Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-16, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldenG
Vad är sannolikheten att 'vägt medelvärde' har tillkommit av filosofiska skäl jämförd med sannolikheten av enkel översättningsfel med möjlig inverkan av missuppfattning av 'weighted' eller 'gewichteter'?
Du menar sannolikheten att en man som inte vet vad ett viktat medelvärde är skulle ha rätt och konsensus bland statistiker och andra forskare som använder sig av liknande metoder är felaktig? Skitliten. (Ja, det är godkänd fackterminologi )
Citera
2015-12-16, 20:09
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Jag svarade på frågan; observationen är viktad med 1/20.

Din tur, svara på frågan.

Citat:
Du har genomgående hävdat att viktat och vägt medelvärde betyder samma sak. Det du gör är däremot att visa att du tycker att ett (1) sätt att komma fram till ett viktat medelvärde kan anses göras genom vägning. Kan du ge ett mer generellt exempel i stället, där du faktiskt visar att du vet vad ett viktat medelvärde är?

Om jag säger att ett äpple väger ett kilo, och sedan ändrar mig och säger att äpplet väger fem kilo. Har jag vägt äpplet?

Du menar dig själv nu, va?

Citat:
När handlaren jämför mjölets vikt med tyngderna i andra vågskålen så gör han det för att komma fram till vad mjölet väger. Han mäter vikten. Objektivt alltså. Det är ingen beskrivning av vad ett viktat medelvärde är.

Har någon påstått det? Du rycker frågan ur ett sammanhang in i ett annat.

Citat:
Han hade däremot kunnat ge ett "viktat" pris om han sagt att det totala priset utgörs av 25 % av mjölet och 75 % av sockret, oavsett hur stor del av den totala vikten mjölet respektive sockret utgör.

Bra att du använder citationstecken eftersom det är slang. Men, visst det är ett vägt pris för vardera del.
Senast redigerad av HerrGickhan 2015-12-16 kl. 20:17.
Citera
2015-12-16, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

Om jag säger att ett äpple väger ett kilo, och sedan ändrar mig och säger att äpplet väger fem kilo. Har jag vägt äpplet?

Du menar dig själv nu, va?

Har någon påstått det? Du rycker frågan ur ett sammanhang in i ett annat.

Bra att du använder citationstecken eftersom det är slang. Men, visst det är ett vägt pris för vardera del.
Du menar alltså att "väga" betyder "tilldela ett slumpmässigt värde"?
Citera
2015-12-16, 21:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Du menar alltså att "väga" betyder "tilldela ett slumpmässigt värde"?

Nej, du har en återkommande benägenhet att tillskriva andra sådant de aldrig skrivit.

Det jag har framfört är om något tilldelats ett värde så är det vägt.
Senast redigerad av HerrGickhan 2015-12-16 kl. 21:12.
Citera
2015-12-16, 21:30
Medlem
Citat:
Nej, du har en återkommande benägenhet att tillskriva andra sådant de aldrig skrivit.
Du säger alltså att du aldrig skrivit att "väga" betyder "tilldela ett slumpmässigt värde". Jag tolkar det som att du säger följande: "väga" betyder inte "tilldela ett slumpmässigt värde". Är det en korrekt tolkning?

Citat:
Det jag har framfört är om något tilldelats ett värde så är det vägt.
Om något är vägt när det tilldelats ett värde så innebär det att "väga" betyder "att tilldela ett värde". Håller du med?
Citera
2015-12-16, 21:58
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Du säger alltså att du aldrig skrivit att "väga" betyder "tilldela ett slumpmässigt värde". Jag tolkar det som att du säger följande: "väga" betyder inte "tilldela ett slumpmässigt värde". Är det en korrekt tolkning?

Om något är vägt när det tilldelats ett värde så innebär det att "väga" betyder "att tilldela ett värde". Håller du med?

Om de ingående komponenterna getts olika tyngd har man vägt och anpassat beräkningen av medelvärdet. Det är på samma sätt med vågen. Varje vikt är vägd och genom att successivt placera dem i den andra vågskålen väger man varan. Det är således två samtidiga processer: viktning (tyngdgivning eller balansering kunde vara alternativa ordval) och vägning (värdera kunde vara ett alternativt ordval).

Jag går tillbaka till mitt inledande inlägg i tråden:

Citat:
Med ditt resonemang skulle vi således göra oss av med alla synonymer. Väga och vikta är synonymer och det är inte konstigare än att en viss bransch valt den ena synonymen före den andra. Det är således branschspecifikt att använda vikta.

Det som skiljer din syn från min är att du fokuserar på att det är själva viktningen (alltså vikten i sig) som är det enda som sker. Jag öppnar däremot upp för att viktningen innebär att det som viktats därefter väger något annat än det gjorde före viktningen. Jag påstår att det är själva motivet till att använda begreppet »vägt medelvärde«.

