Citat:
Ursprungligen postat av
JaneC
Det tycker jag känns som en direkt olämplig definition då det antyder att det bara skulle handla om att tillföra eller skapa tyngd/vikt. Som redan sagts så handlar det ju snarare om att justera vikt/tyngd i relativa termer.
Ja, särskilt då HerrGickHan menar att "väga" betyder (bland annat) "att tilldela vikt", men INTE "att tilldela vikt slumpmässigt". Och godtyckligt tilldelande av vikt är ju själva grundbulten i ett viktat medelvärde. Att man oftast väljer att vikta enligt t ex sannolikhet/frekvens gör det inte mindre godtyckligt.
Jag tror fortfarande att HerrGickHan till en början (kanske fortfarande) trodde på det han skrev, att ett viktat medelvärde är ett medelvärde där man justerar observationernas relativa betydelse enligt undergruppernas storlek när man använder undergruppernas medelvärden som observationer, för att få fram ett korrekt aritmetiskt medelvärde.
Om man nu ser ett korrekt aritmetiskt medelvärde som en balanspunkt, då är det rationellt att se ovan beskrivna medelvärde som ett vägt medelvärde. Så jag förstår förvirringen.