2016-12-12, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trismoun
TS, ditt största problem är:

Förväntningar
Du har helt enkelt orimliga förväntningar på saker du aldrig gjort.

Hur ska du lösa det problemet?
Du har en fantastisk resa framför dig. Om du inte har några förväntningar kommer du bli glad för varje steg. Ex. Din första gång du går till stan och köper ett par jeans. Fantastiskt! Du förväntade dig inte att du skulle klara det. Men det gjorde du. Nu kan du höja förväntningarna då du har fått erfarenhet.

Okej, förstått. Jag ska försöka sänka mina förväntningar på mig själv. Dock så vill jag inte kasta mig huvudstupa in i nåt som jag inte vet hur det fungerar.

Citat:
Nästa gång du ska till stan för att köpa en vattenflaska. Du kan förvänta dig att klara av det, då du gjort något liknande tidigare men den här gången ska du dock säga något ord till kassörskan.
Ex. Hur har din dag varit?
K- Bra, lite småtrött, själv?
Bra tack. Hejdå!

Wow, fantastiskt. Du inte bara köpte något, utan du förde även en konversation. Glädje!

Jag ska försöka tänka mer på det i framtiden. Nyligen så pratade jag faktiskt med en söt tjej som satt bredvid mig på bio (innan filmen hade börjat, alltså).

Citat:
Det du behöver tänka på är inte hur du ska få ett stabilt liv, en flickvän som älskar dig osv. Du kan ha allt det där som slutmål, det är nästan alla människors slutmål. Ditt primära fokus nu borde vara att:

Lära dig att tänka på det du gör bra.

Hmm. Kan inte riktigt komma på nåt. Jag behöver nog hjälp med att komma på det.

Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
TS, har du köpt boken gällande dejtande när man har AS?

Nej, inte än. Jag har däremot lånat Stiljournalen och Alla får ligga från biblioteket. Jag håller på att läsa igenom den sistnämnda, och även göra anteckningar samtidigt.

Citat:
Ursprungligen postat av ig35852
Vill också be om ursäkt om du tog illa upp för mitt senaste inlägg, det var inte meningen. Du har gjort mycket för att förbättra din situation och som du kan vara stolt över. Fortsätt på den inslagna vägen, och ge aldrig upp!

Jag kommer inte ens ihåg vad det var du sa eller vad jag blev arg på, men ursäkten godtas.

Citat:
Ursprungligen postat av knightofsweden
Eller som jag själv hjälpt till med, när jag skrev ett personligt brev och en exakt beskrivning hur ts skulle använda den för att söka jobb. Då krävdes det att jag säger "Säg till när du sökt jobb, så återkommer jag" för att få ts att göra detta.

Jag har sökt jobb. Med brevet du skrev. Två stycken. Ska söka ännu fler efter nyår. Vad säger du om det?

Citat:
Kan du, som verkar förstå ts, förklara vilket språk som sak användas för att TS från start ska förstå vad man menar med "Gå till en ung kvinnlig frisör. Be henne om en fin frisyr".

Ska jag be en kvinnlig frisör om en fin frisyr, eller ska jag gå till min vanliga frisyr och be honom om en av de frisyrer som EddieCabot tipsade om?
http://hairstyleonpoint.com/wp-conte...undercut21.jpg
http://hairstyleonpoint.com/wp-conte...-hairstyle.jpg

Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Som sagt, huvudsaken är inte att du ska sluta tänka på sex, utan att du ska kunna känna lust inför andra saker i livet med.

Det kan jag. Jag ser på film och TV. Jag läser. Jag spelar dataspel. Men jag är inte nöjd med mitt liv alls. Jag är ändå deprimerad, även när jag "har kul".

Citat:
Eller så suger böckerna dase och allt blir värre när du försöker följa deras råd. Baserat på att alla människor jag någonsin hört prata om att de läst "The Game" varit miserabla kvinnohatare skulle jag nog säga att vissa böcker faktiskt kan förvärra en persons liv om de tar till sig av vad som står i dem.

Jag tänker inte läsa The Game. Jag tänker läsa en hel drös andra böcker.

Citat:
Varför frågar du mig om det gör någonting för dig? Hur fan ska jag kunna veta?

Jag vet inte, jag tänkte om det kanske var försent för att kunna hjälpa, eller nåt...

Citat:
Okej, fast vad är det egentligen med kurserna som intresserar dig?

