Citat:
Ursprungligen postat av
London
Galet är ordet.
Säkert minst en miljon svenskar (levande eller nu döda och varav en bråkdel är fotbollsintresserade) minns sig hört citatet i en match där de flesta pekar på England-Kamerun -94. Där första frågan är varför de kollade på matchen när de inte ens kan namnge en spelare från Englands trupp den matchen eller fyra i dagens svenska landslag. Flera i tråden, likt du, som nämnt hur det pratades om detta i skolan - trots att det var sommarlov.
Vill, som jag skrivit tidigare, hävda att detta är Flashbacks bästa trådstart någonsin.
Det intressanta är dock inte huruvida Arne sade de bevingade orden eller inte för den saken är så bevisad den kan bli. Unikt eller ej så finns det få motsvarigheter på falskt minne som drabbat en hel nation och definitivt inget liknande i svensk historia. Är även en skildring av världen före och efter internet.
Vila i frid Arne.
Som du säger så handlar det inte längre om det är sant eller inte.
Det handlar om hur folk kan vara så 100 på det. Jag inkluderat och alla jag känner.
Det är verkligen så starkt i mitt minne och då minns jag väldigt få saker men det här minns jag så tydligt.
Det är inte heller någon som har påverkat mig heller. Jag är inte ett dugg fotbolls intresserad längre men då var jag det. Har aldrig diskuterat matchen förutom då och den gjorde starkt intryck pga det han sa, tills denna berömda tråd dök upp.
Hur är detta möjligt är för mig en gåta.
Nelson Mandela effekten kallas detta och det finns flera liknande stories som ex Att Mandela dog i fängelset är det ruskigt många som tror på osv.