2017-03-17, 10:57
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Du fångar det på pricken. Den negativa inställningen till nästan allt nytt här i livet, är fruktansvärt avtändande. Jag har varit tillsammans med en man som var så (han hade dock ingen diagnos, inte officiellt i alla fall). ALLT vad man föreslog var onödigt, meningslöst, jobbigt, tråkigt o.s.v.. Han ville bara gå mellan datorn och TV:n på sin fritid. Jag försökte få honom att testa åtminstone EN gång, men när han inte ens ville göra det så tröttnade jag.

Markus, hur har du tänkt att det ska gå sedan om du hittar en tjej och ni flyttar ihop? Ska hon gå ensam då på nattklubb, irländsk pubafton, opera, historiskt museum, valskurs, ormsafari, hantverksworkwhops, kreatursmarknad, hundutställning, jazzkväll, helgkurs i segling... vad nu hon vill göra? Fast hon har en man? Då kommer det inte att hålla länge.

Detta är en VÄLDIGT viktig fråga. Svara inte "Jag vet inte. Jag vet ingenting. Jag har inte erfarenheten!" , "Jag har inget att erbjuda!", "Jag är ledsen men jag kan inte svara" eller "Jag förstår inte". Ge ett utförligt svar på hur du ser på saker som du inte ser som roliga men som man ibland måste göra ändå. För det är en stor del av förhållanden. ibland måste man göra saker som ens partner vill trots att man tycker att det är det tråkgiaste på jorden och man vill egentligen bara hoppa från en bro för att det är såpass dötrist.
2017-03-17, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markunator
"Jim Carrey's comic convulsions are the only bright spots in this otherwise dim and predictable comedy." - Rotten Tomatoes
Finns det verkligen ingen bättre film med samma budskap och tema?
Nä tack, jag avstår nog ändå, tror jag.

Okej. Jag kan dock inte uppbåda nåt intresse för att söka jobb just nu, tyvärr. Jag tror inte jag vill sommarjobba, dessutom.

Ingen kommer vilja bjuda mig nånstans, nånsin.

Det vet jag inte hur man gör, och jag varken vill eller kan vara "fräck".

Jag vill inte! Vad är det för fel på ris, pasta, potatis och bröd, egentligen?! Det är därifrån jag vill få mina kolhydrater, PUNKT!

Två saker som jag aldrig kommer att kunna göra.

Ytterligare en sak som jag inte vet något om.

Jag skulle inte ha en jävla aning om vad jag höll på med.

Jag har ingen vilja till nåt längre, känns det som.

Vet inte vad jag ska svara på den frågan.

Jag har liksom ingen lust till nåt längre. Ingen lust, ingen passion, inget självförtroende.

Nej, det har inte lyckats och kommer troligen aldrig göra det heller.

Det är helt sjukt att vi ska behöva bli vansinniga på dig över en simpel film.. Du menar alltså att du inte kan avsätta två timmar av den fritid du har i överflöd för att se en rätt rolig film med ett budskap som du verkligen bör ta efter - bara för att Rotten tomatoes har gett den lite tråkig kritik?? Vad sägs om att bilda dig en egen uppfattning istället? Återigen är din trångsynta inställning till både små och stora saker i livet så extremt framträdande och det är bara ditt eget fel. Inte dina diagnosers.
Är det samma visa med bulgur? Har någon, t ex din pappa, sagt något i stil med "Bulgur?! Nej sån jävla kaninmat kan man inte äta! Smakar bara konstigt."? Har du hört eller läst något likt det här och hur har det i så fall påverkat dig? Om bulgur eller vad fan som helst egentligen.
Vad ska krävas för att du ska känna för att göra något nytt eller annorlunda? Vad är det som gör att du bestämmer dig för att rata allt från mat till olika aktiviteter på förhand? Jag hoppas verkligen att du tar dig tid till att svara på de här frågorna Markus, för jag kan ärligt talat inte förstå vad som verkar vara så svårt för dig.

