2023-10-19, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tygfu
Här har vi det:
https://www.youtube.com/watch?v=VrzOM_A9nTM&t=139s

Sen har det förvrängts och blivit "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk".

Case solved.

Ett annat klassiskt Arne-citat!
Citera
2023-10-19, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Vet du vad min farsa gjorde när det var osynk? Han ställde radion nere i källaren på högsta volym medan vi satt och såg matchen på ovanvåningen. Då tog ljudet från radion lite längre tid att nå fram sa han, och han menade på att det minskade osynket.

Vet inte om det gjorde så stor skillnad, men för husfridens skull var det bäst att låta honom hållas. Han har faktiskt samma uppfattning som du om vilken match det rör sig om – han är bombsäker på Eng-Kam. Själv missade jag tyvärr matchen men jag kan passa på att fråga honom när jag reser upp kring jul.

Förresten, här är radiosändningen av matchen: https://smdb.kb.se/catalog/id/001946539

Hahaha det där låter inte så litet som min egen farsa. Han var väldigt mån om att lyssna på radiosportens kommentatorer till TV:n vare sig det var fotboll eller ishockey om det var möjligt. Ja fråga farsan din vad hans minns, det kan vara kul att höra hur det står till med minnet hos dom svenskar som såg matchen.

Det är i slutminuterna av andra förlängningshalvleken när Kamerun inte kommer till avslut för att försöka få till en kvittering som Arne säger kommentaren, själv hade jag felaktigt fått för mig att det var i direkt samband med att England gjorde 3 - 2 på straff som kommentaren sades men det var i själva verket i de sista skälvande minuterna av matchen.
Senast redigerad av Fnord1984 2023-10-19 kl. 01:12.
Citera
2023-10-19, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnord1984
Hahaha det där låter inte så litet som min egen farsa. Han var väldigt mån om att lyssna på radiosportens kommentatorer till TV:n vare sig det var fotboll eller ishockey om det var möjligt. Ja fråga farsan din vad hans minns, det kan vara kul att höra hur det står till med minnet hos dom svenskar som såg matchen.

Det är i slutminuterna av andra förlängningshalvleken när Kamerun inte kommer till avslut för att försöka få till en kvittering som Arne säger kommentaren, själv hade jag felaktigt fått för mig att det var i direkt samband med att England gjorde 3 - 2 på straff som kommentaren sades men det var i själva verket i de sista skälvande minuterna av matchen.

Bevisen visar att det inte sades i TV sändningen.

Men du hävdar att du vet att det sades i TV sändningen samtidigt som du tror på någon som hävdar att det sades i radiosändningen
Du ljuger mycket dåligt!

Eller du kanske menar att din farsa spelade in matchen England Kamerun på TV men med radio kommentator!
Citera
2023-10-19, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Bevisen visar att det inte sades i TV sändningen.

Men du hävdar att du vet att det sades i TV sändningen samtidigt som du tror på någon som hävdar att det sades i radiosändningen
Du ljuger mycket dåligt!

Eller du kanske menar att din farsa spelade in matchen England Kamerun på TV men med radio kommentator!

Va. Vilka bevis? Har Retsina svarat dig angående VHS-bandet? Dyker det upp på Tuben snart eller? Jag har inte sagt att Arne sa citatet i radiosändningen, jag vet att Arne sa det i slutminuterna av England - Kamerun 1990 på TV och att det är ifrån tv-sändningen. Däremot så höll jag med om att det är fullt möjligt att radiosporten kan ha parafraserat Arne Hegerfors i efterhand, vilket är en helt annan sak.

Originalcitatet lyder "Det blev en oväntad vändning den här kvällen sett till matchbilden och nu ser det plötsligt väldigt mörkt ut på Kameruns avbytarbänk". Sedan så är det sant att min farsa gillade att använda radiosportens kommentatorer istället, det var många sportgubbar som föredrog det på den tiden och gör än idag. Men VM 1990 var inte ett sådant fall, alla inspelningar jag sett från VM 1990 och VM 1994 som farsan har är med TV:ns ljudspår och kommentator.
Citera
2023-10-19, 07:53
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnord1984

Ja, morsan fick ju en hel del ofrivillig fotbollskunskap när hon lagade middag på undervåningen medan radion stod på högsta volym. Till slut kunde hon väl rabbla hela startelvor från Tipsextra.

En gång kom hon upp till oss och sa till farsan: ”Men du, det där tricket fungerar ju bara om ljudet ligger före bilden. Och nu tror jag bestämt att bilden ligger före ljudet, så ni kan väl ställa ut TV:n på gräsmattan och titta på den genom en kikare?”.