Jag gillar biologi och film.

Citat:
Gör du? Hur kan du då samtidigt inte ha några som helst tankar om vad du ska göra åt dem?

Därför att jag inte vet vad jag ska göra.

Citat:
Hur kan du må dåligt över att vara en samhällsparasit samtidigt som du gång på gång ursäktar samma beteende med att säga "jag vet inte vad jag vill"? Hur kan du må dåligt över att du saknar vänner samtidigt som du ursäktar din sociala isolation med "jag kan inte intressera mig för andra"?

Därför att det är sant.

Citat:
Så försök då? Huvudsaken är inte ifall du klarar att försörja dig på det, utan att du har någonting i livet som du tycker om att göra. Du kan definitivt berätta något, frågan är bara hur pass bra och utvecklad berättelsen kan bli. Det finns ingen anledning för dig att låta bli att försöka.

Jag kan knappast fokusera på att bli t.ex. författare. Pappa har sagt att det är nåt jag måste göra på fritiden, vid sidan av ett riktigt jobb, och han har rätt. Så vad fan ska jag jobba med?

Citat:
Pröva att lägga ut en annons på internet då? T.om. Flashback har ju ett forum för de som söker resekompisar. (FB) Resekompisar

Tack, jag kanske försöker med nåt i sommar.
2016-12-12, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mandy-Lee
Det är en genomgående trend i hela tråden. Du fokuserar på en ovidkommande detalj istället för budskapet som personen vill få fram. Exempelvis så hängde du upp dig på det här med hårvaxet och gjorde det till ett problem när budskapet som användaren ville förmedla var att tjejer (och killar!) i allmänhet uppskattar att man är välgroomad och lägger ner tid på sitt utseende och presentation.

Du flaxar bort råd som du skulle kunna ha nytta av för att det finns nån detalj i det som föreslås som du inte gillar, och resultatet blir att du inte gör nånting istället för att ta till dig rådet och anpassa det så att det skulle passa dig.

Förlåt, jag försöker. Hur skulle jag nånsin kunna fatta att ett tips om hårvax inte är ett tips om hårvax?!

Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Jag klurar lite på det, får du någon habilitering?

Ja, det får jag. Jag ska börja träffa en psykolog i övermorgon.

Citat:
Vi kvinnor ligger inte med någon som vi inte tycker om. Alltså blir steg ett att få en kvinna att gilla dig så pass mycket att hon vill.

Men det vet jag inte hur man gör. Så, tillbaka till ruta ett, med andra ord...

Citat:
Nej jag konstaterar att det är det människor med AS behöver, men för att kunna ge det så måste man kunna tänka som en Aspie själv, så att man kan förklara skillnaden. Och förklara saker på ett hands on sätt.

Vem är det som ska lära mig detta, då?

Citat:
Anledningen till att jag ville att du skulle göra detta fysiskt var för att hålla reda på vad som är viktigt för en annan person. Den som inte engagerar sig i andra, blir inte omtyckt.

Det är en sak att engagera sig, en helt annan sak att komma ihåg och förstå.

Citat:
Jag har för mig att du sagt att du inte har vänner.
Det är lättare att få vänner än en partner. Vänner ställer mindre krav.

Jag kan prata med folk hyfsat bra, men jag kan inte göra dem till mina vänner. Hur gör man?

Citat:
Jag förstår att detta med sex är en del av den manliga identiteten, men finns det inte andra saker som du känner att du behöver?

Jo, det finns det. Det har jag gått igenom mycket i den här tråden. Men jag behöver ändå sex mest.

Citat:
Om det är för att bli en man, så kan du ju alltid gå till en prostituerad.

Nej, det kan jag inte, för det är olagligt i Sverige, och dessutom har jag inte råd. F.ö. är det inte för att bli en man, det är för att jag behöver det rent fysiskt.

Citat:
That's Asperger for you.

Det går inte att kommunicera med en person med AS som med en NT. Vi kommunicerar mellan raderna, det gör inte de och förstår inte.
Ingrid Norrö säger att "orden är tillvarons handtag" för en med AS. Det är bara orden de kan ta till sig, så du måste kommunicera rakt och avskalat.

Man måste vara tydlig. "Budskap" går inte fram, man måste vara konkret.

Så fort folk är konkreta så går det ju hem, och vaxet sitter där det ska.

Det gäller att pinpointa det man vill få fram.