Dina övriga standardfraser "kan inte, vill inte, vet inte" är med även här ser jag. Och du har faktiskt rätt i att ingen kommer vilja bjuda med dig på t ex efterfest i dagsläget. Det av två troliga skäl: 1. Du är inte ens ute på någon pub eller klubb till att börja med utan du sitter hemma istället. 2. Du dricker ingenting (jag uppmuntrar inte till ren fylla, men 3-4 öl hade gjort gott för dig, prova! eller nä.. just det..) medan de som ska på efterfest troligen är rätt påverkade och flummigt glada och kramiga av sig. De vill avsluta en rolig kväll med lite slödrickande och goa skratt tillsammans. Tyvärr ser de nog inte dig som en givande part i det där, för de "vet" att du aldrig är intresserad av att vara spontan och göra roliga saker med andra.
Att du har dina diagnoser tror jag helt ärligt att folk har översikt med. Men att du är en sjukt tråkig nej-sägare i de allra flesta fall kommer ingen stå ut med eller lägga energi på i längden.

Än en gång har du fått verkligheten beskriven för dig Markus, och vad du än tycker så ställs du inför valet att antingen försöka anpassa dig till den eller göra som du alltid har gjort - dvs att säga nej till livet och förbli oskuld med 100 % säkerhet. (Ett sista tips från coachen du - självförtroende växer bäst när man gör saker man inte trodde att man vågade eller klarade av. Just sayin..)
2017-03-17, 13:43
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Detta är en VÄLDIGT viktig fråga. Svara inte "Jag vet inte. Jag vet ingenting. Jag har inte erfarenheten!" , "Jag har inget att erbjuda!", "Jag är ledsen men jag kan inte svara" eller "Jag förstår inte". Ge ett utförligt svar på hur du ser på saker som du inte ser som roliga men som man ibland måste göra ändå. För det är en stor del av förhållanden. ibland måste man göra saker som ens partner vill trots att man tycker att det är det tråkgiaste på jorden och man vill egentligen bara hoppa från en bro för att det är såpass dötrist.

Det kan ju också hända att man kommer att gilla det, bara man "öppnar upp" för nya saker. Det tristaste jag vet är folk som har förutfattade meningar om att allting är tråkigt. Sedan är det en annan sak förstås, om man har gett en aktivitet en rejäl chans och insett att det verkligen, verkligen inte är ens grej. Å andra sidan kanske det var några år sedan, och i ett annat sällskap... Även om man hatade träningen till studentbalen med sina klasskompisar i skolans gymnastiksal, så kan det vara en helt annan upplevelse att gå på kurs på en riktig dansstudio med den man älskar.
2017-03-17, 18:44
Medlem
V-rocks avatar
Om man läser Markus svar så finns det flera olika mönster där. En enkel sak som vi kan bli konsekventa med är att inte förklara ord för honom som han kan googla själv. Det är ett av hans vanligaste och lataste svar som dessutom avslöjar en begränsad vokabulär och allmänbildning. Du har faktiskt mer tid än oss andra Markus och sådana svar bara provocerande.

Gillar du romaner Markus? I läsningen stöter du på nya ord och utryck hela tiden och får dessutom en skopa allmänbildning. Ta "tjöta" som du frågade över för nån sida sen. Jag låter typ som Vanheden och har aldrig hört nån säga det ordet men med ordkunskap och fantasi är det inte ens lite svårt. Romaner kan också ge dig en inblick i hur andra människor ser på världen och ge självinsikt. Uppsala borde ju dessutom ha ett gäng olika bokklubbar eller litteraturdisskusioner där du får ett enkelt (ofta) nyktert socialt sammanhang. Jag hoppas du mår bättre och ha en trevlig helg!
2017-03-17, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Markus, gå till simhallen och skaffa ett klippkort!

Jag är inte intresserad av att simma.

Citat:
Du kan också kolla om de har några kurser för vuxna.

Kurser i vadå, att simma? Jag kan redan simma!

Citat:
Ursprungligen postat av snubbinna
Vill du ses i Stockholm i sommar? Vi kan shoppa nya kläder som är snygga och käka en glass på stan eller något annat som du skulle tycka var roligt.

Det låter jättekul! Javisst, det gör jag gärna, tack!

Citat:
Jag har ett enda mini-krav och det är att du ska, inom två veckor, testa öl. Det kan vara starköl, folköl, lättöl eller alkoholfri öl, det spelar ingen roll! Jag vill bara att du ska få tillbaka drivet att testa nya grejer och försöka igen.

Okej...så innan måndagen den 3 april, menar du? Går det bra? För i så fall kan jag absolut göra det. Kommer förmodligen att få det gjort när jag besöker Imiron nästa helg.

