• 1
  • 2
2016-01-02, 15:14
Medlem
M1159s avatar
Vi bor som sista hus på gatan,det är en återvändsgata där vändplanen ligger ca 35-40 meter efter vårt hus.
Numera är folk så lata så de hellre använder vår garageuppfart som vändplan, i går så hände den tråkig sak, min sambo skulle backa ut bilen från garaget, då hon inte är Sveriges bästa bilförare så blev det som vanlig högt motorvarv backen läggs i och sedan upp med kopplingen utan någon kontroll.

Tyvärr så hade en taxi backat in på vår vändplan samtidigt som min sambo backade ut och det blev en präktig smäll, föraren av taxi for ut ur bilen min sambo satt som förlamad bakom ratten och hade inte riktigt uppfattat vad som hänt.

Föraren av taxi var helt vansinnig och skrek att han blivit påkörd på flit och hänvisade till att han stod stilla med bilen när han blev påkörd och att felet helt var min sambos.

Det var naturligtvis jag som fick ta hand om snacket, då min sambo inte var i vigör att tala något sammanhängande, jag talade om för taxikillen att han hade ingen anledning att befinna sig på vår uppfart, han hävdade att han hade rätt att vända där och att vi (sambon) var helt vållande till olyckan, jag var naturligtvis av en annan åsikt.

Det slutade med en ordentlig ordväxling, och sedan satte sig föraren av taxi i bilen och drog iväg, givetvis har jag taxinummer samt reggnummer på fordonet.

Den som är kunnig i juridiken får gärna ge mig/oss tips om hur det ligger till i detta ärende.

Lustigkurrar som lås in kärringen konfiskera körkortet mm undanbedes
Citera
2016-01-02, 15:26
Medlem
Emerains avatar
Det tråkiga för dig är att det är två olika diskussioner, vems fel det var för olyckan och om taxin ens fick vara där.

Det är fortfarande din sambos fel till olyckan. För att taxin mycket riktigt stod stilla. Taxin stod stilla och blev påkörd. Det är din sambos fel.

Samma sak om det hade varit en människa som blev påkörd. Även om den inte hade något där att göra så får man inte köra på någon.

Och vill ni inte ha folk in på er tomt som vänder bilar så får ni sätta upp staket och grind som gör det till större omak. Skulle någon ändå öppna åka in och vända så kan ni bara skälla på dem.
Citera
2016-01-02, 15:26
Medlem
smurflers avatar
4 kap. 6 §
Den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad, vare sig det är rum, hus, gård eller fartyg, dömes för hemfridsbrott till böter.
Intränger eller kvarstannar någon eljest obehörigen i kontor, fabrik, annan byggnad eller fartyg, på upplagsplats eller på annat dylikt ställe,
dömes för olaga intrång till böter. Är brott som i första eller andra stycket sägs grovt, dömes till fängelse i högst två år.

Torde även kunna appliceras på garageuppfart.
Citera
2016-01-02, 15:28
Medlem
Om vi tar det för gott det som droskchauffören hävdar, alltså att dennes fordon stod stilla när sammanstötningen inträffade, så kan jag inte annat än se att din sambo är vållande. Tar därmed inte ställning till om det är tillåtet att vända på uppfarten, det är i sig egalt, står där en bil föreligger ingen rätt att backa på den.

Däremot är frågan om inte den som avlägsnade sig har gjort sig skyldig till smitning, vad jag förstår lämnades inga kontaktuppgifter av droskchauffören. Troligen kommer dock dessa uppgifter i dagen när bilens ägare lämnar in anspråk på ersättning för uppkomna skador.
Senast redigerad av Nordiad 2016-01-02 kl. 15:32.
Citera
2016-01-02, 15:29
Medlem
M1159s avatar
[SPOILER
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Det tråkiga för dig är att det är två olika diskussioner, vems fel det var för olyckan och om taxin ens fick vara där.

Det är fortfarande din sambos fel till olyckan. För att taxin mycket riktigt stod stilla. Taxin stod stilla och blev påkörd. Det är din sambos fel.

Samma sak om det hade varit en människa som blev påkörd. Även om den inte hade något där att göra så får man inte köra på någon.

