motpartens registreringsnummer är det tillfyllest för en skadeanmälan, sedan låter man skadereglerare på försäkringsbolaget slutföra det hela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in