Citat:
Ursprungligen postat av
intesant
Nä. Vikta och väga är två olika ord.
Så spännande var det med den saken.
Det är hitta och finna också och om man söker [i denna tråd exempelvis] så finner man att »vikta« och »väga« går mot varandra i betydelsen »tillmäta värde« och »bestämma vikt«. När man väl hittat det så vet man därmed att det inte går att dela in »vikta« och »väga« i strikt mening relativa kontra absoluta mått.
Det går dock alltid att hitta på egna teorier. Jag skulle kunna påstå att hitta bara handlar om fysiska saker och finna handlar om kunskap. Jag hittar en burk och finner en sanning. Så är det naturligtvis inte. Det vore ju lika dumt som att påstå att »vikta« och »väga« inte har någon bibetydelse som sammanfaller.
Citat:
Ursprungligen postat av
rutigtpapper
Dessa ständiga personangrepp...
Ja, när ska du sluta med dem?
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Då förstår jag din förvirring.
Citat:
Om det inte är dina definitioner, var har du hittat dem?
Du går runt, runt, runt i fast övertygelse om att ditt fyrkantiga sätt att se på saken är det enda rätta.
Citat:
Enligt de definitioner du gav, ja. Men definitionen av viktat medelvärde stämmer inte, och då återkommer vi till frågan vad du lutar dig mot när du säger att man kan använda ordet "väga" i betydelsen "tilldela betydelse".
Det gör man väldigt enkelt genom att »väga« bland annat betyder »bestämma en vikt«.
Citat:
Ja, "korrekt" och "inkorrekt".
Nej, det är din uppfattning och den har du inget annat stöd för än att branschen håller sig med »viktat« i akademiska texter. Likafullt har jag visat att SCB och flera använder beteckningen »vägt« för samma sak. Det är således inte inkorrekt, men det är förmodligen prestigemässigt sämre att erkänna det.
Citat:
Anledningen till att vi använder "viktat medelvärde" är för att "vägt medelvärde" är inkorrekt, och förmodligen kommer från samma slags misstag som gör att vissa talar om "weighed mean" på engelska.
Nej, anledningen är att man valt »viktat« med innebörden »tillmäta värde« utan kunskap om att »vägt« med innebörden »bestämma vikt« betyder samma sak. Sedan tror jag även att TS har lite rätt i det att »viktat« låter lite mer prestigetyngt och därför passar sig i den akademiska miljön. En miljö som gör en och annan miljöskadad därhän de inte ser betydelsen bortom beteckningen.