Och vill ni inte ha folk in på er tomt som vänder bilar så får ni sätta upp staket och grind som gör det till större omak. Skulle någon ändå öppna åka in och vända så kan ni bara skälla på dem.
][/spoiler]

Ja så kan det vara, men jag är inte helt säker på att taxi stod stilla jag misstänker starkt att även han backade (stora skador) men att bevisa detta är ju helt omöjligt.
Citera
2016-01-02, 15:34
Medlem
Som beskrivningen är har ts enbart att lämna in skadeanmälan till sitt försäkringsbolag, sedan löser de vållandefrågan på övligt vis.
Citera
2016-01-02, 15:36
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M1159
Ja så kan det vara, men jag är inte helt säker på att taxi stod stilla jag misstänker starkt att även han backade (stora skador) men att bevisa detta är ju helt omöjligt.

Men hur är uppsikten för din fru innan hon hoppar in i bilen? Ser hon ingenting så kan väl det vara ett tecken på att det inte fanns någon där då och han är på väg att backa in? Givetvis beroende på sikt och hur långt hon faktiskt backar runt krökar och hörn?
Citera
2016-01-02, 15:36
Medlem
M1159s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Som beskrivningen är har ts enbart att lämna in skadeanmälan till sitt försäkringsbolag, sedan löser de vållandefrågan på övligt vis.

Kan det bli några påföljder för taxikillen som avvek från platsen utan att lämna uppgifter, enbart glåpord?
Citera
2016-01-02, 15:38
Medlem
M1159s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Men hur är uppsikten för din fru innan hon hoppar in i bilen? Ser hon ingenting så kan väl det vara ett tecken på att det inte fanns någon där då och han är på väg att backa in? Givetvis beroende på sikt och hur långt hon faktiskt backar runt krökar och hörn?

När hon öppnar garageporten och sätter sig i bilen finns inget där, det är inga hörn och krökar raka spåret bara.
Citera
2016-01-02, 15:39
Medlem
Inaniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfler
4 kap. 6 §
Den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad, vare sig det är rum, hus, gård eller fartyg, dömes för hemfridsbrott till böter.
Intränger eller kvarstannar någon eljest obehörigen i kontor, fabrik, annan byggnad eller fartyg, på upplagsplats eller på annat dylikt ställe,
dömes för olaga intrång till böter. Är brott som i första eller andra stycket sägs grovt, dömes till fängelse i högst två år.

Torde även kunna appliceras på garageuppfart.

Två fel gör inte ett rätt. Bara för att taxichauffören gjorde fel har hon inte rätt att köra på honom. Men visst kan dom ju upprätta en anmälan om olaga intrång men den kommer troligen inte att leda någonstans.

TS: Hade han fronten in mot bostaden eller var det bakdelen som var på väg in? Ord kommer ju att stå mot ord om båda höll på att backa eller inte, och ni kan ju hävda att det finns ju absolut ingen anledning för honom att stå parkerad på eran uppfart mer än när han håller på att vända (då står man ju i princip aldrig still).
Kontakta erat försäkringsbolag och se vad dom säger, jag skulle inte bli förvånad om dom ser det som att båda är vållande.
Citera
2016-01-02, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M1159
Kan det bli några påföljder för taxikillen som avvek från platsen utan att lämna uppgifter, enbart glåpord?
Om polisanmälan lämnas in, ja. Men då lär hela olyckan utredas, att backa ut ur ett garage utan att ha kontroll över vad som finns utanför kan mycket väl klassas som vårdslös körning.

Lämnar båda parter in anmälan till sina försäkringsbolag och låter dessa lösa skaderegleringen blir inte polisen involverad.
Citera
2016-01-02, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inanis
Två fel gör inte ett rätt. Bara för att taxichauffören gjorde fel har hon inte rätt att köra på honom. Men visst kan dom ju upprätta en anmälan om olaga intrång men den kommer troligen inte att leda någonstans.

TS: Hade han fronten in mot bostaden eller var det bakdelen som var på väg in? Ord kommer ju att stå mot ord om båda höll på att backa eller inte, och ni kan ju hävda att det finns ju absolut ingen anledning för honom att stå parkerad på eran uppfart mer än när han håller på att vända (då står man ju i princip aldrig still).
Kontakta erat försäkringsbolag och se vad dom säger, jag skulle inte bli förvånad om dom ser det som att båda är vållande.

Att blanda in påståenden om att droskbilen parkerats utan anledning tillför absolut ingenting, kommer snarare att ses som en bortförklaring.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in