Citat:
Ursprungligen postat av
Fnord1984
Hahaha det där låter inte så litet som min egen farsa. Han var väldigt mån om att lyssna på radiosportens kommentatorer till TV:n vare sig det var fotboll eller ishockey om det var möjligt. Ja fråga farsan din vad hans minns, det kan vara kul att höra hur det står till med minnet hos dom svenskar som såg matchen.
Det är i slutminuterna av andra förlängningshalvleken när Kamerun inte kommer till avslut för att försöka få till en kvittering som Arne säger kommentaren, själv hade jag felaktigt fått för mig att det var i direkt samband med att England gjorde 3 - 2 på straff som kommentaren sades men det var i själva verket i de sista skälvande minuterna av matchen.
Ja, morsan fick ju en hel del ofrivillig fotbollskunskap när hon lagade middag på undervåningen medan radion stod på högsta volym. Till slut kunde hon väl rabbla hela startelvor från Tipsextra.
En gång kom hon upp till oss och sa till farsan: ”Men du, det där tricket fungerar ju bara om ljudet ligger före bilden. Och nu tror jag bestämt att bilden ligger före ljudet, så ni kan väl ställa ut TV:n på gräsmattan och titta på den genom en kikare?”.
Det skämtet uppskattades inte av farsan kan jag säga. Både farsan och morsan förstod ju, att ljuset gick så fort att det inte hade gjort någon skillnad. Men så kan det gå när inte haspen är på.
Men åter till ämnet. Ett flertal inlägg i tråden hävdar att Arne sagt att han inte minns att han sagt citatet. Det är i bästa fall en halvsanning, för i över 20 års tid var han övertygad om att han sagt det. När sedan någon spoling ringer upp Arne på äldre dar darrar han visserligen lite på manschetten och säger att han inte kan minnas allt han sagt, men att
”Jag tror inte det är ett felaktigt citat”.