Citat:
Nu kan du söka in till högskola inför hösten. Ska du söka?

Det ska jag. Troligtvis till universitet, dock.

Citat:
Ursprungligen postat av Zickler
Av dina svar att döma så känns det som att du är inne i en riktig dålig period rent psykiskt. Tråkigt, men det är förståeligt, jag vet själv hur det är.

Tack. Jag vet inte vad jag ska göra.

Citat:
De allra flesta här inne försöker verkligen hjälpa dig och jag kan lova dig att tråden hade varit död, bortglömd och låst för längesen om vi inte hade trott på att du kan utvecklas. Känns inte det bra?

Jodå...det känns bra.

Citat:
Du kan så oerhört mycket mer än vad du själv tror, det är jag och många andra helt övertygade om.

Tack. Jag hoppas att ni har rätt.

Citat:
En nyfiken, orädd och spontan kille kommer framstå som roligare och mer erfaren och det är så överjävligt mycket mer attraktivt än en kille som aldrig kan tänka sig att vara spontan och prova nya saker.

Det är inte den jag är. Jag är inte nyfiken eller orädd eller spontan, helt enkelt.

Citat:
Kämpa på Markus, hoppas du snart mår bättre igen.

Tack.

Citat:
Ursprungligen postat av Aryt
Tänk på att du har bra grejer på gång, du ska flytta hemifrån snart! Det är jättebra och viktigt för din utveckling! Du ska få en boendestödjare som kommer att bli en ny person som kommer att finnas regelbundet i ditt liv och som du antagligen kommer att kunna göra saker med.

Jovisst, du har rätt - men jag har faktiskt redan en boendestödjare som jag redan har träffat flera gånger.

Citat:
Vad övrigt är behöver du professionell hjälp!

Jag ska på återbesök hos min psykolog på onsdag.

Citat:
Ursprungligen postat av mrsteve2
Du har drygt 15 timmar om dagen att hitta på saker, men att gå till gymmet och lyfta vikter hittar du en ursäkt för att att skippa.

Jag har börjat gå till gymmet igen. Jag har dock inte börjat lyfta vikter än. Jag hade varit borta från gymmet i en månad. Jag kunde inte börja med ett nytt program direkt.

Citat:
Du vägrar också se "yes man" trots flera rekommendationer.

Japp! Tänker heller aldrig se den.

Citat:
Ursprungligen postat av Zickler
Du menar alltså att du inte kan avsätta två timmar av den fritid du har i överflöd för att se en rätt rolig film med ett budskap som du verkligen bör ta efter - bara för att Rotten tomatoes har gett den lite tråkig kritik??

Ja, det stämmer. Dessutom är jag inte intresserad.

Citat:
Har någon, t ex din pappa, sagt något i stil med "Bulgur?! Nej sån jävla kaninmat kan man inte äta! Smakar bara konstigt"?

Nä, det var bara för att jag inte var intresserad.

Citat:
Vad ska krävas för att du ska känna för att göra något nytt eller annorlunda?

Vet inte. Jag orkar bara inget längre.

Och ja, V-rock; jag gillar romaner.
2017-03-17, 19:04
Medlem
Imirons avatar
En bekännelse. Fram tills jag var runt 17-18 hade jag i princip aldrig käkat thaimat ute. Eller kinesiskt, indiskt eller liknande. Det var bara kebab, pizza, hamburgare som gällde.

Men sen började jag bli mer och mer öppen. En tjej jag är kompis med sa ungefär följande till mig:

"En väldigt rolig sak med dig är att du är så redo att prova på nya saker [mat åsyftades]!".

Vi har ätit israeliskt, etiopiskt och ja allt möjligt. Alla möjliga konstigheter. En gång var vi på ett hamburgerhak och jag köpte cola blandat med glass. Det var skitäckligt men det gjorde ingenting för det var en kul grej. Har det alltid varit supergott när jag testat nytt? Nej, det har det inte, men oftare än det inte varit det, dessutom finns det ett egenvärde i att testa nya saker, även när de är äckliga, man får mer erfarenheter. Jag vet redan hur en big mac smakar, så varför inte testa den där helt galna rätten? Det enda jag missat är ännu en big mac.

Sedan en fråga till dig Markus.

