Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Motfråga: har du viktat dig?
Jag har viktat observationen av min kroppsvikt med 1/20.
Svara nu på frågan, har jag vägt mig i båda scenarion?
Citat:
Lite mer substans:
Jag sätter värden på ingående komponenter i en medelvärdesberäkning i stället för att bara räkna medelvärdet rätt av.
En utbildningsinstans håller en kurs uppdelad i två grupper. De har ett slutprov som kan ge ett betyg från 1 till 5.
Kurs 1 har 10 deltagare och medelbetyg 3
Kurs 2 har 20 deltagare och medelbetyg 4
Genom att väga in hur många deltagare som deltog i respektive kurs ges det vägda medelbetyget (fackterminologiskt kallat viktat medelvärde eftersom man ger vikt och därmed väger de olika delarna) för kursen:
(10 x 3) + (20 x 4) / 30 = 3,67
Du är fast i ditt enda exempel där du bestämt att vikten är direkt korrelerad till antal observationer, kan du ge en generell förklaring i stället? Eller är det så att du tror att det här är det enda sättet att få ett viktat medelvärde?
Om jag har en observation x, antalet inlägg gjorda av mig i den här diskussionen, och viktar den observationen med en slumpmässigt vald faktor b~U(0,1) så har jag en viktad observation - inte en vägd observation.
Om jag har många observationer x_i, antalet inlägg gjorda av olika användare där i definierar vilken användare som skrivit inläggen, och viktar dessa observationer med slumpmässigt valda faktorer (b_i)~U(0,1), varpå jag sedan delar summan av de viktade observationerna med summan av vikterna så har jag ett viktat medelvärde, jag har inte ett vägt medelvärde. Detta eftersom att jag har viktat, inte vägt, observationerna.
Förstår du hur det fungerar?
Citat:
Du är mer än lovligt naiv. Det gör mig inget att du använder ett förolämpande uttryckssätt. Det är en del av din oförmåga.
Vad säger det om dig, då det var du som började vara otrevlig?