• 9
  • 10
2015-12-17, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Om de ingående komponenterna getts olika tyngd har man vägt och anpassat beräkningen av medelvärdet. Det är på samma sätt med vågen. Varje vikt är vägd och genom att successivt placera dem i den andra vågskålen väger man varan. Det är således två samtidiga processer: viktning (tyngdgivning eller balansering kunde vara alternativa ordval) och vägning (värdera kunde vara ett alternativt ordval).
Med vågen tynger du ner ena vågskålen för att mäta tyngden av det som finns i den andra vågskålen. Det är inte synonymt med ett viktat medelvärde.

Citat:
Det som skiljer din syn från min är att du fokuserar på att det är själva viktningen (alltså vikten i sig) som är det enda som sker. Jag öppnar däremot upp för att viktningen innebär att det som viktats därefter väger något annat än det gjorde före viktningen. Jag påstår att det är själva motivet till att använda begreppet »vägt medelvärde«.
Att du vill se det som att justeringen av observationernas relativa betydelser innebär att observationernas tyngd förändras och att man då kan säga att de väger mer eller mindre än tidigare förstår jag, men det innebär inte att medelvärdet är vägt då man aldrig väger observationerna eller dess medelvärde.
Citera
2015-12-17, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Det tycker jag känns som en direkt olämplig definition då det antyder att det bara skulle handla om att tillföra eller skapa tyngd/vikt. Som redan sagts så handlar det ju snarare om att justera vikt/tyngd i relativa termer.
Ja, särskilt då HerrGickHan menar att "väga" betyder (bland annat) "att tilldela vikt", men INTE "att tilldela vikt slumpmässigt". Och godtyckligt tilldelande av vikt är ju själva grundbulten i ett viktat medelvärde. Att man oftast väljer att vikta enligt t ex sannolikhet/frekvens gör det inte mindre godtyckligt.

Jag tror fortfarande att HerrGickHan till en början (kanske fortfarande) trodde på det han skrev, att ett viktat medelvärde är ett medelvärde där man justerar observationernas relativa betydelse enligt undergruppernas storlek när man använder undergruppernas medelvärden som observationer, för att få fram ett korrekt aritmetiskt medelvärde.

Om man nu ser ett korrekt aritmetiskt medelvärde som en balanspunkt, då är det rationellt att se ovan beskrivna medelvärde som ett vägt medelvärde. Så jag förstår förvirringen.
Citera
2015-12-17, 16:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Det tycker jag känns som en direkt olämplig definition då det antyder att det bara skulle handla om att tillföra eller skapa tyngd/vikt. Som redan sagts så handlar det ju snarare om att justera vikt/tyngd i relativa termer.

Anpassa en tyngd [som väger de ingående komponenterna så att de bättre återspeglar ett verkligt förhållande].

Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Att du vill se det som att justeringen av observationernas relativa betydelser innebär att observationernas tyngd förändras och att man då kan säga att de väger mer eller mindre än tidigare förstår jag, men det innebär inte att medelvärdet är vägt då man aldrig väger observationerna eller dess medelvärde.

Klart att det är vägt, det medger du ju själv. Sedan kan jag ju tycka att såväl viktat som vägt inte är korrekta om man ska vara petnoga. Det borde heta »viktfördelat«.
Senast redigerad av HerrGickhan 2015-12-17 kl. 16:31.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in