Du ska ju komma till Linköping snart nu. Hur ser du på maten där? Du hittar inte i mitt kök och har ingen större erfarenhet av att handla själv, det är således troligen jag som lagar maten, right, har du då tänkt på att det mycket väl kan serveras bönor, bulgur, fisk eller något annat du ogillar/aldrig testat?
2017-03-17, 19:12
Medlem
Imirons avatar
Citat:

Okej...så innan måndagen den 3 april, menar du? Går det bra? För i så fall kan jag absolut göra det. Kommer förmodligen att få det gjort när jag besöker Imiron nästa helg.
Öl, cider, ginger joe, alkoläsk, varm&kall, kir allt ska testas.
2017-03-17, 20:46
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Jag är inte intresserad av att simma.

Kurser i vadå, att simma? Jag kan redan simma!

Det låter jättekul! Javisst, det gör jag gärna, tack!

Det ska jag. Troligtvis till universitet, dock.

Tack. Jag vet inte vad jag ska göra.

Jodå...det känns bra.

Tack. Jag hoppas att ni har rätt.

Det är inte den jag är. Jag är inte nyfiken eller orädd eller spontan, helt enkelt.

Tack.

Jovisst, du har rätt - men jag har faktiskt redan en boendestödjare som jag redan har träffat flera gånger.

Jag har börjat gå till gymmet igen. Jag har dock inte börjat lyfta vikter än. Jag hade varit borta från gymmet i en månad. Jag kunde inte börja med ett nytt program direkt.

Japp! Tänker heller aldrig se den.

Ja, det stämmer. Dessutom är jag inte intresserad.

Nä, det var bara för att jag inte var intresserad.

Vet inte. Jag orkar bara inget längre.

Och ja, V-rock; jag gillar romaner.

Om du inte är tävlingssimmare har du mycket att förbättra. Du kan t.ex. gå en kurs i hur man simmar bröstsim som en tävlingssimmare, d.v.s. mycket effektivare än det du kan eller tror dig kunna. Vidare kan man gå en crawlkurs. Crawl imponerar på brudarna, för de har sett massor av filmer där hjälten crawlar jättefort! Annars vattengympa, men där är det mest äldre damer.

Bra att du läser romaner! Där kan man hitta mycket matnyttigt om relationer mellan människor. Förutsatt att man väljer realistiska böcker, och inte Game of Thrones, James Bond eller liknande!
2017-03-17, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Öl, cider, ginger joe, alkoläsk, varm&kall, kir allt ska testas.

Jag gillar ju dig men ta're lite lugnt me grabben
2017-03-17, 22:50
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt
Jag gillar ju dig men ta're lite lugnt me grabben
Då jag misstänker att Markus inte kommer ta mer än en sipp av allt utom möjligen alkoläsk eller ginger joe så tror jag inte du behöver oroa dig.
2017-03-17, 23:23
Medlem
Citat:

Vad gör du och din boendestödjare? Gillar du hen? Vet du vad hen har för uppdrag? Hur ofta och hur länge? Ingår det att ni gör saker utanför hemmet? Jag vet att man tex kan skriva in i uppdraget att aktivera och ni kan gå och fika eller göra saker ihop. Det vore jätebra för dig!

Sen toppen att du ska till Imiron!!! Bli väldigt glad av att du tar detta steg!

Kan du spela in vad psykologen säger?
Tycker du ska förklara även om din livsituation är det som gör dig nedstämd men att du behöver hjälp för att klara att ändra den och att du vill ha behandling/terapi speciellt anpassad för personer med asberger.

Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Då jag misstänker att Markus inte kommer ta mer än en sipp av allt utom möjligen alkoläsk eller ginger joe så tror jag inte du behöver oroa dig.

jag vet, jag vet och litar som sagt på dig, men vore ju synd att skrämma upp eller få honom att känna massa krav när han nu äntligen är beredd att åka!
(hälsa Ågatan )
2017-03-18, 00:36
Citat:
Är du sarkastisk?

Jag tror att det har blivit nåt sorts missförstånd här: det är bara en instruktör som ska visa mig en gång.

Jag är provocerande.
För övrigt än mer intressant att du som autistisk även förstår dig på sarkasm?
Men bra, där! Tids nog komma även du ut från detta ditt pojkrum.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in