Tack för att du förklarar. Precis så är det.
2016-12-12, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markunator
Det kan jag. Jag ser på film och TV. Jag läser. Jag spelar dataspel. Men jag är inte nöjd med mitt liv alls. Jag är ändå deprimerad, även när jag "har kul".
Jag tänkte väl på lite mer övergripande mål, inte att du gillar att kolla på TV.

Citat:
Jag tänker inte läsa The Game. Jag tänker läsa en hel drös andra böcker.
Det var alltså bara ett talande exempel. Jag hade sagt åt dig att börja lugnt och känna efter om det faktiskt ger dig någonting, fast du gör som du vill.

Citat:
Jag gillar biologi och film.
Det låter ju spännande. Du kanske kunde göra något inom detta om du ska börja studera på heltid senare? Det är väl ingen lysande arbetsmarknad inom något av områdena, men du kan ju undersöka om det finns några yrken inom dessa områden där arbetsmarknaden är större.

Citat:
Därför att jag inte vet vad jag ska göra.

Därför att det är sant.
Det gör du visst om du bara tänker efter själv istället för att vänta på att någon ska säga åt dig vad du ska göra. Vill du sluta vara en samhällsparasit så kan du själv räkna ut att du måste bli självförsörjande genom att skaffa ett jobb. Om du verkligen ville detta så hade du också lagt av att ursäkta dig med "jag vet inte vad jag vill göra" utan fokuserat på att du måste skaffa ett jobb för att du vill uppnå ditt mål att bli självförsörjande.

Citat:
Jag kan knappast fokusera på att bli t.ex. författare. Pappa har sagt att det är nåt jag måste göra på fritiden, vid sidan av ett riktigt jobb, och han har rätt. Så vad fan ska jag jobba med?
För någon månad sedan gick det ju bra att bara vänta på jobb från daglig verksamhet, värst vad tiderna förändras.

Jo, din farsa har givetvis en poäng, men det förändrar inte att du kan ha författarskapet som någonting du strävar mot utöver arbetet. Som sagt, bara att ha något mer långsiktigt mål i livet som du känner lust inför skulle göra dig gott, och förmodligen göra dig till en intressantare person.
2016-12-12, 22:40
Medlem
Mandy-Lees avatar
Citat:
That's Asperger for you.

Det går inte att kommunicera med en person med AS som med en NT. Vi kommunicerar mellan raderna, det gör inte de och förstår inte.
Ingrid Norrö säger att "orden är tillvarons handtag" för en med AS. Det är bara orden de kan ta till sig, så du måste kommunicera rakt och avskalat.

Man måste vara tydlig. "Budskap" går inte fram, man måste vara konkret.

Så fort folk är konkreta så går det ju hem, och vaxet sitter där det ska.

Det gäller att pinpointa det man vill få fram.

Då är det rätt meningslöst att ge exempel på självhjälpsböcker. Råden man hittar där har skrivits för att vara så generella som möjligt så att människor med olika förutsättningar och livsåskådningar kan ta till sig dem (eller åtminstone ta till sig någonting och göra det till sitt eget).

Det finns gränser för hur konkreta vi användare på ett internetforum kan vara, då vi saknar insyn i TS liv.

(TS: om du vill vore det jättebra om du kunde tänka dig att lägga upp ett klipp där du filmar dig själv, som någon föreslog tidigare. Då skulle vi veta mer om dina specifika problemområden och ge konkreta tips på förbättring.)
2016-12-12, 22:42
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markunator
Citat:
Vi kvinnor ligger inte med någon som vi inte tycker om. Alltså blir steg ett att få en kvinna att gilla dig så pass mycket att hon vill.
Men det vet jag inte hur man gör. Så, tillbaka till ruta ett, med andra ord...
Ja, tillbaka till ruta ett. Eller också läser du igenom den här tråden och funderar på vad den handlar om.

Citat:
Citat:
Nej jag konstaterar att det är det människor med AS behöver, men för att kunna ge det så måste man kunna tänka som en Aspie själv, så att man kan förklara skillnaden. Och förklara saker på ett hands on sätt.
Vem är det som ska lära mig detta, då?
Dina föräldrar borde ha gjort det. Därefter borde de ha hjälpt dig att få hjälp. Därefter borde du själv ha sett till att få hjälp. Fast innan hjälp kan nå fram måste den kunna tas emot.