Det skämtet uppskattades inte av farsan kan jag säga. Både farsan och morsan förstod ju, att ljuset gick så fort att det inte hade gjort någon skillnad. Men så kan det gå när inte haspen är på.

Men åter till ämnet. Ett flertal inlägg i tråden hävdar att Arne sagt att han inte minns att han sagt citatet. Det är i bästa fall en halvsanning, för i över 20 års tid var han övertygad om att han sagt det. När sedan någon spoling ringer upp Arne på äldre dar darrar han visserligen lite på manschetten och säger att han inte kan minnas allt han sagt, men att ”Jag tror inte det är ett felaktigt citat”.
Citera
2023-10-19, 08:06
Medlem
Citat:
Ja, morsan fick ju en hel del ofrivillig fotbollskunskap när hon lagade middag på undervåningen medan radion stod på högsta volym. Till slut kunde hon väl rabbla hela startelvor från Tipsextra.

En gång kom hon upp till oss och sa till farsan: ”Men du, det där tricket fungerar ju bara om ljudet ligger före bilden. Och nu tror jag bestämt att bilden ligger före ljudet, så ni kan väl ställa ut TV:n på gräsmattan och titta på den genom en kikare?”.

Det skämtet uppskattades inte av farsan kan jag säga. Både farsan och morsan förstod ju, att ljuset gick så fort att det inte hade gjort någon skillnad. Men så kan det gå när inte haspen är på.

Men åter till ämnet. Ett flertal inlägg i tråden hävdar att Arne sagt att han inte minns att han sagt citatet. Det är i bästa fall en halvsanning, för i över 20 års tid var han övertygad om att han sagt det. När sedan någon spoling ringer upp Arne på äldre dar darrar han visserligen lite på manschetten och säger att han inte kan minnas allt han sagt, men att ”Jag tror inte det är ett felaktigt citat”.

Hahaha den där med kikaren var skön faktiskt, litet i klass med nylonstrumpan över skärmen så får du färg-TV 😁

Tror du har helt rätt i din analys. En gammal och försiktig Arne blir pressad om citatet på ett sätt där han förmodligen inte ens begriper vad det hela handlar om.

Journalisterna som intervjuar honom var knappt födda 1990 och förvirrar säkert stackars Arne som tar en passiv approach till det hela.

Det räcker ju med att kolla på hur folk beter sig i den här tråden med ett närmast fanatiskt behov av att ifrågasätta citatet till varje pris för att förstå varför Arne valde en passiv och undflyende linje.
Citera
2023-10-19, 10:06
Medlem
Steff83s avatar
Citat:

Alltså..nej! Det finns intervjuer med Arne betydligt tidigare och han har aldrig sagt att han minns det då han inte brukar komma ihåg allt han sagt hela tiden under alla år som kommentator. Men han sa andra har säkert koll och då måste det ju varit under Kamerun-England VM1990. Men det absolut ingen har tagit upp det förrän efter VM1994 när det hamnade på Lasse Anrells tramssida på Aftonbladet.
Citera
2023-10-19, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Alltså..nej! Det finns intervjuer med Arne betydligt tidigare och han har aldrig sagt att han minns det då han inte brukar komma ihåg allt han sagt hela tiden under alla år som kommentator. Men han sa andra har säkert koll och då måste det ju varit under Kamerun-England VM1990. Men det absolut ingen har tagit upp det förrän efter VM1994 när det hamnade på Lasse Anrells tramssida på Aftonbladet.

Allt det där är redan redovisat 100 gånger i tråden

Det är ingen större ide att du stångar dig blodig och upprepar samma sak om och om igen för ett troll

Jag hpvdar fortfarande att tr9den borde rensas och låsas till någon visar upp klippet på nör Arne säger det

Vilket ju inte kommer hända, eftersom han aldrig har sagt det
Citera
2023-10-19, 12:32
Moderator
easy_dans avatar
Off topic och tjafs raderat, skärpning från samtliga nu.

/Mod
Citera
2023-11-16, 16:33
Medlem
han hävdar att han inte tänkte på att det kunde tolkas på 2 sätt

https://sverigesradio.se/artikel/5118528

men det här med att "ducka ankan" förstår jag inte riktigt? anka är ju duck på engelska men har det någon annan betydelse?
Citera
2023-11-16, 17:07
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
han hävdar att han inte tänkte på att det kunde tolkas på 2 sätt

https://sverigesradio.se/artikel/5118528

men det här med att "ducka ankan" förstår jag inte riktigt? anka är ju duck på engelska men har det någon annan betydelse?

Det är ju just "ducka ankan" som är ordvitsen.
Citera
2023-11-29, 11:00
Medlem
Se där ja.
Tråden lever (nja) efter så många år.
Och klassikern "jag har matchen på VHS" fortsätter att dyka upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in