Citat:
Ursprungligen postat av
Gertrud1
Till Markunator
Det låter som psykologen förminskar dig.
Det är ju inte psykologen som avgör hur deprimerad du är utan du själv.
Vad du gett uttryck för här i tråden så har du det ju riktigt svårt, att du tycker så illa om dig själv måste du ju verkligen få hjälp med. Likaså tycker jag att du borde få hjälp med att bearbeta det som skrivs i den här tråden. För allt är ju inte snällt precis.
Du behöver som alla unga hitta en identitet, och den får man ihop med sin omgivning, positiv och negativ feedback.
Så mycket negativ feedback som du har fått så behöver då helt klart något som väger upp. Något som är neutralt och som ser din AS i ett nyktert ljus och inte har en egen agenda. Med det menar jag att vi skriver här för vår egen skull också, och att bara proffs kan enbart ha ditt bästa i åtanke.
Habiliteringen eller den som förmedlat psykologkontakten behöver få veta dina svarta självmordstankar och jag tycker att du kanske skall visa denna tråden. Vem som helst som läser den och är empatisk förstår att du behöver hjälp, att du är i nöd.
Likaså kan det vara bra för dig eftersom du kan ha svårt att beskriva dina problem på så kort tid som det är hos psykologen. Skulle skämmas för att visa den?
Gör inte det, du har inget att skämmas för.
Absolut ingenting. Du framstår som en bra människa som gör så gott du kan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Markunator
Jag orkar tyvärr inte berätta om nåt som har hänt i mitt liv; med flytten och så. Ni blir tvungna att ställa frågor till mig om ni vill veta nåt.
Inte enligt psykologen, och henne tror jag på.
Jag är inte självmordsbenägen.
Jag visste inte riktigt vad jag skulle svara på detta och hur. Jag är bara här sporadiskt och då har jag läst vad du har skrivit om att du velat ta livet av dig, och att du hatar dig själv.
Människor är olika och själv yttrar jag inte saker förrän jag tagit dem under övervägande, där är också en skillnad mellan yngre och äldre. Yngre tar ut svängarna mer och är mer dramatiska. Vad jag vill säga är att det kan vara svårt för NT's att läsa av aspiesar då vi inte delar alla sätt att kommunicera. Det är svårt att få en klar bild av dig, och en del av theory of mind är att det kan vara svårt för dig också att förmedla en.
Citat:
Hon förminskade mig inte alls. Det vara bara det att hon menade att min ledsnad och nedstämdhet berodde på min levnadssituation och inte mitt mentala tillstånd. Därför menade hon att hon inte kunde hjälpa mig, utan att det var Habiliteringen och Kommunen som måste göra det.
Jag är oklar över vad som menas här, men tyvärr verkar detta mer handla om vem som ska ta ansvar än dina verkliga behov.
Hon kan ha menat att är mer ledsen och olycklig än kliniskt deprimerad. Men om man är ledsen så brukar man kunna vara glad mellan varven, men är man deprimerad så är man mer apatisk och orkeslös. Vilket jag tycker du skriver i ditt nya meddelande?
Citat:
Ursprungligen postat av
Markunator
Jag mår inte bra.
Jag kan inte finna nån mening med nåt. Ingen lust att göra nånting.
Jag har en hel mängd med böcker och serietidningar som jag aldrig kommer att läsa. En massa filmer och TV-serier som jag aldrig kommer att se. Flera spel som jag aldrig kommer att klara ut.
Jag klarar helt enkelt inte av så mycket mer än att sitta och titta på iPaden eller iPhonen flera timmar varje dag. Inte ens när jag försöker göra nåt annat kan jag lägga ifrån mig dem. Jag är helt enkelt beroende.
Nja jag skulle inte tolka det som att du är beroende, mera att du använder ipoden eller iPhonen för att distrahera dig från dina jobbiga känslor. Vilket inte är fel, det finns sämre sätt att distrahera sig.
Citat:
Inte heller klarar jag av att gå ut och träffa folk. Jag orkar ingenting. Jag orkar fan inte ens skriva i den här jävla tråden längre. Jag har inget liv.
Här tycker jag att en psykolog kunde hjälpa dig att tänka konstruktivt utefter de förutsättningar du har. Är det något du har tyckt varit roligt tidigare?
Det är svårt för alla som inte åker räkmacka, det är lätt att tro att livet bara tuffar på och fungerar för de flesta, så är det inte. Jag tror att du delar känslan av att livet är torftigt med ganska många människor. Känslan av att det borde vara mer i livet. Vi har alla saker som hindrar oss och som gör att vi kanske inte får drömlivet utan får nöja oss med mindre. Jag undrar vad mådde du bäst av att göra, i de tider livet fungerade bättre för dig?
Känns det ensamt utan dina föräldrar?