Citat:
Citat:
Anledningen till att jag ville att du skulle göra detta fysiskt var för att hålla reda på vad som är viktigt för en annan person. Den som inte engagerar sig i andra, blir inte omtyckt.
Det är en sak att engagera sig, en helt annan sak att komma ihåg och förstå.
Det är precis just därför som minnesregler, flödesscheman och visuella sociala berättelser är så bra. Man kanske inte förstår varför det funkar som det gör, men man blir ständigt påmind om hur det funkar. Och en dag kommer man ihåg hur det funkar samtidigt som man har en chans att tillämpa det. Och se - erfarenheter börjar byggas, minnen formas, instinkter bildas. Du borde inse potentialen i detta.

Citat:
Citat:
...prostituerad...
Nej, det kan jag inte, för det är olagligt i Sverige, och dessutom har jag inte råd. F.ö. är det inte för att bli en man, det är för att jag behöver det rent fysiskt.
Men... Betyder detta att skälet till att du vill ha en flickvän är att du inte vågar köpa sex och att du inte har råd?

Hur lockande tror du att ett sånt förhållande ter sig för den andra parten?
2016-12-12, 22:52
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Då är det rätt meningslöst att ge exempel på självhjälpsböcker. Råden man hittar där har skrivits för att vara så generella som möjligt så att människor med olika förutsättningar och livsåskådningar kan ta till sig dem (eller åtminstone ta till sig någonting och göra det till sitt eget).

Det finns gränser för hur konkreta vi användare på ett internetforum kan vara, då vi saknar insyn i TS liv.

(TS: om du vill vore det jättebra om du kunde tänka dig att lägga upp ett klipp där du filmar dig själv, som någon föreslog tidigare. Då skulle vi veta mer om dina specifika problemområden och ge konkreta tips på förbättring.)

Jag tror du missförstår. Det är språket som måste vara konkret. Vi NT's lindar in det vi vill säga för att inte framstå som otrevliga. För att mer hamna rätt så är det bra att sikta på att vara burdus.
Inte i meningen otrevlig, utan rakt på sak.

Man få koka ned saker till deras beståndsdelar.

Just nu har vi kommit till att det handlar om att bli omtyckt.

Vad ska TS göra för att bli omtyckt av en tjej.
2016-12-12, 23:10
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach
Ja, tillbaka till ruta ett. Eller också läser du igenom den här tråden och funderar på vad den handlar om.

TS kan inte ta till sig det där.

Citat:
Dina föräldrar borde ha gjort det. Därefter borde de ha hjälpt dig att få hjälp. Därefter borde du själv ha sett till att få hjälp. Fast innan hjälp kan nå fram måste den kunna tas emot.
Föräldrar är nog de minst lämpliga. De är fyllda av känslor av frustration, vanmakt och tillkortakommanden.

Det är inte helt lätt att titta in i en AS hjärna. Du måste själv vara en sk Systemizer för att kunna anpassa ditt tankesätt till AS "style" Det är nog bara INTJ's som kan det, eftersom vi också organiserar i förståelsen av vår omvärld.

TS är den som minst kan be om hjälp. Ingen vet vad den inte har.
Om en människa är blind och inte har något begrepp om vare sig det är att vara blind eller seende, så kan den inte be någon lära den se.
TS är mottaglig.
Som det stod i min länk. Man måste bemöta Aspiesar på en strukturell, organisatorisk nivå.

Det är svårt för man måste tänka om. Alla vi NT's kommunicerar per automatik, ganska så likt våra föräldrar, och vi har tillgång till alla fyra delarna av "four sides of a message" https://en.wikipedia.org/wiki/Four-sides_model

En Aspie har bara tillgång till 1 sida/kanal, både in och ut.

Med andra ord, om du skall blir förstådd så måste du översätta de tre övriga sidorna - så allt går via text, dvs de konkreta ordens betydelse.

Det är väldigt svårt.

Citat:
Det är precis just därför som minnesregler, flödesscheman och visuella sociala berättelser är så bra. Man kanske inte förstår varför det funkar som det gör, men man blir ständigt påmind om hur det funkar. Och en dag kommer man ihåg hur det funkar samtidigt som man har en chans att tillämpa det. Och se - erfarenheter börjar byggas, minnen formas, instinkter bildas. Du borde inse potentialen i detta.

Ja borde och borde, Aspiesar kan inte dra slutsatser baserade på tidigare erfarenheter som vi gör.
Jag vet inte varför du klumpar ihop så olika begrepp?

