Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Det som skiljer din syn från min är att du fokuserar på att det är själva viktningen (alltså vikten i sig) som är det enda som sker. Jag öppnar däremot upp för att viktningen innebär att det som viktats därefter väger något annat än det gjorde före viktningen. Jag påstår att det är själva motivet till att använda begreppet »vägt medelvärde«.
Med detta säger jag inte att väga och vikta är perfekta synonymer och jag hade absolut kunnat förtydliga mig i inlägget genom att säga att de är synonymer i ett visst avseende.
De är inte synonymer över huvud taget. När man väger någonting så mäter man hur stor vikt objektet har, medan när man viktar någonting så tillsätter man en vikt. Mätning är inte detsamma som tillsättning (sedan så kan man visserligen inte göra en perfekt objektiv mätning av någonting, utan viss subjektivitet, och därmed även viktning, förekommer i alla mätningar, men det är irrelevant för diskussionen). En viktning kan sedan självklart grunda sig i vägningar. Tex så kanske man har en fabrik som massproducerar tärningar och man vill vikta en godtycklig tärning (dvs, tillsätta vikter till varje möjligt utfall av tärningen) så att snittet av alla utfall blir 3.5, som sig bör. Det kan man göra genom att väga en stor mängd utfall hos en stor mängd tärningar producerade i fabriken, dvs mäta hur stor sannolikheten är att det blir ett visst utfall från en godtyckligt vald tärning.
Ett annat exempel är att man vill vikta partisympatiundersökningar från olika opinionsinstitut, så att man i framtida undersökningar kan tillsätta vikter till olika institut och därigenom få ett bättre resultat, än om man bara tittar på ett instituts resultat. Dessa vikter kan man ta fram genom att väga de olika institutens resultat gentemot vad de faktiska resultatet i tex valen blir. Vi kanske har att opinionsinstitut A överskattar parti a med 10 %, medan opinionsinstitut B underskattar parti a med 5 %. Tar vi bara snittet av dem så får vi (1.1 + 0.95)/2 = 2.05/2 = 1.025, dvs en överskattning av det riktiga resultatet med 2.5 %. Men eftersom vi vet hur mycket de olika instituten över-, respektive underskattar eftersom vi har vägt deras resultat gentemot "facit", så kan vi tillsätta vikter; för opinionsinstitut A tillsätter vi vikten 1/1.1 för parti a, och för opinionsinstitut tillsätter vi vikten 1/0.95 för parti a.
I fortsättningen när vi gör en partisympatiundersökning får vi därmed, (1.1/1.1 + 0.95/0.95)/2 = (1+1)/2 = 1, dvs det korrekta svaret.
I verkligheten ändras dock dessa vikter och man måste så klart justera dem efterhand.