Citat:
SAOL är väsentligt mindre auktoritativ för fackterminologi än för allmänspråk. Och vikta är ren fackterminologi. SAOL påstår alltså inte att väga kan användas i betydelsen vikta - som i vägt medelvärde. Ordlistan påstår tvärtom att vikta kan betyda väga. Det vill jag påstå är direkt fel, ett fel som med all sannolikhet har betingats av att den ansvariga för uppslagsordet har varit en nordiska språkare som börjar få problem med matematiken redan vid procenträkning.
Det är precis vad jag skrivit att »viktat« är det fackterminologiska begreppet även om en och annan fackperson faktiskt även använder »vägt«.
Det facknördarna inte förstår är att ett vägt medelvärde är samma sak. Det är nämligen så att man har vägt varje ingående komponent för att på så sätt bättre återspegla förhållandet jämfört med ett ovägt medelvärde.
Citat:
Det har jag gjort och det har du även kvitterat, men jag tror att det snarare är du som inte riktigt förstår vad du säger.
Citat:
Det är som att säga att du vägt dig när du tagit på dig en ryggsäck.
Nej, det är bara ytterligare ett undermåligt exempel från din sida. Säger du att du viktat dig när du tagit på dig en ryggsäck?
När man tagit på sig en ryggsäck har man gjort sig redo för utflykt. Man har vägt argumenten innan man fattade det beslutet.
Rent praktiskt har man vägt de delar som stoppas i och innan man tar på sig ryggsäcken har man vägt ungefär vad den har för tyngd så att man orkar den.
Citat:
Visst är jag det, men jag är inte så mottaglig för ett direkt felaktigt påstående kommer från någon som bevisat upprepade gånger att han inte vet vad det är han talar om, samt säger emot sig själv titt som tätt.
Det beror på att du inte vill förstå.
Citat:
Finns det någon anledning till varför du inte svarar på Hamilkars inlägg? Vågar du inte? Fegis
Är du 10 år?
Senast redigerad av HerrGickhan 2015-12-16 kl. 17:41.
Senast redigerad av HerrGickhan 2015-12-16 kl. 17:41.