Konkreta flödessheman är vad TS behöver.

Citat:
Men... Betyder detta att skälet till att du vill ha en flickvän är att du inte vågar köpa sex och att du inte har råd?

Hur lockande tror du att ett sånt förhållande ter sig för den andra parten?
Aspiesar har svårt med ironi, och sarkasmer, de tar orden bokstavliga, så den där slängen är helt bortkastad på TS

Det är också en del av diagnosen att se människor utifrån vilken nytta de har för en själv. Narcissistisk personlighetsstörning är en differentialdiagnos till AS. Men skillnaden i det här fallet är att TS genom sitt handikapp inte kan tolka en "gest"
Han kan alltså inte se avsikten bakom någon handling, därför kan han inte bli rörd över att någon är snäll. Och heller så biter inte sådana här "sting" för han förstår inte avsikten där heller.

Avsikten är att tala om att TS är en egoist, men så länge du inte skriver "Du är en egoist" så kommer det inte nå in.

Om vi pratar om narcissismen som är en egoist på riktigt så ser ju denne andra som möbler beroende på sin grandiosa föreställning om sig själv. Autisten gör det eftersom de inte kan se det som skiljer oss från möblerna dvs vår sociala kommunikation. Vi är helt obegripliga för dem om vi inte tydliggör oss genom språket.
Senast redigerad av Gertrud1 2016-12-12 kl. 23:16.
2016-12-12, 23:10
Medlem
Har nu inte läste hela tråden och upprepar säkert det andra sagt MEN, TS, det du behöver är att först själv må bra och trivas med dig själv och ditt liv. Du lägger fokus fel. Börja med vänner och söka en tillvaro där en tjej blir ett guldkant.

Då har du mycket bättre chanser att få en tjej och endast då kommer relationen av vara sund.
2016-12-12, 23:19
Medlem
Gertrud1s avatar
Det här var faktiskt en bra bild

Vi NT's får ut en massa information ur orden från en anställd till sin chef

http://image.slidesharecdn.com/busin...?cb=1422612199

För en Aspie så är det bara ett konstaterande, det slår inte an strängar.
2016-12-12, 23:22
Medlem
Mandy-Lees avatar
Citat:
Just nu har vi kommit till att det handlar om att bli omtyckt.

Vad ska TS göra för att bli omtyckt av en tjej.

Hur ska man kunna ge ett konkret svar på det där då, tycker du? Kanske skulle det gå om vi talade om en specifik tjej vars karaktär och intressen redan är kända för oss. Då skulle det i någon mån vara möjligt att skräddarsy en del råd, men så är det ju inte nu. Svaret blir istället att det inte finns nån speciell manual att följa om man vill bli omtyckt, eftersom det handlar om människor.

Att komma med klyschor som "bjud på dig själv" och "visa intresse för motparten" är inte så relevant i detta fallet, så jag tänker låta bli.
2016-12-12, 23:25
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ja, TS har bett om ursäkt, och visst det ska han ha cred för, men jag tror inte att han har förstått egentligen varför han bör be om ursäkt eller varför beteendet är olämpligt. Och om man inte förstår varför man gjort fel, så kan man heller inte arbeta mot en förändring. Så cykeln upprepas gång på gång... och någon bestående förändring sker naturligtvis aldrig.

Again this is Asperger for you.

Om man inte har theory of mind, så kan man inte förstå hur ens ord landar.
Han kommer aldrig att förstå något av det genom reflektion.

I övrigt har Dora F förklarat väldigt bra.
2016-12-12, 23:27
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Hur ska man kunna ge ett konkret svar på det där då, tycker du? Kanske skulle det gå om vi talade om en specifik tjej vars karaktär och intressen redan är kända för oss. Då skulle det i någon mån vara möjligt att skräddarsy en del råd, men så är det ju inte nu. Svaret blir istället att det inte finns nån speciell manual att följa om man vill bli omtyckt, eftersom det handlar om människor.

Att komma med klyschor som "bjud på dig själv" och "visa intresse för motparten" är inte så relevant i detta fallet, så jag tänker låta bli.

Jo om man är en systemizer så kan man göra en manual för hur man blir omtyckt.

Om jag ska pinpointa det, så blir man omtyckt om man får andra att må bra. Så visst går det. Det kommer bara ta lite tid.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in