2025-05-11, 03:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 152gdjhcdbxf
Kan detta hjälpa er?
https://arkivet.dn.se/tidning/2000-1...bytarb%C3%A4nk

Jag sökte på orden Kamerun avbytarbänk, med alla årtal, från 1800-nånting, till idag. 5 träffar vart det, och det äldsta är det jag länkar till. 26 december 2000.

Första publiceringen i etablerade medier av citatet som hittats är 28 maj 1995.
(FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"

Publicerades dock sannolikt först i IFK Göteborgs supporter-tidning.
(FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"
Senast redigerad av avec 2025-05-11 kl. 03:40.
Citera
2025-05-16, 22:11
Medlem
SamuraiBennys avatar
Flashbacks mest trollade tråd, faktiskt förvånad att ingen Troll-Nisse dykt upp med AI och försökt hävda att denne hittat denne helige graal utan det är alltid samma tröttsamma "Nääänänä! Min pappas kusin och jag var på landet och såg när det hände 1990... elelr... 1994 menar jag... eller kanske 1991... *Fortsätt så in absurdum*
Citera
2025-05-18, 22:50
Medlem
PimpleDicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamuraiBenny
Flashbacks mest trollade tråd, faktiskt förvånad att ingen Troll-Nisse dykt upp med AI och försökt hävda att denne hittat denne helige graal utan det är alltid samma tröttsamma "Nääänänä! Min pappas kusin och jag var på landet och såg när det hände 1990... elelr... 1994 menar jag... eller kanske 1991... *Fortsätt så in absurdum*
Jo då! Det har dykt upp ett AI-klipp i tråden kommer jag ihåg. Men det var mer än ett år sedan, två år gissar jag på.
Citera
2025-05-18, 23:17
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Jag är säker på att jag har sett en kameravinkel mot en avbytarbänk med afrikanska spelare under 90-talet som min hjärna associerar med detta citat och jag minns även att vissa sa citatet många ggr under 90-talet för ett skratt, och jag vet att det inte är bevis per se...

men efter slöläst tråden från och till undrar jag om han eller någon annan kommentator kanske sa det(minus kameruns) eller något liknande under en annan match med ett afrikanskt lag som håller på att förlora viktiga poäng eller håller på att åka ut ur ett VM. Det är väldigt märkligt hur det blev ett fenomen och ett så känt citat nu.

Hursomhelst, det är en underhållande mandela effekt som troligtvis kom till på ett viskande leken telefon sätt.
Citera
2025-05-19, 07:02
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiveaBodylotion
Jag är säker på att jag har sett en kameravinkel mot en avbytarbänk med afrikanska spelare under 90-talet som min hjärna associerar med detta citat och jag minns även att vissa sa citatet många ggr under 90-talet för ett skratt, och jag vet att det inte är bevis per se...

men efter slöläst tråden från och till undrar jag om han eller någon annan kommentator kanske sa det(minus kameruns) eller något liknande under en annan match med ett afrikanskt lag som håller på att förlora viktiga poäng eller håller på att åka ut ur ett VM. Det är väldigt märkligt hur det blev ett fenomen och ett så känt citat nu.

Hursomhelst, det är en underhållande mandela effekt som troligtvis kom till på ett viskande leken telefon sätt.

Många har varit inne på det scenariot tidigare. Även radiosändningar har föreslagits, eftersnack elker årskrönikor. Men dels har ingen hittat citatet för heller, eller en lämplig annan match, dels blir det ju inte’ Kameruns’ avbytarbänk eller kanske inte Hegerfors, dels är scenen ganska väl definierad med två sena mål i en match som länge såg ut att gå bra.
Citera
2025-05-19, 09:56
Medlem
Knattarnas avatar
Det behövs inget klipp på någon bänk över huvud taget för att skämtet ska fungera.

Man förstår precis vad skämtet går ut på bara genom att läsa eller höra det.

Det behövs inget visuellt inslag alls.
Citera
2025-05-19, 10:07
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Det behövs inget klipp på någon bänk över huvud taget för att skämtet ska fungera.

Man förstår precis vad skämtet går ut på bara genom att läsa eller höra det.

Det behövs inget visuellt inslag alls.

Ja men det ju inte om ’skämtet’ funkar eller ej tråden handlar om. Tycker du att det är ett roligt skämt, dra det för folk. Men Arne Hegerfors har med största sannolikhet aldrig sagt det så som påstås.
Citera
2025-05-19, 11:08
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ja men det ju inte om ’skämtet’ funkar eller ej tråden handlar om. Tycker du att det är ett roligt skämt, dra det för folk. Men Arne Hegerfors har med största sannolikhet aldrig sagt det så som påstås.

Vissa har hävdat att ”bilden på bänken” var hela grejen och en starkt bidragande orsak till att citatet blev känt. Vilket då skulle tyda på att det måste ha hänt för annars skulle citatet inte få sådan spridning.

Men skämtet fungerar ju utan någon visuell referens, vilket kan tyda på att citatet är uppdiktat.
Citera
2025-05-19, 13:33
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Om det inte funnits, varför säger så många att dom hört det? Inklusive mig.
Citera
2025-05-19, 14:11
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos

Mandelaeffekten. Det har diskuterats en hel del i tråden.
Citera
2025-05-20, 07:03
Medlem
Citat:

Är född -92, så jag har definitivt aldrig sett händelsen, har ändå en klar bild i huvudet av hur kameran filmar en bänk med deppande kamerunier och jag hör en röst som yttrar orden. Min hjärna har skapat det åt mig efter att ha fått det berättat för mig av farsan och andra vuxna när jag var liten.
Citera
2025-05-20, 22:14
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:

Falskt minne. Precis som "No I'm your father" som gjordes om till "Luke. I'm your father" och "Play it, Sam" som gjordes om till "Play it again, Sam".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in