2015-12-15, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det var nog bland de första sakerna jag tillförde tråden när jag rättade ditt felaktiga användande av begreppet »perfekta synonymer«.
Fast nu är det ju du, inte jag, som hävdar att verben "vikta" och "väga" är perfekta synonymer.

Citat:
Du sa att det var inkorrekt och jag har bevisat att det finns utrymme för att använda det.
Har du gått från att säga att "viktat medelvärde" och "vägt medelvärde" är synonymer, till att säga att det finns ett (1) viktat medelvärde som kan kan kallas "vägt medelvärde"? Eller tror du fortfarande att det specifika exemplet är definitionen av "viktat medelvärde"?
Citera
2015-12-15, 16:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Fast nu är det ju du, inte jag, som hävdar att verben "vikta" och "väga" är perfekta synonymer.

Läs följande inlägg en gång till och återkom med ditt påstående:

(FB) "Vikta" istället för "väga" (inom statistik, matematik)

Citat:
Har du gått från att säga att "viktat medelvärde" och "vägt medelvärde" är synonymer, till att säga att det finns ett (1) viktat medelvärde som kan kan kallas "vägt medelvärde"? Eller tror du fortfarande att det specifika exemplet är definitionen av "viktat medelvärde"?

De är betyder samma sak när »vägt medelvärde« används, men »viktat medelvärde« är mycket vanligare bland statistiker.
Citera
2015-12-15, 16:11
Medlem
Citat:
Läs följande inlägg en gång till och återkom med ditt påstående:

(FB) "Vikta" istället för "väga" (inom statistik, matematik)

De är betyder samma sak när »vägt medelvärde« används, men »viktat medelvärde« är mycket vanligare bland statistiker.
Det är fortfarande otydligt om du ändrat åsikt, eller om du inte förstår vad ett viktat medelvärde är.
Citera
2015-12-15, 16:26
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det är fortfarande otydligt om du ändrat åsikt, eller om du inte förstår vad ett viktat medelvärde är.

Tråden handlar inte om mig, men du får väl fundera vidare på det.
Citera
2015-12-15, 16:39
Medlem
Citat:
Tråden handlar inte om mig, men du får väl fundera vidare på det.
Du har alltså förstått att du inte visste vad ett viktat medelvärde var, gick på stenhårt, och nu när du skäms försöker du få det till att du minsann bara menade att man kan säga det när man talar om en (1) specifik formel. Du är lika pinsam som vanligt. Men det är ju glädjande att se att din intellektuella ohederlighet är konstant.
Citera
2015-12-15, 16:40
Medlem
VonFanderblads avatar
Vikta är det korrekta. Punkt.
Citera
2015-12-15, 16:49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Du har alltså förstått att du inte visste vad ett viktat medelvärde var, gick på stenhårt, och nu när du skäms försöker du få det till att du minsann bara menade att man kan säga det när man talar om en (1) specifik formel. Du är lika pinsam som vanligt. Men det är ju glädjande att se att din intellektuella ohederlighet är konstant.

Nej, jag har samma hållning som jag haft rätt igenom tråden. Du fortsätter å andra sidan med dina syrliga och nedsättande personpåhopp i vanlig ordning.
Citera
2015-12-15, 22:21
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Stöd?

Slå upp i SAOL så har du ett stöd:

Vad har du för stöd?
SAOL är väsentligt mindre auktoritativ för fackterminologi än för allmänspråk. Och vikta är ren fackterminologi. SAOL påstår alltså inte att väga kan användas i betydelsen vikta - som i vägt medelvärde. Ordlistan påstår tvärtom att vikta kan betyda väga. Det vill jag påstå är direkt fel, ett fel som med all sannolikhet har betingats av att den ansvariga för uppslagsordet har varit en nordiska språkare som börjar få problem med matematiken redan vid procenträkning.
Citera
2015-12-16, 05:24
Medlem
Citat:
Nej, jag har samma hållning som jag haft rätt igenom tråden.
Då har du alltså fortfarande inte förstått vad ett viktat medelvärde är. Om du vetat vad du pratat om så kanske du sluppit skämma ut dig.

Citat:
Du fortsätter å andra sidan med dina syrliga och nedsättande personpåhopp i vanlig ordning.
Du satte tonen. Gnäll inte på att jag blir otrevlig efter upprepade påhopp från dig.
Citera
2015-12-16, 10:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Då har du alltså fortfarande inte förstått vad ett viktat medelvärde är. Om du vetat vad du pratat om så kanske du sluppit skämma ut dig.

Du satte tonen. Gnäll inte på att jag blir otrevlig efter upprepade påhopp från dig.

Jodå, jag kan detta. Det är du som inte förstått att det som är viktat därmed är vägt.

Skammen får du bära själv, men det är nog inget problem eftersom du tycks fullständigt oemottaglig för alternativa synsätt.
Citera
2015-12-16, 13:50
Medlem
Citat:
Jodå, jag kan detta.
Du har ju, trots flera försök, trots att det till och med redan beskrivits, fortfarande inte lyckats ge en korrekt definition av viktat medelvärde.

Citat:
Det är du som inte förstått att det som är viktat därmed är vägt.
Det är som att säga att du vägt dig när du tagit på dig en ryggsäck.

Citat:
Skammen får du bära själv, men det är nog inget problem eftersom du tycks fullständigt oemottaglig för alternativa synsätt.
Visst är jag det, men jag är inte så mottaglig för ett direkt felaktigt påstående kommer från någon som bevisat upprepade gånger att han inte vet vad det är han talar om, samt säger emot sig själv titt som tätt.

Finns det någon anledning till varför du inte svarar på Hamilkars inlägg? Vågar du inte? Fegis
Citera
2015-12-16, 16:17
Medlem
intesants avatar
Citat:
Det är som att säga att du vägt dig när du tagit på dig en ryggsäck.

Hihi....

Och sen används ju vikta inte bara om medelvärden även om det var det som var TS exempel. Som jag nämnde säger man ju att man viktar parametrar i en optimering t ex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in