Med detta säger jag inte att väga och vikta är perfekta synonymer och jag hade absolut kunnat förtydliga mig i inlägget genom att säga att de är synonymer i ett visst avseende.
Senast redigerad av HerrGickhan 2015-12-16 kl. 22:00.
Citera
2015-12-17, 00:47
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Det som skiljer din syn från min är att du fokuserar på att det är själva viktningen (alltså vikten i sig) som är det enda som sker. Jag öppnar däremot upp för att viktningen innebär att det som viktats därefter väger något annat än det gjorde före viktningen. Jag påstår att det är själva motivet till att använda begreppet »vägt medelvärde«.

Med detta säger jag inte att väga och vikta är perfekta synonymer och jag hade absolut kunnat förtydliga mig i inlägget genom att säga att de är synonymer i ett visst avseende.

De är inte synonymer över huvud taget. När man väger någonting så mäter man hur stor vikt objektet har, medan när man viktar någonting så tillsätter man en vikt. Mätning är inte detsamma som tillsättning (sedan så kan man visserligen inte göra en perfekt objektiv mätning av någonting, utan viss subjektivitet, och därmed även viktning, förekommer i alla mätningar, men det är irrelevant för diskussionen). En viktning kan sedan självklart grunda sig i vägningar. Tex så kanske man har en fabrik som massproducerar tärningar och man vill vikta en godtycklig tärning (dvs, tillsätta vikter till varje möjligt utfall av tärningen) så att snittet av alla utfall blir 3.5, som sig bör. Det kan man göra genom att väga en stor mängd utfall hos en stor mängd tärningar producerade i fabriken, dvs mäta hur stor sannolikheten är att det blir ett visst utfall från en godtyckligt vald tärning.

Ett annat exempel är att man vill vikta partisympatiundersökningar från olika opinionsinstitut, så att man i framtida undersökningar kan tillsätta vikter till olika institut och därigenom få ett bättre resultat, än om man bara tittar på ett instituts resultat. Dessa vikter kan man ta fram genom att väga de olika institutens resultat gentemot vad de faktiska resultatet i tex valen blir. Vi kanske har att opinionsinstitut A överskattar parti a med 10 %, medan opinionsinstitut B underskattar parti a med 5 %. Tar vi bara snittet av dem så får vi (1.1 + 0.95)/2 = 2.05/2 = 1.025, dvs en överskattning av det riktiga resultatet med 2.5 %. Men eftersom vi vet hur mycket de olika instituten över-, respektive underskattar eftersom vi har vägt deras resultat gentemot "facit", så kan vi tillsätta vikter; för opinionsinstitut A tillsätter vi vikten 1/1.1 för parti a, och för opinionsinstitut tillsätter vi vikten 1/0.95 för parti a.

I fortsättningen när vi gör en partisympatiundersökning får vi därmed, (1.1/1.1 + 0.95/0.95)/2 = (1+1)/2 = 1, dvs det korrekta svaret.

I verkligheten ändras dock dessa vikter och man måste så klart justera dem efterhand.
Senast redigerad av bjornebarn 2015-12-17 kl. 00:55.
Citera
2015-12-17, 00:59
Medlem
keckoishs avatar
vikta = tillmäta betydelse
väga = mäta vikt
Citera
2015-12-17, 08:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
De är inte synonymer över huvud taget. När man väger någonting så mäter man hur stor vikt objektet har, medan när man viktar någonting så tillsätter man en vikt.

När den tyngden tilldelats så väger komponenten något och därmed är medelvärdet vägt.

Citat:
I verkligheten ändras dock dessa vikter och man måste så klart justera dem efterhand.

Och när de justeras väger de annorlunda än tidigare. När man viktar vill man att de ska väga.

Citat:
Ursprungligen postat av keckoish
vikta = tillmäta betydelse
väga = mäta vikt

Vikta - Ge tyngd

Väga - Ha vikt
Senast redigerad av HerrGickhan 2015-12-17 kl. 08:41.
Citera
2015-12-17, 09:04
Medlem
AldenGs avatar
Citat:
Vikta - Ge tyngd

Väga - Ha vikt

Förutom att vägt eller viktat vadsomhelst gäller en transitiv betydelse och därför måste det väl i sammanhanget vara fråga om något annat av ordets sinnen än att blott ha vikt?

Hursomhelst gillar jag att samtalet börjar röra sig om tvåordiga definitioner i huvudfrågan.
Citera
2015-12-17, 10:43
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
När den tyngden tilldelats så väger komponenten något och därmed är medelvärdet vägt.

Och när de justeras väger de annorlunda än tidigare. När man viktar vill man att de ska väga.

Vikta - Ge tyngd

Väga - Ha vikt

Du säger ju emot dig själv... När tyngd har tilldelats så väger komponenten någonting, men det är endast ett vägt medelvärde om man på något sätt _mäter_ var komponents tyngd i förhållande till de andra. Om jag säger att objekt A väger 5 kg så har jag viktat det, men jag har vägt det först när jag har mätt dess massa med tex en våg, och beroende på hur väl jag valde min vikt under viktningen så kan vägningen överensstämma olika bra med min viktning.
Citera
2015-12-17, 11:47
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Vikta - Ge tyngd
Det tycker jag känns som en direkt olämplig definition då det antyder att det bara skulle handla om att tillföra eller skapa tyngd/vikt. Som redan sagts så handlar det ju snarare om att justera vikt/tyngd i relativa termer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in