2024-05-19, 19:51
Medlem
liddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnord1984
Det hade räck med att citat sagts tio år senare så är jag övertygad om att det hade funnits lättillgängliga klipp med kommentarerna från matchen. 1990 var för tidigt helt enkelt.

Sven Jerrings Japaner från 1936 tog 10 sekunder att hitta på Youtube. Mycket äldre, lägg ner.
Citera
2024-05-20, 12:39
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Öppen fråga till folk här i tråden, främst kanske riktat till personer boende och/eller arbetande i Stockholm: om personal på KB skulle godkänna filmande av den aktuella matchsekvensen (slutminuterna) precis innan Roger Milla får gult kort, är det i så fall någon som skulle kunna tänka sig att åka till KB och filma sekvensen?

Jag skulle kunna tänka mig att göra det, men i så fall vill jag ha besked på förhand att personalen godkänt detta. Men det kan du ordna menar du?
Citera
2024-05-20, 16:00
Medlem
PimpleDicks avatar
Kan Mandela-effekten vara ett bevis på att vi lever i en simulation?

Kameruns avbytarbänk är ju bara ett exempel på hur miljontals personer kan svära på vad de hört eller sett.

Har gjort lite efterforskningar och det finns hur mycket som helst att grotta ner sig i.

Tankar?
Citera
2024-05-20, 16:05
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PimpleDick

Kameruns avbytarbänk är ju bara ett exempel på hur miljontals personer kan svära på vad de hört eller sett.

Har gjort lite efterforskningar och det finns hur mycket som helst att grotta ner sig i.

Tankar?

Nej tack. Jag avstår gärna från dina tankar om simulation.
Citera
2024-05-20, 17:52
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Jag skulle kunna tänka mig att göra det, men i så fall vill jag ha besked på förhand att personalen godkänt detta. Men det kan du ordna menar du?

Det fattar du väl att det inte är upp till personalen på KB om upphovsrätten får kränkas?

Sorry för tonfallet, men jag är less på trollet som tror sig hittat ett nytt litet hyss
Senast redigerad av Clay Allison 2024-05-20 kl. 18:22.
Citera
2024-05-20, 19:06
Medlem
Citat:
Öppen fråga till folk här i tråden, främst kanske riktat till personer boende och/eller arbetande i Stockholm: om personal på KB skulle godkänna filmande av den aktuella matchsekvensen (slutminuterna) precis innan Roger Milla får gult kort, är det i så fall någon som skulle kunna tänka sig att åka till KB och filma sekvensen?

Sist när jag var där fick jag inte filma dom var hårda med det, men jag håller på och "förhandlar" (tjatar) med olika ansvariga på KB. Om jag skulle få igenom att vi får filma sekvensen när Arne säger "det blev en oväntad vändning den här kvällen sett till matchbilden och nu ser det plötsligt väldigt mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" är det någon som skulle kunna tänka sig att ta sig dit isåfall?

Själv bor och arbetar jag långt ifrån Stockholm och är inte på regelbundna besök i huvudstaden. Sist jag var i Stockholm fick jag bekräftat att Arne säger citatet i KB:s arkiverade videoupptagning av sändningen. Så för egen del är ju nyfikenheten kring den biten egentligen helt stillad, men jag tänker på andra som inte haft möjligheten att ta del av denna sändning.

Hade inte du tillgång till ett VHS-band med matchen ifråga? Varför hämtar du inte bandet i så fall? Jag skulle gladeligen åka och hämta bandet även om det skulle innebära några hundra mil i bil och två dagars förlorad arbetsinkomst.

Edit: Ovanstående gäller även motsvarande resa till KB i Stockholm.
Citera
2024-05-20, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palkranen
Hade inte du tillgång till ett VHS-band med matchen ifråga? Varför hämtar du inte bandet i så fall? Jag skulle gladeligen åka och hämta bandet även om det skulle innebära några hundra mil i bil och två dagars förlorad arbetsinkomst.

Edit: Ovanstående gäller även motsvarande resa till KB i Stockholm.

Tillägg till mitt inlägg. Jag menar om JAG hade tillgång till videobandet så skulle jag göra resan för att hämta det.

Om jag vore lika engagerad som Fnord1984 att jag ber folk åka till KB och filma varför då inte åka själv?
Citera
2024-05-22, 21:02
Medlem
Citat:
matchsekvensen (det är någon minut max innan Roger Milla får gult kort i slutet av matchen)

Auswanderer har redan sett den sekvensen och Hegerfors sa inte citatet där.

(FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"
Citera
2024-05-22, 21:14
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PimpleDick

Tankar?

Det är väl inte så konstigt att folk tror sig ha hört det.

Alla läste tidningar på den tiden, och under några år förekom citatet i Anrells Floskeltoppen.

Sedan var det med i Sportgrod-boken på 90-talet.

Minns själv hur vi skrattade åt just det citatet, men då var det bara ett i mängden.

Därefter blev Kamerun-bänken själva kejsarfloskeln.

Lätt att komma ihåg. Lätt att återberätta vid ett fikabord. Myten spred sig, och fick fäste i folkdjupet.

Ground Zero verkar vara 1995. Vem var det som upptäckte eller rapporterade in det först?

Minns en snubbe i en artikel som hade matat in, tror det var just den ordalydelsen, på en datorskärm.

Med detta sagt är det inte omöjligt att det, eller något liknande har sagts. Sådan var kulturen tidigt 90-tal.

Hittade exempelvis en artikel där det står att en mörkhyad spelare fick alla att blekna i en jämförelse.

Det skulle inte en redaktör tillåta idag.

En teori är som bekant att det var ett missförstånd av och en "förädling" av Bosse Hanssons "Här är det matt!" På den tiden gick det inte att veva saker om och om igen, om man inte hade VHS. Lätt att förstå fel.
Citera
2024-05-22, 21:22
Medlem
Citat:
Jag tror han missade det helt enkelt.

Det gjorde han knappast.
Citera
2024-05-22, 22:06
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det fattar du väl att det inte är upp till personalen på KB om upphovsrätten får kränkas?

Sorry för tonfallet, men jag är less på trollet som tror sig hittat ett nytt litet hyss

Jag har fått kontakt med Fnord och jag upplever honom som trovärdig. Så fort lite frågetecken skingras ska jag bege mig till KB och filma. Man vill ju att det ska gå rätt till utan smygfilmning med mobilen utan tillåtelse.
Citera
2024-05-22, 22:12
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Du har ett väldigt bitskt tonfall, vilket naturligtvis är litet trist i en i övrigt intressant tråd.

Du har dock helt rätt i sak att personalen på KB inte själva får tillåta oss att filma, deras chef har sagt att vi först och främst måste ha SVT:s godkännande att filma matchsekvensen, och om vi kan påvisa för KB att vi har detta så kommer dom att medge att vi filmar ju den matchsekvensen. Så det är där landet ligger just nu i den här frågan.

Du kan lika gärna mejla SVT Sport och ge dem den exakta tiden för sägningen. De har originaltejperna och vill gärna hitta det du hittat.
De verkar ju tyvärr ha missat att hitta det varenda gång de satt ihop VM-krönikor, hyllningar till Hegerfors, minnesprogram och annat. Rent jävulsk otur producenterna//journalisterna/redigerarna som satt ihop programmen haft där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in